برف و بیضایی
عکس‌:بهرام بیضایی با وجود برخورد سرد منتقدان، دل تماشاگران را به‌دست آورد
نگاه سوم- وقتی جشنواره دو پاره باشد، در نیمه آن هم می شود جشن اختتامیه گرفت؛ مثل اتفاقی که سه شنبه عصر افتاد و در آن فیلم سینمایی «برف» جوایز بهترین فیلم و کارگردانی را از آن خود کرد و «وقتی همه خوابیم» فیلم برگزیده تماشاگران بخش بین‌الملل شد.

«مجید شاه‌حسینی»، دبیر جشنواره در مراسم اختتامیه بخش بین‌الملل گفت: بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر را در حالی برگزار می‌کنیم که سینمای ملی فصلی جدید و
پر رونق پیش رو دارد. حضور سه نسل متوالی از سینماگران ایرانی در جشنواره بیست‌و‌هفتم و آثاری با موضوعات و ساختارهای متنوع، رنگین کمانی دیدنی از سینمای ایران را در جشنواره فیلم فجر ارائه کرده است‌.
شاه‌حسینی با اشاره به نمایش ۱۲۸ عنوان فیلم ایرانی در بخش مسابقه سینمای ایران و همچنین ۱۴۹ عنوان فیلم در بخش بین‌الملل ادامه داد‌: این مجموعه ارزشمند چشم‌ها را به سوی خود می‌خواند. در بخش بین‌الملل نیز، جشنواره با دقت عمل مناسب، آثاری ارزشمند از سراسر جهان انتخاب و نمایش داده است. در مجموع امسال شاهد حضور ۶۳ کشور در جشنواره فیلم فجر و بازار فیلم ایران بوده‌ایم.
پس از پایان صحبت‌های دبیر بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر کلیپی از جوایز سینمای ایران با عنوان
«۳۰ سال افتخار برای سینمای ایران» پخش شد و پس از آن جایزه ویژه مصطفی عقاد به فیلم «جشن تولد لیلا» ساخته رشید مشاوره‌ای محصول مشترک کشورهای فلسطین، تونس و هلند اختصاص یافت.
در ادامه مراسم بیانیه اکو(مجمع بین‌المجالس آسیایی) توسط نماینده این سازمان قرائت شد و جایزه ویژه همگرایی آسیایی به فیلم ایرانی «زادبوم» ساخته ابوالحسن داوودی اهدا شد.
داوودی پس از دریافت جایزه خود از دستان محمدرضا جعفری‌جلوه‌، عزت‌الله انتظامی‌، نژاد حسینیان و محمدمهدی عسگرپور گفت‌: خوشحالم آرزوی دیرینه‌ام یعنی همکاری با عزت‌الله انتظامی در این فیلم محقق شد و بسیار خوشحالم که این کار به نتیجه رسید و حاصلی در برداشت. در این لحظه می‌خواهم از زحمات بی دریغ یک گروهی که ۲ سال و نیم درگیر این پروژه بودند، تشکر کنم. همچنین از بهرام رادان که با وجود اینکه حتی یک کلمه هم آلمانی نمی‌دانست تلاش خود را برای ایفای این نقش انجام داد و از کلیه کسانی که گاهی بد اخلاقی‌های من را تحمل می‌کردند تا این فیلم ساخته شود، تشکر می‌کنم.
چشم بادامی‌ها، فاتح دو بخش
پس از اهدای جایزه بخش ویژه همگرایی آسیایی نوبت به اهدای جوایز بخش مسابقه سینمای‌ آسیا (جلوه گاه شرق) رسید که محمدرضا اصلانی داور ایرانی این بخش در توضیح کوتاهی گفت: دو فیلم ایرانی در این بخش بودند که هر دو فیلم‌های بسیار ارزشمندی به حساب‌ می‌آیند و اگر چه ما در انتخاب‌های خود‌، جایزه‌ای به فیلم‌های ایرانی ندادیم ولی این مساله نمی‌تواند ارزش و جایگاه این دو فیلم را خدشه دار کند؛ چرا که این دو فیلمی از بهترین‌های جشنواره بودند.
پس از پایان صحبت‌های اصلانی‏ فیلم «بهترین آرزوهای فردا» ساخته تاکاشی کوئیزومی از ژاپن سیمرغ بلورین بخش جلوه گاه شرق (مسابقه سینمای آسیا) را از داوران دریافت کرد.
