دنیای اقتصاد - اگر چه پیش از این، وزارت خارجه ایران به صورت رسمی با صدور بیانیه‌ای نسبت به خروج نام گروهک منافقین (سازمان مجاهدین خلق) از فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا اعتراض کرده و این اقدام را به شدت محکوم کرده بود، دیروز، مهدی صفری، معاون اروپایی وزارت خارجه در اقدامی تازه سفیران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا را به این وزارت‌خانه احضار و برخورد دوگانه و مزورانه اتحادیه اروپا را در قبال پدیده تروریسم محکوم کرد. همزمان، حسن قشقاوی سخنگوی وزارت خارجه دیروز صبح در نشست هفتگی خود با خبرنگاران این اقدام اتحادیه اروپا را «بازی با کارت سوخته» و «اشتباه عمیق راهبردی اروپا» خواند.

به گزارش ایسنا، صفری چهارشنبه با احضار سفیران کشورهای عضو اتحادیه اروپایی مقیم تهران به وزارت امور خارجه، با ابراز تاسف عمیق نسبت به برخورد سیاسی برخی از کشورهای اروپایی با تروریسم و محکوم کردن این اقدام درباره عواقب مماشات با گروه‌های تروریستی که پیشینه روشن و غیرقابل تردیدی در کشتار افراد بی‌گناه دارند، هشدار داد.

معاون اروپایی وزارت امور خارجه با یادآوری تعهدات بین‌المللی و داخلی اتحادیه اروپایی در زمینه مبارزه با پدیده شوم تروریسم، تصمیم اخیر وزیران امور خارجه اتحادیه اروپایی را در خارج کردن گروهک تروریستی منافقین از فهرست سیاه این اتحادیه اقدامی سیاسی و غیرقابل قبول دانست و تاسف عمیق خود را از این که برخی از کشورهای اروپایی برای نیل به مقاصد مقطعی و نامشروع سیاسی راه خود را از جامعه جهانی در مبارزه با تروریسم جدا کرده و با تروریست‌ها از در دوستی و همکاری در آمده‌اند، ابراز کرد.

او هم‌چنین مسوولیت تبعات و پیامدهای اقدام خطرناک اتحادیه اروپایی در بازگذاشتن دست تروریست‌هایی که پیشینه ممتدی در جنایات و ترور داشته و نه تنها هیچ‌گاه گذشته تاریک و پیشینه تروریستی خود را انکار نکرده، بلکه هیچ تغییری در ماهیت، ساختار،‌ ایدئولوژی و خط مشی مسلحانه خود نیز ایجاد نکرده‌اند را مستقیما بر عهده اتحادیه اروپایی‌ دانست.

معاون اروپایی وزارت خارجه کشورمان با اشاره به حساسیت منطقه خاورمیانه و تلاش گروه‌های تروریستی برای ایجاد ناامنی در این منطقه، هرگونه مماشات و نگاه ابزاری به این گروه‌ها را موجب تشدید فعالیت‌های مخرب تروریستی و افزای خشونت و ناامنی در منطقه دانست.

ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپایی به نمایندگی از سفیران حاضر، قول داد نقطه نظرات طرف ایرانی را در اسرع وقت به دولت‌های عضو و نهادهای اتحادیه اروپایی منعکس کند.

وی همچنین با تاکید بر ضرورت مبارزه با تروریست ابراز امیدواری کرد که همکاری‌های ایران و اتحادیه‌ در زمینه مبارزه با تروریسم تداوم یافته و به نتایج مطلوبی برسد. خاطرنشان می‌شود گروهک تروریستی منافقین از سوی بسیاری از کشورهای جهان از جمله آمریکا و کانادا در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داشته و پرونده‌های متعددی علیه فعالیت‌های غیرقانونی این گروهک شامل جمع‌آوری پول با هدف تامین مالی برای اقدامات تروریستی، پولشویی، خودسوزی، برنامه‌ریزی، طراحی و ارتکاب عملیات تروریستی توسط عناصر و عوامل آن در دادگاه‌های اروپایی از جمله فرانسه باز است.