«باراک اوباما»؛ مردسال

دنیای اقتصاد - باراک اوباما، رییس‌جمهوری منتخب ایالات متحده آمریکا به عنوان مرد سال از سوی مجله تایم معرفی شد. این نشریه معتبر که هر ساله در آستانه سال نو میلادی برترین چهره سال را معرفی می‌کند، اعلام کرده است که از دلایل این انتخاب، اعتماد به نفس بالای باراک اوباما در ترسیم تصویری روشن از آینده، آن‌هم در شرایطی که جهان با بحران‌های مختلف دست و پنجه نرم می‌کند، است.

از دیگر دلایلی که مجله تایم برای این انتخاب خود عنوان کرده است این است‌که به‌رغم تجربه کم اوباما، وی توانست با پیروزی بر دو نامزد قدرتمند و فایق آمدن بر تبعیض‌های نژادی به عنوان چهل‌وچهارمین رییس‌جمهوری سیاه‌پوست آمریکا انتخاب شود.

دیگر نامزدهای دریافت این عنوان، هنری پاولسون، وزیر خزانه‌داری آمریکا، نیکلا سارکوزی رییس‌جمهوری فرانسه، سارا پیلین، معاون منتخب مک‌کین در مبارزات انتخاباتی حزب جمهوری‌خواه آمریکا و ژانگ‌پیمو، کارگردان چینی بودند.

مجله تایم در مورد این انتخاب نوشته است: اوباما همیشه می‌گفت که نامزدی او موضوعی درباره خودش نیست بلکه درباره مردم است. سال گذشته عنوان چهره برتر سال ۲۰۰۷ از سوی مجله تایم به ولادیمیر پوتین تعلق گرفته بود. نشریه تایم از سال ۱۹۲۷ سالانه به یک مرد یا زن یا گروهی از افراد، عنوان چهره سال را داده است. حتی در یکی از سال‌ها کامپیوتر عنوان مرد سال را گرفت. در سال ۱۹۹۹ این عنوان از مرد سال به شخصیت سال تغییر پیدا کرد تا از فراگیری بیشتری برخوردار شود.