کمیسیون برنامه و بودجه مجلس منابع بودجه ۸۸ را با حضور ممبینی، کردبچه، رسولی و حسینی معاونان و مسوولان معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری بررسی کرد. غفار اسماعیلی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به دستور جلسه روز شنبه کمیسیون برنامه و بودجه گفت: کمیسیون برنامه و بودجه پیشنهادات بودجه‌ای دولت را بررسی کرد. وی با اشاره به منابع درآمدی بودجه ۸۸، گفت: طبق لایحه بودجه ۸۸ منابع درآمدی کشور از ۹۰ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به ۸۹ هزار و ۳۴۱ میلیارد تومان کاهش می‌یابد، یعنی ۷/۱‌درصد کاهش نسبت به بودجه ۸۷. به عبارت بهتر در کل بودجه ۸۸، ۷/۱‌درصد کسری وجود دارد، ولی نسبت به عملکرد ۸۷، ۳/۶‌درصد افزایش دارد. این عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به مصارف بودجه ۸۸ گفت: مصارف و هزینه‌های بودجه ۸۸ نیز مطابق ۸۹ هزار و ۳۴۱ میلیارد تومان درآمدها است.

وی با اشاره به کسری درآمد ۴۰ میلیارد دلاری کشور گفت: قیمت نفت در بودجه ۵/۳۷ دلار و قیمت دلار نیز ۹۵۰ تومان در نظر گرفته شده است. اگر ۲/۲ میلیون بشکه نفت در روز بفروشیم و این عدد را در ۳۶۵ روز ضرب کنیم، درآمد حاصل از فروش نفت در سال ۸۸ به حدود ۳۰ میلیارد دلار می‌رسد که نسبت به سال ۸۷ از کسری ۴۰ میلیارد دلاری حکایت دارد.

نماینده مردم هشترود با تشریح راهکارهای دولت برای جبران کسری ۴۰ میلیارد دلاری درآمد حاصل از فروش نفت در سال ۸۸ گفت: بخشی از کسری ۴۰ میلیارد دلاری از طریق صرفه‌جویی تامین می‌شود، علاوه بر آن از حذف یارانه حامل‌های انرژی، ۳۴ میلیارد دلار درآمد عاید دولت می‌شود که ۵/۸ میلیارد دلار آن در بودجه منظور می‌شود، درآمدهای مالیاتی نیز ۶/۵۵‌درصد رشد داده شده که ۳/۴۸‌درصد عملکرد مالیاتی هدفگذاری شده است و این در حالی است که عملکرد مالیاتی سال ۸۷ از پیش‌بینی بودجه بیشتر بود. به عبارت بهتر درآمد مالیاتی در سال ۸۷ حدود هفت‌درصد نسبت به بودجه رشد نشان می‌دهد.

اسماعیلی افزود: برای جبران کسری بودجه ۸۸، حدود هفت میلیارد دلار نیز از حساب ذخیره ارزی برداشت خواهد شد. وی در تشریح اعتبارات جاری بودجه ۸۸ گفت: در این بخش حدود ۶/۱۷‌درصد نسبت به مصوب ۸۷ رشد داده شده است، ولی به دلیل این‌که در سال جاری متمم بودجه و اصلاحیه داشتیم، بنابراین نسبت به عملکرد بودجه جاری ۸۷، ۵/۵‌درصد رشد نشان می‌دهد.

نماینده مردم هشترود با اشاره به بودجه اعتبارات عمرانی ۸۸ گفت: بودجه عمرانی از ۲۴ هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان در سال ۸۷ به ۲۶ هزار و ۵۸۰ میلیارد تومان در سال ۸۸ افزایش یافته، در واقع بودجه عمرانی پیش‌بینی ۸۸ نسبت به مصوب ۸۷، ۷/۸‌درصد یافته است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به درآمد ۳۴ میلیارد دلاری حاصل از هدفمندسازی یارانه‌ها گفت: این درآمد در صورتی محقق می‌شود که طبق پیشنهاد دولت بنزین لیتری ۴۰۰ تومان، گازوئیل لیتری ۳۰۰ تومان، نفت کوره لیتری ۱۸۰ تومان، نفت سفید لیتری ۳۰۰ تومان، گاز مایع متر مکعبی ۱۷۰ تومان، گاز طبیعی متر مکعبی ۷۵ تا ۸۰ تومان و برق کیلوواتی ۸۰ تا ۱۰۰ تومان افزایش یابد.