دنیای اقتصاد - «نمایش بی‌روح» و «تئاتر خشک» تازه‌ترین توصیفی است که ایران برای نشست نیویورک به کار برده است نشستی که پنج‌شنبه هفته گذشته درباره پرونده هسته‌ای ایران برگزار شد و برای اولین‌بار هشت کشور عربی هم در کنار کشورهای مشهور ۱+۵ در آن حضور داشتند. حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت خارجه در جلسه هفتگی خود با رسانه‌ها که دیروز برگزار شد، بخش مهمی از وقت جلسه را به این موضوع اختصاص داد و انتقادات شدیدی را از حضور اعراب در کنار کشورهای غربی به عمل آورد.البته قشقاوی در شرایطی از این نشست انتقاد کرده است که پیش از این، هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام هم از نشست نیویورک به عنوان توطئه جدید علیه ایران یاد کرد. علی لاریجانی، رییس مجلس و برخی نمایندگان هم انتقادات تندی را از این نشست عنوان کرده‌اند. قشقاوی حضور اعراب در اجلاس ۱+۵ را نمایش شکست خورده و تئاتر بی‌روح و خشک دانست

حمله تند سخنگوی وزارت‌ خارجه به نشست نیویورک

دنیای‌اقتصاد- مجید اعزازی: حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت خارجه نسبت به حضور هشت کشور عربی در نشست هفته گذشته گروه ۱+۵ در نیویورک واکنش نشان داد. قشقاوی دیروز در نشست هفتگی خود با خبرنگاران ورود اعراب به پرونده‌ هسته‌ای ایران را «یک نمایش شکست خورده و یک تئاتر بی‌روح و خشک» دانست و تاکید کرد: در قالب پیشنهاد تهران مبنی بر تشکیل کنسرسیوم هسته‌ای با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس می‌توان این تهدید احتمالی ساختگی را به فرصت تبدیل کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار دنیای‌اقتصاد مبنی بر اینکه ارزیابی وزارت خارجه از شرکت هشت کشور عربی در نشست تازه گروه ۱+۵ در حالی که رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام این اقدام را «توطئه‌ای جدید» علیه ایران خوانده است، چیست؟ چنین پاسخ داد که نشست نیویورک یک نمایش شکست خورده و یک تئاتر بی‌روح و خشک بود. واقعیت این است که ارتباط بین‌ ملت‌های منطقه، ارتباطی بسیار عمیق، فرهنگی، دینی و تاریخی است. از این رو، اگر اسب تراوای ایران هراسی را پشت دروازه کشورهای منطقه قرار دهند، موفق نخواهد شد. شاید درک این همبستگی شرقی برای غربی‌ها مشکل باشد. قشقاوی با اشاره به رژیم صهیونیستی افزود: تهدید در منطقه مشخص است. این که عده‌ای در نیویورک جمع شوند و بخواهند غزل خداحافظی خانم رایس را بخوانند، خیلی تاثیری در آینده روابط منطقه ندارد.

وی در پاسخ به این که برخی کشورهای منطقه نسبت به فعالیت هسته‌ای ایران نگرانی دارند، آیا تهران پیامی برای رفع نگرانی‌ آنها دارید،‌گفت: ایران عملا برای رفع نگرانی‌های فنی که بیشتر غربی‌ها مطرح می‌‌کنند، اقدام کرده است. برخی دولت‌های غربی مانند انگلیس که از دیپلماسی تهاجمی شکست خورده‌اند، درصددند که دیپلماسی نیابتی را جایگزین آن کنند. این تبدیل دیپلماسی بیانگر شکست آنها است.

وی اظهار کرد که تاکنون محمد البرادعی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۱۴بار در گزارش‌های رسمی خود اعلام کرده است، فعالیت‌های هسته‌ای ایران نظامی نیست. از سوی دیگر ایران نیز از فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشورهای منطقه حمایت کرده و آمادگی خود را برای همکاری هسته‌ای در چارچوب ان.پی.تی اعلام کرده است. پیشنهاد کنسرسیوم هسته‌ای ایران در همین جهت است که می‌توان در این مسیر مشارکت کرد.

از این رو، موضوع هسته‌ای می‌تواند اوج همکاری بین ایران و اعراب باشد.

به گفته قشقاوی ایران هراسی بسته‌ای است که غرب آن را پیگیری می‌کند. از جمله آن می‌توان به رهنمودی که به هالیوود برای هدف قرار دادن تاریخ ۱۰هزار ساله ایران شده است، اشاره کرد که براساس آن فیلم ضدایرانی۳۰۰ ساخته شد. غربی‌ها اسم این بسته را گذاشته‌اند چماق که باید تقویت شود. این در حالی است که هیچ دلیل منطقی‌ برای ایران هراسی وجود ندارد و نظرسنجی‌های صورت‌گرفته در منطقه نشان می‌دهد که اصلا مردم منطقه چنین هراسی ندارند.

