دیپلماسی بدمینتون ناکام ماند

عکس: ایرنا

دنیای افتصاد - مجید اعزازی: سخنگوی وزارت خارجه از عدم صدور ویزا برای تیم بدمینتون زنان آمریکا خبر داد و اعلام کرد: مقام‌های ایرانی وآمریکایی تاکنون هیچ گونه مذاکره رسمی و غیر رسمی نداشته‌اند و در اجلاس مونیخ نیز ذاکره‌ای میان رییس مجلس ایران و معاون رییس‌جمهور جدید آمریکا صورت نخواهد گرفت. حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت خارجه‌ایران، دیروز در نشست هفتگی خود با خبرنگاران گفت:پروسه صدور ویزا در رابطه با اتباع آمریکا همانند عملکرد خود آنها، پروسه زمان‌بر و طولانی است و باید گردش کار خود را طی کند و این گردش زمانی، وصال نداد که بتوان برای تیم بدمینتون زنان آمریکا ویزا صادر کرد واز این رو، این تیم برای حضور در مسابقات دهه فجر به‌ایران نمی‌آید.

شبکه خبری سی‌ان‌ان، روز دوشنبه در گزارشی با عنوان «دیپلماسی بدمینتون میان واشنگتن و تهران» خبر داده بود که تیم بدمینتون زنان آمریکا برای انجام مسابقات دهه فجر راهی ایران شده است.

پیش از این، وزارت امور خارجه‌ آمریکا اعلام کرده بود که دولت اوباما قصد دارد تیم بدمینتون بانوان این کشور را به عنوان بخشی از تلاش گسترده برای تعامل با ملت ایران از طریق تبادلات فرهنگی و آموزشی به‌ایران اعزام کند. خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز ضمن اعلام این خبر افزوده بود: سفر تیم بدمینتون بانوان آمریکا به‌ایران در بحبوحه‌ بازنگری گسترده‌ سیاست آمریکا در قبال جمهوری اسلامی‌ اولین اقدام دولت جدید برای چنین تبادلاتی است که در زمان حضور جورج بوش در کاخ سفید آغاز شد. تبادلات پیشین شامل قهرمانانی در عرصه‌ ورزش، هنر و دانشگاهیان و حرفه‌ای‌ها بوده است.در بیانیه‌ وزارت امور خارجه آمریکا آمده بود: این تیم ۱۲ نفره از روز سه‌شنبه تا ۹ فوریه در ایران خواهند بود تا در تورنمنت بین‌المللی بدمینتون فجر ایران که روز جمعه آغاز می‌شود، شرکت کنند. این بیانیه افزوده بود: تیم بدمینتون آمریکا به تهران سفر می‌کند و آنها امیدوارند از تیم ملی ایران برای سفر به ‌آمریکا در ژوئیه دعوت کنند. سفر این گروه از سوی وزارت امور خارجه‌ آمریکا حمایت می‌شود که از سال ۲۰۰۶ تبادلات مردم را با ایران افزایش داده است. دیروز قشقاوی همچنین مذاکره هیات‌های دولتی ایران و آمریکا را براساس اظهارات مقامات آمریکایی و نیز ثمره ‌هاشمی، مشاور عالی رییس‌جمهور تکذیب کرد. روز جمعه منابع غربی از مذاکره میان مقام‌های ایرانی و آمریکایی خبر داده بودند. اما غلامحسین محسنی اژه‌ای، وزیر اطلاعات ایران روزشنبه اعلام کرد: تاکنون به معنای مذاکره رسمی موضوعی مطرح نبوده است. به گفته اژه‌ای، مذاکرات نیازمند مقدمات، موخرات، انگیزه و اهدافی است و لذا تاکنون به این معنا مطلقا مذاکره‌ای مطرح نبوده و نیست، اما اینکه احتمالا در اجلاس‌هایی که در برخی کشورهای جهان برگزار می‌شود، احیانا یک مقامی از کشورمان با فردی برخورد و احوال‌پرسی هم کرده باشد، شاید این اتفاق افتاده باشد و شاید هم بیفتد.

سخنگوی وزارت خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران همچنین احتمال مذاکره توسط هیات ایرانی با هیات آمریکایی در حاشیه اجلاس مونیخ را رد کرد و گفت: رییس مجلس در راس یک هیات که از ارگان‌های مختلف در آن حضور دارند در اجلاس شرکت می‌کنند و طبق گفته خود مجلسی‌ها بنا نیست که مذاکره‌ای در اجلاس مونیخ صورت پذیرد. پیش از این اعلام شده بود که جوزف بایدن، معاون رییس‌جمهور جدید آمریکا به همراه ژنرال جیمز جونز، مشاور امنیت ملی باراک اوباما نیز هفته آینده به آلمان سفر و در چهل‌و‌پنجمین کنفرانس امنیت ملی مونیخ شرکت می‌کند.