در بخش جلوه گاه شرق سه سیمرغ بلورین به برگزیدگان اختصاص یافت که علاوه بر اهدای سیمرغ بلورین بهترین فیلم بخش مسابقه سینمای آسیا به فیلم «بهترین آرزوهای فردا» ساخته تاکاشی کوئیزومی‏، سیمرغ بلورین بهترین کارگردان به سوی ایل جئون برای کارگردانی فیلم «دختری از خاک تیره» و سیمرغ دیگری نیز به فیلم «بچه کابلی» بهترین فیلم اول برمک اکرم اختصاص یافت.
«برمک اکرم» هنگام دریافت جایزه خود گفت: خوشحالم که جشنواره مهم فیلم فجر به یک فیلمساز افغانی جایزه اهدا کرد و این جایزه را به «اصغر شاهوردی» و همه کارگران افغانی که در ایران مشغول کار هستند اهدا می‌کنم.
پس از پخش یک کلیپ کوتاه و اجرای موسیقی نوبت به اهدای جوایز معناگرا (در جست‌وجوی حقیقت) رسید که در بخش فیلم «گام‌های زندگی»ساخته سائوشی ایساکا سیمرغ بلورین بهترین فیلم معناگرای جشنواره بیست و هفتم را به خود اختصاص داد و سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به خوان آنتونیو بایونا کارگردان فیلم «یتیم خانه» اهدا شد.
سیمرغ‌های بخش در جست‌وجوی حقیقت، مسابقه سینمای معناگرای بیست و هفتمین جشنواره فیلم فجر در حالی به برگزیدگان این بخش اهدا شد که دو دیپلم افتخار به دو نماینده سینمای کشورمان نیز اختصاص یافت.
در بخش معناگرا همچنین یک دیپلم افتخار به رسول صدر عاملی کارگردان فیلم «هر شب تنهایی» و یک دیپلم افتخار به «فتانه ملک محمدی» برای بازی در فیلم سوپر استار اختصاص یافت.
رسول صدر عاملی پس از دریافت دیپلم افتخار خود گفت: این جایزه یک تعریف فرامتنی هم دارد و آن احترام متقابل سینما و تلویزیون است؛ چیزی که ما همیشه حسرت آن را می‌خوردیم و اگر اهالی سینما و تلویزیون یکبار بنشینند کنار هم و یک استراتژی واحدی را پی‌ریزی کنند، قطعا به نتیجه بهتری خواهیم رسید.
بلافاصله پس از این بخش و در عین تعجب کارگردان جایزه ویژه راه انبیا (بین المذاهب) به فیلم «زمانی برای دوست داشتن» ساخته ابراهیم فروزش اهدا شد.
در اختتامیه بخش بین‌الملل بیست و هفتمین جشنواره فیلم فجر جایزه راه انبیا توسط ابراهیم فیاضی داور این بخش این جایزه به دلیل تلاش برای تصویری مناسب از تعامل ادیان به ابراهیم فروزش برای کارگردانی فیلم «زمانی برای دوست داشتن» ساخته ابراهیم فروزش اهدا شد.
ابراهیم فروزش کارگردان فیلم «زمانی برای دوست داشتن» در هنگام دریافت جایزه خود گفت‌: امروز خیلی غافلگیر شدم واقعا فکر نمی‌کردم این جایزه را دریافت کنم، چرا که اصلا فیلم من در بخش مسابقه سینمای ایران است و به همین دلیل از دریافت این جایزه بسیار خوشحالم هستم.
«امیر اسفندیاری»، مدیر امور بین‌الملل جشنواره در توضیح اهدای این جایزه به فیلم «زمانی برای دوست داشتن»گفت‌: جایزه راه انبیا یا بین المذاهب جایزه‌ای معتبر است که در جشنواره‌های مهم دنیا توسط یک سازمان به همین نام (بین‌المذاهب) به فیلم‌هایی با موضوع ارتباط ادیان اهدا می‌شود و از بین تمامی فیلم‌های حاضر در جشنواره امسال هیات داوران این بخش جایزه راه انبیا را به دلیل نگاه انسانی موجود در فیلم به ابراهیم فروزش اهدا کرد.
