ورود اعراب به پرونده هسته‌ای ایران

رایس پس از نشست نیویورک

دنیای اقتصاد - با حضور نمایندگانی از هشت کشور عربی در جدیدترین نشست ۱+۵ ورود مستقیم اعراب به پرونده هسته‌ای ایران به ثبت رسید. روز سه‌شنبه هفته گذشته وزرای خارجه ایالات متحده، انگلستان و روسیه و نیز نمایندگان ارشد سه کشور آلمان، چین و روسیه (مشهور به کشورهای عضو ۱+۵) در نیویورک گرد هم آمدند تا درباره پرونده هسته‌ای ایران به رایزنی بپردازند. اما آنچه نشست جدید ۱+۵ را با نشست‌های این گروه متفاوت کرده بود، حضور نمایندگان هشت کشور عربی در این اجلاس بود. نمایندگانی از کشورهای مصر، اردن، عراق به همراه نمایندگان پنج کشور عضو شورای همکاری خلیج‌فارس هم در این نشست حضور داشتند. عربستان، امارات‌ متحده عربی، بحرین، قطر و کویت کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس هستند.

این نشست در شرایطی برگزار شد که پیش از آن ایالات متحده به امارات متحده عربی پیشنهاد همکاری هسته‌ای صلح‌آمیز داد هرچند یک نماینده کنگره آمریکا خواستار مشروط شدن این همکاری به پیوستن امارات به اعمال تحریم‌های تجاری علیه ایران شد.

کاندولیزا رایس، وزیر خارجه آمریکا پس از نشست ۱+۵ گفت که اعراب نگرانی خود را از فعالیت‌های هسته‌ای ایران اعلام کردند. به گزارش ایسنا، رایس گفت: در نشست نیویورک کشورهای عربی و پنج عضو دایم شورای امنیت و آلمان توافق کردند که به طور منظم درباره برنامه هسته‌‌‌‌ای ایران مشاوره کنند.

رایس با ادعای این که همه آن‌ها نگرانی‌شان را درباره سیاست‌های هسته‌‌‌‌ای ایران و خواسته‌های منطقه‌ای‌اش مطرح کردند، افزود که همه حاضران از تلاش‌های شورای امنیت سازمان ملل و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در رابطه با ایران حمایت کردند. براساس گزارش خبرگزاری رویتر، رایس ادامه داد: این کشورها با اشاره به کارآیی این مشاورت توافق کردند که این نشست‌ها را به طور مرتب ادامه دهند.

براساس این گزارش، رایس در پاسخ به این سوال که آیا ۱+۵ و دیپلمات‌های عربی درباره اعمال تحریم بیش‌تر علیه ایران مذاکره کرده‌اند یا خیر، گفت که این نشست اولین نشست بزرگ با کشورهای عربی درباره ایران پس از مشاورات غیررسمی بود که ماه گذشته در شرم الشیخ برگزار شد. رایس ادامه داد: فکر می‌کنم این نگرانی وجود دارد که باید راهی برای تشویق ایران به انتخاب گزینه‌ای متفاوت درباره خواسته‌های هسته‌‌‌‌ای‌اش وجود داشته باشد.

او افزود: فکر می‌کنم آن چه در این‌جا رخ داد این بود که این‌ها کشورهایی هستند که منافعی عمیق در چگونگی حل این مساله دارند و می‌خواهند مشاوره با ۱+۵ را درباره این مساله ادامه دهند.

پاسخ شدید ایران به رایس

در این حال نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد با صدور بیانیه‌ای به اظهارات وزیر خارجه آمریکا در باره برنامه هسته‌‌‌ای ایران پاسخ داد.

به گزارش ایسنا، نمایندگی ایران در این بیانیه با رد ادعاهای کاندولیزا رایس، اظهارات وی را در راستای سیاست‌های مغرضانه آمریکا برای جعل واقعیات درباره ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران و روابط سازنده آن با کشورهای منطقه دانسته و افزوده است: برنامه هسته‌‌‌‌ای ایران کاملا صلح آمیز بوده و صلح آمیز باقی خواهد ماند و هیچ گونه تهدیدی علیه صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌‌‌المللی نیست و واقعیات موجود در کنار گزارشات متعدد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به صراحت به این واقعیت اذعان دارند.

