ممنوعیت امضای قرارداد با حامیان صهیونیست‌ها در خارج از کشور

عکس: مهر

دنیای اقتصاد- دیروز پس از جلسه هیات وزیران، وزرای دولت نهم نیز به میان خبرنگاران آمدند‌. اگر چه حضور همزمان رییس‌جمهور در میان رسانه‌های جمعی، سوال از وزیران را تحت‌الشعاع قرار داد با این حال پرسش‌هایی پیرامون مسائل غزه و فعالیت‌هایی دولتمردان در این زمینه محور اغلب سوالات بود. در این میان وزیر کار و امور اجتماعی اولین عضو هیات دولت بود که به میان خبرنگاران آمد‌. جهرمی در پاسخ به دنیای اقتصاد درباره لایحه محدودیت فعالیت شرکت‌های وابسته به رژیم صهیونیستی در داخل کشور که در هیات وزیران به تصویب رسیده است، خاطرنشان کرد‌: از گذشته هم ارتباط با شرکت‌های صهیونیستی و خرید و فروش از آنها در کشور ما ممنوع بوده است و این مصوبه مربوطه فقط مربوط به این نیست، بلکه مجموعه‌ای از شرکت‌های صهیونیستی است که حتی در سایر کشورها هم ثبت شده، ولی خود را حامی صهیونیست‌ها می‌دانند و پرداخت‌هایی را به صهیونیست‌ها برای حمایت از آنها دارند. وی با بیان اینکه در دولت تصویب شد که با این شرکت‌ها هم طرف قرارداد نباشیم، گفت: این شرکت‌ها در خارج از کشور ثبت شده‌اند و در ایران نیستند.

شرکتی که به رژیم صهیونیستی وابسته باشد در ایران نداریم

وزیر بازرگانی نیز در پاسخ به دنیای اقتصاد درباره اینکه کدام شرکت‌ها در ایران وابسته به رژیم صهیونیستی هستند، گفت: ما شرکتی را در ایران نداریم که وابسته به رژیم صهیونیستی باشد یا با این رژیم همکاری کند و اگر چنین چیزی در مورد شرکتی ثابت شود دستگاه‌های نظارتی با آن برخورد می‌کنند. وی اضافه کرد‌: تاکنون هیچ یک از دستگاه‌های اطلاعاتی و بازرسی گزارشی مبنی بر اینکه کالاهای ساخت شرکت‌های وابسته به رژیم صهیونیستی وارد کشور شده باشد، منتشر نکرده‌اند.

مسعود میرکاظمی در ادامه با اشاره به نامه‌نگاری‌هایی که با همتایان خود در برخی از کشورها از جمله کشورهای اسلامی انجام داده است، گفت: ما از آنها خواسته‌ایم که همانطور که ایران سال‌ها است کالاهای صهیونیستی را تحریم کرده است آنها نیز کالاهای صهیونیستی را تحریم کنند تا به رژیم صهیونیستی که جنایتکار است فشار مالی آید و این نامه را به وزرای بازرگانی کشورهای اسلامی و غیر‌اسلامی نوشته‌ایم.

شرکت‌هایی که در داخل حامی صهیونیست‌ها باشند، سراغ ندارم

وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در پاسخ به دنیای اقتصاد در مورد ممنوعیت فعالیت شرکت‌های وابسته به صهیونیست‌ها گفت: ما در راستای حمایت از مردم فلسطین از هیچ کاری مضایقه نمی‌کنیم و طبعا منفعت مادی را ابزاری برای فاصله از حق و عدالت قرار نمی‌دهیم. حسینی ادامه داد: شرکت‌هایی که در داخل حامی صهیونیست‌ها باشند سراغ ندارم.

وی از آغاز فاز اول اجرای مالیات بر ارزش افزوده اصناف از بهمن ماه امسال و همچنین تدوین سیاست‌های جدید برای حمایت از تولید و بازار سرمایه و اعلام جزئیات این سیاست‌ها در هفته آینده خبر داد.

شمس الدین حسینی درباره کاهش قیمت کالاها در دنیا و عدم کاهش قیمت‌ها در داخل کشور، گفت: قیمت کالاهای مختلف در دنیا با قیمت‌های متفاوتی در حال کاهش است و روند قیمت‌ها در مجموع کاهشی است. وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه در ایران نیز این کاهش قیمت‌ها خود را نشان می‌دهد، افزود: در بخش کانی‌ها و فلزی‌ها با کاهش قیمت مواجه بودیم و در کشور نیز اثر خود را این کاهش قیمت‌ها گذاشته است.

وی افزود: کالاها و خدمات دو دسته هستند، برخی از آنها قابل تجارتند و برخی قابل تجارت نیستند، کالاهایی که به لحاظ جهانی سرعت جابه‌جایی آنها بیشتر است، کاهش بیشتری می‌یابند و کالاهایی که قابل تجارت نیستند کاهش قیمت آنها با سرعت کمتری، کاهش می‌یابد.

اژه‌ای: فعالیت بی بی سی فارسی را خلاف امنیت ملی کشور می‌دانم

حجت‌الاسلام غلامحسین اژه‌ای، وزیر اطلاعات در حاشیه جلسه هیات دولت با اشاره به اینکه هشدارهای لازم در خصوص فعالیت‌های شبکه بی بی سی فارسی به دستگاه‌های مسوول داده شده است، گفت: فعالیت‌های این شبکه را خلاف امنیت ملی می‌دانم. وی افزود: ما دقیقا مدنظر داریم که اگر کار غیرقانونی یا کاری ظاهرا قانونی که تحت پوشش آن فعالیت‌های غیرقانونی انجام می‌شود را بررسی و اطلاع رسانی کنیم که بعضا احساس می‌کنیم تحت لوای این شبکه نیز اقداماتی شاید انجام بگیرد که ما به دستگاه‌های مسوول اطلاع‌رسانی کافی را کرده‌ایم.

وی با اشاره به دستگیری تعدادی از افراد گرداننده یکی از شبکه‌های براندازی نرم توسط سربازان گمنام امام زمان(عج) گفت: این مجموعه به طور مستقیم و با حمایت مالی و سیاسی آمریکا فعالیت می‌کرد و قصد ورود به برخی دستگاه‌ها و مراکز را داشت که وزارت اطلاعات به موقع اقدام به شناسایی و دستگیری آنها کرد.

وی یادآور شد: عوامل دشمن همواره در طی این سالها تلاش کردند اقداماتی را بر ضد نظام انجام دهند، ولی دستگاه‌های اطلاعاتی اشراف خوبی بر فعالیت‌ها و ارتباطات آنها دارند و هر گاه نیاز باشد آنها را دستگیر می‌کند.

وزیر اطلاعات تاکید کرد: باید بدانید که افراد جاسوس و عوامل براندازی نرم دفعتا دستگیر نمی‌شوند، بلکه ما با زیر نظر داشتن آنها و اشراف بر فعالیت‌شان هر موقع که ضرورت داشته باشد این کار را انجام می‌دهیم.

اژه‌ای در خصوص حمله به عزاداران حسینی در تربت جام گفت: آنهایی که به عزاداران و مردم این گونه حمله می‌کنند، نمی‌شود نام انسان را بر این افراد نهاد. دشمنان خارجی فکر می‌کنند با پرتاب نارنجک به میان عزاداران می‌توانند ضربه‌ای به کشور بزنند. وی در خصوص وابستگی عوامل این جنایت به گروهک ریگی گفت: تا کنون ارتباطی مشخص نشده و بعید است این موضوع ارتباطی با این گروهک داشته باشد.