همچنین در این بخش جایزه‌ای توسط معاون سینمایی وزارت ارشاد به فیلم «برف» ساخته آیدا بگیج به دلیل ارائه مفهوم مقاومت و تصویری خلاقانه از آیین ملی اختصاص یافت‌.
برف، موفق‌ترین بود
فیلم «برف» ساخته آیدا بگیچ موفق‌ترین فیلم خارجی جشنواره فیلم فجر شناخته شد، چرا که این فیلم دو سیمرغ بلورین بهترین فیلم و بهترین کارگردانی جام جهان نما را از آن خود کرد و دیپلم افتخار این بخش نیز به ابوالحسن داوودی، کارگردان فیلم «زادبوم» اختصاص یافت.
رویا تیموریان، بازیگر فیلم «زادبوم» در غیاب داوودی این جایزه را دریافت کرد و گفت: فیلم «زادبوم» فیلمی بسیار سخت بود و همه عوامل برای ساخته شدن آن بسیار زحمت کشیدند.
در بخش فیلمنامه، سیمرغ بلورین به تیلان برمن و کنان گروگون فیلمنامه نویسان فیلم «۹ میلیمتری» محصول مشترک فرانسه و بلژیک اهدا شد.
همچنین تسیلا چلتون بازیگر فیلم «جعبه پاندورا» محصول مشترک ترکیه‌، فرانسه‌، آلمان و بلژیک توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگر بخش بین‌الملل جشنواره را به خود اختصاص دهد.
سیمرغ دستاورد‌های فنی و تخصصی نیز نصیب فیلم «سلاح پران» ساخته یوجین کیم از کشور کره جنوبی شد.
آندره زویاگینتسف، کارگردان مطرح روسیه و عضو هیات داوران بخش بین‌الملل در این مراسم گفت: ما سعی کردیم جانب انصاف را رعایت کنیم و امیدواریم جوایز اهدا شده به نوعی این انصاف را نشان دهند.
وی افزود:فیلم «چرا سگ‌ها از گربه‌ها متنفرند؟» ما را خنداند اما به فکر نیز واداشت و «زادبوم» اثری برجسته در سینمای ایران بود که به امری طبیعی یعنی بازگشت لاک‌پشت‌ها و انسان‌ها به وطن توجه داشت و بیش از هر چیز نمایانگر عشق بود؛ مفهومی که شاید ما فراموش کرده‌ایم.
هیات داوران در بخش مسابقه فیلم‌های کوتاه بین‌الملل نیز دو سیمرغ بلورین به فیلم های «چرا سگ‌ها از گربه‌ها متنفرند؟» ساخته لیدا فضلی و «امین» ساخته داوید دوسا محصول مشترک فرانسه آلمان و هلند اهدا کرد.
سپاس از بازگشت استاد
اما پس از اهدای جوایز جام جهان نما، آخرین جایزه بخش بین‌الملل جشنواره بیست و هفتمین فیلم فجر که به تعبیر دست‌اندرکاران جشنواره بزرگترین جایزه جشنواره بود، با انتخاب مردم به بهرام بیضایی کارگردان فیلم «وقتی همه خوابیم» رسید.
بیضایی بعد از دریافت جایزه مردمی که آن را از دستان محمدرضا جعفری‌جلوه، مجید شاه‌حسینی و محمدمهدی عسگرپور دریافت کرد، گفت:‌ تشکر می‌کنم از تمام کسانی که برای ساختن این فیلم و برای راه‌اندازی آن زحمت کشیدند و همچنین تشکر می‌کنم
از تمام کسانی که برای رسیدن به روی سن پاهای آنها را لگد کردم.
کارگردان فیلم «وقتی همه خوابیم» فیلم برگزیده بخش بین‌الملل تماشاگران جشنواره فجر ادامه داد: امیدوارم از این پس همه شب‌های خوشی را داشته باشیم و از همه بازیگران و کارکنان فنی و پشت‌ دوربین و همه کسانی که برای این فیلم زحمت کشیدند تشکر می‌کنم و همچنین از همه تماشاگران سپاسگزارم؛ چرا که این فیلم متعلق به تماشاگران است. ‌امیدوارم شایستگی جایزه‌‌ای را که مردم به من دادند، داشته باشم و امیدوارم در آینده فیلم بهتری بسازم.

فتانه ملک محمدی، بازیگر جوان سوپراستار

کارگردان زن بوسنیایی، سازنده فیلم برف