این بیانیه مجددا با تاکید بر حق کشورمان در استفاده صلح‌آمیز از فناوری هسته‌ای، براساس ان پی تی و استفاده از آن در راستای توسعه اقتصادی کشور افزوده است: این نخستین بار نیست که دولت آمریکا تلاش می‌کند با تشکیل نشست‌های غیرضروری و نامربوط درباره مسائلی که هیچ ارتباطی به امنیت منطقه ندارد‌، توجه جامعه بین‌‌‌المللی را از جنایات رژیم اسرائیل در سرزمین‌های فلسطین به ویژه نوار غزه منحرف سازد. در ادامه این بیانیه با اشاره به اقدامات اسرائیل برای نابودی تدریجی مردم ساکن در نوار غزه و اندوه عمیق جامعه جهانی از ابعاد وحشتناک و تکان دهنده جنایات جنگی آن رژیم علیه مردم بی‌گناه غزه‌، آمده است: آمریکا تلاش دارد به هر نحو ممکن توجه جهانیان را از این مساله بسیار جدی منحرف سازد، ولی کشورهای منطقه از این توطئه آمریکا آگاه بوده و از راه‌های مختلف ناخرسندی خود را از این اقدام آمریکا ابراز داشته‌اند.

این بیانیه می‌افزاید: اگر کشورهای منطقه خلیج‌فارس از چیزی نگران باشند، آن چیز مطمئنا دخالت‌های آمریکا در منطقه و تلاش آن برای ایجاد اختلاف، با هدف پیگیری اغراض سیاسی خود و در راستای منافع رژیم اسرائیل در خاورمیانه است. نمایندگی دائم کشورمان نزد سازمان ملل در پایان بیانیه خود افزوده است: ایران ستون ثبات و توسعه منطقه خلیج‌فارس و خاورمیانه است و برای ثبات، امنیت و رفاه منطقه نیز اهمیت فوق‌العاده‌ای قائل است و در این راستا نیز پیوسته مشارکت گسترده‌ای داشته است. ایران روابط دوستانه و محکمی با کشورهای منطقه خلیج فارس و نیز با دیگر کشورها دارد و اقدامات مخرب آمریکا هر چقدر هم زیاد باشد‌، قادر نیست خللی بر آن وارد کند‌.

رایزنی آمریکا و چین درباره برنامه‌ هسته‌‌‌‌ای ایران

در تحولی دیگر مقامات آمریکایی و چینی درباره برنامه‌ هسته‌‌‌‌ای ایران مذاکره کردند.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری فرانسه گزارش داد: مقامات آمریکایی و چینی در واشنگتن درباره‌ خلع سلاح هسته‌‌‌‌ای کره‌ شمالی، برنامه‌ هسته‌‌‌‌ای ایران، انفجارهای اخیر در هند و بحران زیمبابوه با یکدیگر مذاکره کردند.

وزارت امور خارجه‌ آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که جان نگروپونته، معاون وزیر امور خارجه‌ آمریکا و دای بینگو، از مقامات عالی‌رتبه‌ چین در ششمین دور از گفت‌وگوهای عالی‌رتبه میان آمریکا و چین با یکدیگر مذاکره کردند.

بنابراین بیانیه، دو طرف درباره «تنش‌ها در جنوب آسیا» پس از حملات اخیر بمبئی، خودداری ایران از پذیرش قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل که هدف از آن «منصرف کردن ایران از ادامه‌ برنامه‌ هسته‌‌‌‌ای است و بحران انسانی زیمبابوه مذاکراتی انجام دادند.» این بیانیه افزود: دو طرف هم‌ چنین درباره مسائل دوجانبه‌ نظامی منع اشاعه، حقوق بشر و ثبات در آسیا از جمله تحولات اخیر در گفت‌وگوهای گروه شش جانبه در خصوص عاری‌سازی شبه جزیره کره از تسلیحات هسته‌‌‌‌ای، مذاکراتی انجام دادند.