غفلت از آزادی و حقوق شهروندی، غفلت از آرمان‌های انقلاب است

شهردار تهران با نقد عملکردهای دروغین و دوگانه غرب با مقوله آزادی و حقوق بشر که نمونه آن در زندان ابوغریب اتفاق افتاده است، گفت: غفلت از آزادی و حقوق شهروندی غفلت از آرمان‌های امام (ره) و انقلاب است.

دکتر محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، در گردهمایی تجلیل از تلاشگران عرصه حقوق بشر که به مناسبت شصتمین سالگرد اعلامیه جهانی حقوق بشر در مرکز همایش‌های بین‌المللی ابوریحان بیرونی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، با بیان اینکه کشور ما دارای فرهنگی غنی و اسلامی است و به موضوع حقوق بشر در ابعاد مختلف آن اهتمام داشته است، گفت: وقتی فلسفه تشکیل دولت‌ها را نگاه می‌کنیم می‌بینیم که شکل‌گیری آنها برای برقراری صلح و امنیت و آرامش است و ما نیز بر این باوریم که امنیت و آرامش برقرار نمی‌شود جز اینکه به حقوق جوامع و انسان‌ها توجه شود.

شهردار تهران در این گردهمایی که از سوی مرکز و کرسی حقوق بشر، صلح و دموکراسی این دانشگاه برگزار شد با تاکید بر اینکه زمانی شاهد یک صلح پایدار خواهیم بود که حقوق انسان‌ها و جوامع را به رسمیت بشناسیم، تصریح کرد: بعضی از حقوق مانند آزادی نقش اساسی و جدی دارند، البته آزادی حقی نیست که دولت‌ها یا سازمان‌ها بخواهند به افراد و جوامع بدهند، بلکه چیزی است که خداوند در نهاد انسان‌ها قرار داده و اگر کسی ادعا کند که آزادی می‌دهد در حقیقت به دنبال محدود کردن است، چراکه خداوند آزادی و حق انتخاب را به انسان عطا فرموده است. قالیباف در ادامه افزود: انقلاب اسلامی ما به معنای دقیق کلمه برخاسته از اندیشه و تفکر اسلامی است و طبیعی است که نپرداختن به مفاهیمی مانند صلح، حقوق انسان‌ها، دموکراسی، توسعه، پیشرفت و عدالت در واقع به معنای توجه نکردن به اساس و آرمان‌های انقلاب است. وی خاطرنشان کرد: انقلاب در درون خود براساس این مفاهیم اتفاق افتاد و آرمان‌های حضرت امام (ره) نیز بر این موضوعات استوار بود و اگر ما به این مفاهیم مراجعه نکنیم قطعا به مبانی سازنده انقلاب مراجعه نکرده‌ایم.

قالیباف افزود: امام (ره) به این دلیل سلطنت را قبول نداشتند که مبتنی‌بر آرای مردم نبود و همچنین دیدگاه‌های لیبرالی را نیز به دلیل آن که منافع عده‌ای بر مصلحت عموم جامعه غلبه دارد، نمی‌پذیرفتند.

شهردار تهران با بیان اینکه موضوعاتی مانند حقوق بشر ریشه در مفاهیم انقلاب اسلامی ما دارند، گفت: حقوق بشر فی نفسه یک بحث سیاسی نیست، اما امروز حقوق بشر تبدیل به یک ابزار سیاسی شده است و وقتی با موضوعات حقوق بشری رفتاری دو گانه می‌شود قابلیت خود را از دست می‌دهند و نمی‌توانند تاثیر جدی بگذارند. وی افزود: اقدامات تجاوزگران که درعراق، افغانستان، زندان ابوغریب و سایر زندان‌ها شاهد آن بودیم و همچنین امروز در فلسطین و غزه اتفاق می‌افتد، حاکی از رفتار دوگانه مدعیان حقوق بشر است که در نهایت موجب می‌شود مقوله حقوق بشر قابلیت‌های خود را ازدست بدهد. قالیباف در ادامه گفت: باید تلاش کنیم تا با حضور موثر در عرصه‌های بین‌المللی بتوانیم در این زمینه‌ایفای نقش کنیم تا موضوعاتی نظیر حقوق بشر ابزار دستی سیاسی نشود و در درون کشور نیز توجه داشته باشیم و این وظیفه دینی و قانونی ماست که حقوق همه مردم را در هرجا که هستند محترم شماریم و رعایت کنیم.

وی با اشاره به متن نامه ۲۵ حضرت علی (ع) در مورد اخذ مالیات به مامور مالیات آن زمان گفت: ما دارای فرهنگ غنی اسلامی هستیم و باید به همه ابعاد حقوق توجه داشته باشیم و رعایت حقوق بشر نیز فقط وظیفه حکومت‌ها، دولت‌ها، نهادها نیست و همه افراد و سازمان‌ها مکلف هستند تا به آن توجه کنند.

شهردار تهران با بیان اینکه در مدیریت شهری نیز به حقوق شهروندی توجه ویژه‌ای شده است، افزود: از زمان آغاز به کار من در شهرداری، توجه به حقوق شهروندی را تا جایی که برایمان مقدور بود به عنوان یک رکن در همه ابعاد قرار دادیم و اصل را بر این گذاشتیم تا مردم در سرنوشت خود مشارکت معنی دار داشته باشند، به ویژه آن که شهرداری برخاسته از درون مردم و هویتش از مردم است.

وی افزود: شهروند محوری را اساس کار قرار داده‌ایم و مشارکت معنی دار مردم، توجه به خرد جمعی، دسترسی یکسان به خدمات و توزیع مناسب امکانات در سطوح مختلف در شهرداری مورد توجه ماست و وظیفه خود می‌دانیم که به کیفیت زندگی و ارتقای آن در ابعاد کمی و کیفی توجه کنیم.

براساس این گزارش در پایان این مراسم از تلاش گران عرصه حقوق بشر تجلیل شد.