وی تصریح کرد: ما با کشورهای منطقه بدون دخالت کشورهای فرامنطقه‌ای همکاری می‌کنیم و براساس حدیث پیامبر (ص) که فرموده‌اند تا ۴۰ همسایه را حمایت کنید، ما نیز تا ۴۰ کشور همسایه را حمایت می‌کنیم.

پنج‌شنبه هفته گذشته کشورهای اردن، عراق و مصر به همراه اعضای شورای همکاری خلیج فارس (امارات متحده عربی، قطر، کویت، عمان، یمن،‌ بحرین و عربستان سعودی) در نشست گروه ۱+۵ در نیویورک شرکت کردند و به این ترتیب به طور رسمی در جریان روند مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) قرار گرفتند. پیش از این نشست، کشورهای عربی در نشست چهارجانبه شرم‌الشیخ با ابراز تمایل برای ورود به بحث هسته‌ای ایران به طور تلویحی نسبت به آنچه نفوذ منطقه‌ای ایران خواندند، ابراز نگرانی کرده بودند.

تغییری مبارک

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در واکنش به ایجاد بخش ویژه ایران در وزارت خارجه آمریکا که به تازگی از سوی برخی مقام‌های آمریکایی طرح شده است، گفت: البته این مساله اقدامی ساده در چارچوب مسایل اداری وتشکیلاتی است که در قالب دیپلماسی رییس جمهور جدید آمریکا پیگیری می‌شود.

قشقاوی تاکید کرد: چنانچه آمریکا تغییری جدی در سیاست تبعیض‌آمیز خود در خاورمیانه صورت دهد و منافع ملی و غرور ملی ایرانیان را به رسمیت بشناسد، این تغییر اداری مبارک خواهد بود. وی با بیان اینکه ملت ایران در یک بت شکنی هسته‌ای توانسته است به قله‌هایی که روزی دست نیافتنی می‌نمود،‌ دست یابد، افزود: این بت‌شکنی ملت ایران باید به رسمیت شناخته شود. دیروز سخنگوی وزارت خارجه همچنین از تایید یا تکذیب اخبار مربوط به تحویل سامانه‌های موشکی پیشرفته دفاع هوایی اس -۳۰۰ ساخت روسیه به ایران خودداری کرد و گفت: هیچ‌گونه گزارشی از منابع ذی‌ربط به وزارت خارجه واصل نشده است، از این رو، در موقعیتی نیستیم که تحویل موشک‌ها را تایید یا تکذیب کنیم.

وی با بیان اینکه ایران با روسیه دارای روابط همه جانبه و گسترده‌ای در ابعاد سیاسی، اقتصادی و همچنین نظامی است، تصریح کرد: با روسیه توافقات و قراردادهای نظامی داریم که بخشی از آنها مربوط به سال‌های گذشته است به همین دلیل بخشی از توافقات اجرایی شده و بخش دیگر در دست اجرا است.

اظهارات روز شنبه یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره تلاش بی‌.بی.سی برای فعالیت جاسوسی در پوشش فعالیت رسانه‌ای که به نقل از برخی از مقام‌های اطلاعاتی، امنیتی ایران بیان شده بود، یکی از سوالات طرح شده در نشست خبری دیروز بود که قشقاوی گفت: هر گاه گزارش مکتوبی از مراجع ذی‌ربط به وزارت خارجه ارسال شود، این وزارتخانه به وظایف دیپلماتیک خود در این زمینه عمل خواهد کرد و هر کدام از ارگان‌ها وظایف خاص خود را دارند و موضوع فعالیت رسانه‌های خارجی به حوزه وزارت ارشاد مربوط است.

قشقاوی همچنین این مطلب که وزارت خارجه صرفا به مسایل غیرمهم در عرصه دیپلماسی می‌پردازد و مسایل مهم به شورای عالی امنیت ملی واگذار شده است را نپذیرفت واظهار کرد: وزارت خارجه در مطلوب‌ترین شرایط به وظایف سازمانی خود عمل می‌کند. مملکت قانون دارد و حدود وظایف و اختیارات نهادها مشخص است و همه مسایل قانونمند و نهادینه شده است. وی با بیان اینکه وزارت امور خارجه در حوزه دیپلماسی و سیاست خارجی کنار زده نشده است، افزود: وزارت خارجه در اوج مسوولیت‌پذیری و انجام تکلیف است.