قشقاوی سفر گرهارد شرودر صدراعظم سابق آلمان به تهران را نیز براساس ابراز تمایل وی عنوان و از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای پذیرایی از وی خبر داد. وی در پاسخ به این که آیا شرودر برای میانجی‌گری میان ایران و آمریکا به تهران سفر می‌کند؟ گفت: تحلیل‌های مختلفی همزمان با این نوع سفرها انجام می‌شود، اما تا وقتی که برنامه‌های این سفر نهایی نشود، نمی‌توانیم درخصوص آن قضاوت کنیم و فعلا برنامه‌های سفر ایشان نهایی نشده است، اما آنچه مسلم است ایشان برای فعالیت‌های خیریه به همراه پروفسور سمیعی سفر می‌کند. نه آلمانی‌ها در این باره چیزی به ما اعلام کرده‌اند و نه قرار است چنین برنامه‌ای در دستور کار این سفر باشد. قشقاوی در بخشی از سخنان خود با تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به ملت و دوستداران انقلاب اسلامی ایران گفت: خوشبختانه سلسله پیروزی‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی با پرتاب ماهواره ملی امید توسط ماهواره بر سفیر دوجلوه دیگری از سلسله دستاوردها را در نزد ملت ایران و افکار عمومی جهان به نمایش گذاشت.

وی افزود:‌ بی‌تردید فتح قله‌های رفیع علمی و دانش فنی در خدمت اهداف صلح آمیز و بشردوستانه در شناخت و دستیابی ماورای جو و کرانه بی‌کران فضای ماورای جو و اسرار کائنات یکی از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی است. وی خاطرنشان کرد: قله‌هایی که ذکر می‌شد

دست نیافتنی است با همت دانشمندان ایرانی دستیابی به آن قله‌های رفیع دسترسی حاصل شد، لذا این موفقیت را به دست‌اندرکاران صنعت هوا فضای کشور و همه ملت ایران و مسوولان تبریک و تهنیت عرض می‌کنم. وی پرتاب ماهواره ملی امید را در چارچوب برنامه چشم‌انداز ۲۰‌ساله و سند راهبردی فضایی جمهوری اسلامی ایران دانست و افزود: پرتاب این ماهواره توسط هیات دولت پیگیری شد و با عنایات به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و حمایت‌های مقام محترم ریاست‌جمهوری و شور و شوق دانشمندان ذی‌ربط در این صنعت این دستاورد حاصل شد. قشقاوی با تاکید‌بر اینکه حق توسعه یکی از حقوق جدایی‌ناپذیر حقوق بشر شمرده می‌شود، گفت: قطعا حق توسعه علمی و پیشرفت علمی می‌تواند به بشریت در راستای رفع نیازها کمک کند و این اقدام علاوه‌بر دستاوردهای مالی و اقتصادی می‌تواند بیانگر روشنی از منزلت علمی جمهوری اسلامی ایران و در واقع آغازگر دهه چهارم انقلاب اسلامی با بالندگی علمی در ایران باشد.

وی در پاسخ به این سوال که «واکنش ایران نسبت به اظهارنظرات مقامات کشورهای غربی که پرتاب این ماهواره را مرتبط با مسائل نظامی دانستند چیست؟» گفت: کاملا ‌واضح و روشن است که پرتاب این ماهواره با اهداف کاملا علمی، تحقیقاتی و مخابراتی صورت گرفته است. ‌ما معتقدیم که قواعد بین‌المللی دایر بر عدم تسلیح ماوراء جو باید مورد احترام قرار گیرد و تهدیداتی حداقل اگر در درون جو علیه بشریت با تکثیر سلاح‌ها به ویژه سلاح‌های کشتار جمعی صورت می‌گیرد، در فضای ماورای جو این تهدیدات صورت نگیرد، بنابراین ما همواره معتقدیم که‌این دستاورد، ‌دستاورد علمی و فنی است و اهداف نظامی ندارد در عین حال می‌توان در تداوم مذاکرات شفاف، جامع، راهبردی و چند جانبه همچنان به فضای غیرمسلح در جو اندیشید و با شناخت و دستیابی به دانش به بشریت کمک کرد. قشقاوی در پاسخ به سوالی درباره نشست دیروز (چهارشنبه) گروه ۱+۵ که با حضور نماینده دولت تازه آمریکا برگزارشد و اینکه آیا ایران سیگنال‌هایی مبنی بر اعمال شعار تغییر دولت اوباما دریافت داشته‌اید یا خیر؟ گفت: این جلسه پس از کنفرانس خبری ما تشکیل می‌شود و لذا نمی‌توان هم اکنون در مورد آن پیش‌بینی خاصی انجام داد، اما آنچه که واضح است براساس اعلام خودشان این جلسه بیشتر برای اطلاع سایر اعضای ۱+۵ از سیاست‌های دولت جدید آمریکا است. وی افزود: موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال مساله هسته‌‌ای‌اش کاملا روشن است. موضوع ایران بسیار ساده است و اصلا پیچیده نیست و ما عضو ان پی تی هستیم و مایلیم عضو پایبند آن نیز باشیم.

وی خاطرنشان کرد: غرب و آژانس نباید در مورد اعتمادسازی با استانداردهای دوگانه برخورد کنند؛ امروز بیش از ۹۰ کشور در جهان وجود دارد که از نظر آژانس نظرنهایی در موردشان اعلام نشده است. ما نیز توقفی در فعالیت‌ هسته‌‌ای‌مان نداریم؛ چرا که‌این مساله براساس خواست ملی‌مان است و کشورها باید با آن واقع‌بینانه برخورد کنند.