یک فوریت طرح قانونمند کردن به‌‏کارگیری عناوین علمی با ۱۱۵ رای موافق، ۵۱ رای مخالف و ۹ رای ممتنع از میان ۱۹۴ نماینده حاضر در جلسه تصویب شد. این طرح به امضای ۶۶ نفر از نمایندگان مجلس رسیده بود که هدف از آن جلوگیری از سوء‌‏استفاده‌‏ افراد از عناوین علمی بود.

مهدی سنایی، نماینده نهاوند به عنوان یکی از طراحان این طرح با اشاره به این‌‏که برخی افراد بدون برخورداری از حداقل مدرک دیپلم، در جامعه به عنوان دکتر خطاب می‌‏شوند، این عارضه را مسامحه‌‏ای دانست که خطراتی برای جامعه و مجامع علمی کشور خواهد بود. به گفته وی، این طرح برای جلوگیری از این‌‏گونه موارد ارائه شده است؛ چرا که قوانین فعلی جامعه از جمله قانون مجازات اسلامی کاملا ناظر به این‌‏گونه تخلفات نیست. حال آنکه در کشورهای پیشرفته برخوردهای سختی با این تخلف می‌‏شود.

سنایی با بیان اینکه در فرانسه برای استفاده نا به‌جا از عناوین علمی ۱۵ هزار یورو جریمه نقدی و یک سال حبس در نظر گرفته شده است، خواهان تصویب این طرح از سوی نمایندگان مجلس شد. مقداد یوسف‌‏نژاد نماینده ساری در مخالفت با این طرح گفت: بررسی چنین موضوعی (سوء‌‏استفاده از عناوین علمی) فوریت ندارد و باید عناوین مجرمانه و وصف مجرمانه آن در فرصت کافی تعریف و بررسی شود. وی با تاکید بر اینکه تب استفاده از القاب نابجا در کشور رواج یافته است، از نمایندگان خواست تا با رای ندادن به یک فوریت این طرح، موجبات بررسی جامع‌تر آن را از نظر حقوقی فراهم کنند. پس از یوسف‌‏نژاد، دهقان نماینده مشهد به عنوان موافق یک فوریت طرح قانونمند کردن به کارگیری عناوین علمی با اشاره به این‌‏که نمایندگان وقت زیادی را صرف بررسی مدرک تحصیلی علی کردان وزیر کشور سابق کردند، افزود: امیدوارم خداوند به نمایندگان جزای خیر دهد که چنین کاری کردند. اما در این آشفته بازار عناوین و القاب، تابناک‌‏ترین چهره‌‏ها هم زیر سوال می‌‏روند.وی با تاکید بر این‌‏که تصویب این طرح در مجلس کار شایسته‌‏ای است، ادامه داد: نباید بازار آشفته‌‏ای را تایید کنیم که هر انسان نامتعهدی به هر فرد متعهدی، برچسب بزند. گفتنی است در تنها ماده واحده این طرح آمده بود به کارگیری عناوین علمی مانند دکتر، مهندس و سایر عناوینی که از سوی دولت شرایط اعطای آن تعیین گردیده است، توسط فرد، منوط به داشتن مدرک معتبر از مراکز علمی و دانشگاهی داخلی یا خارجی شناسایی شده از سوی وزارت علوم یا وزارت بهداشت می‌‏باشد. همچنین هر گونه به کارگیری عناوین علمی خلاف این قانون، مشمول مجازات‌‏های ماده ۵۵۶ فصل هشتم قانون مجازات اسلامی است.