تحرکات تازه تل‌آویو علیه تهران

دنیای‌اقتصاد- شیمون پرز، رییس‌ رژیم صهیونیستی از محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور ایران خواسته است تا به پیشنهاد گفت‌وگوی باراک اوباما همتای آمریکایی خود پاسخ مثبت دهد. همزمان منابع اسرائیلی از تلاش این رژیم برای مانع تراشی بر سر قرارداد موشکی تهران- مسکو خبر داده‌اند. سخنان تازه پرز در شرایطی عنوان شده ‌است که پس از درخواست نمایندگان اعضای گروه ۱+۵ از خاویر سولانا، نماینده تام‌الاختیار این گروه برای دعوت از ایران به نشست‌های آتی گروه یاد شده به منظور مذاکره درباره پرونده هسته‌ای تهران، موج تهدیدات نظامی تل‌آویو به میزان قابل توجهی فروکش کرده است.

از همین رو، بخش دوم اظهارات پرز به گواه تحلیل‌گران مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی حایز اهمیت است. پرز در ادامه سخنان خود با خطاب قرار دادن احمدی‌نژاد گفته است که اگر وی از مواضع هسته‌ای‌اش عدول نکند، به او حمله خواهد کرد. بدین ترتیب به نظر می‌رسد با این سخنان، فصل تازه‌ای از تهدیدات نظامی رژیم صهیونیستی علیه ایران آغاز شده است.

به گزارش ایلنا، رییس‌ رژیم اسرائیل بار دیگر طی سخنانی بی‌اساس تهدید کرد که چنانچه ایران برنامه ‌هسته‌ای خود را متوقف نکند، با اقدام نظامی اسرائیل مواجه می‌شود.

یونایتدپرس اینترنشنال گزارش داد: پرز در گفت‌وگو با رادیو اسرائیل از رییس‌جمهور ایران خواست تا به پیشنهاد مذاکره اوباما پاسخ مثبت دهد، وی در عین‌حال مدعی شد که چنانچه احمدی‌نژاد مواضع هسته‌ای خود را تغییر ندهد، به او حمله می‌کنیم.

پرز از بیان جزئیات بیشتر در این‌باره خودداری اما در عین‌حال تاکید کرد که اقدام نظامی علیه ایران بدون حمایت و پشتیبانی آمریکا امکان‌پذیر نیست.

وی گفت: «مسلم است که به‌تنهایی و بدون همکاری آمریکا نمی‌توانیم این اقدام را انجام دهیم. همچنین واضح است که نمی‌توانیم برخلاف آمریکا عمل کنیم؛ این اقدامی غیرضروری است.»

این مقام صهیونیست همچنین طی سخنانی بی‌پایه مدعی شد که قدرت احمدی‌نژاد در پی اقدام اخیر مصر مبنی بر دستگیری تعدادی از نیروهای حزب‌ا... لطمه دیده است.

او نیروهایی را علیه ما به‌کار گرفته است؛ ولی در عین‌حال نیروهایی نیز علیه وی فعالیت‌ می‌کنند.

پرز همچنین مدعی شد: «آنچه در مصر اتفاق افتاد، موج مخالفی سرسخت به‌وجود آورد، ما باید تمام مخالفان وی از سنی‌ها گرفته تا اروپایی‌ها و همچنین تمام کسانی را که از سلاح هسته‌ای و تروریسم وحشت دارند، در جبهه‌ای واحد قرار دهیم.»

این اظهارات در حالی بیان شده‌اند که منابع امنیتی رژیم اسرائیل از تلاش این رژیم برای مانع‌تراشی بر سر قرارداد موشکی تهران ـ مسکو خبر دادند.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه‌ دارالخلیج ـ چاپ امارات ـ به گفته‌ این منابع، رژیم صهیونیستی امیدوار است که امضای قرارداد فروش هواپیماهای جاسوسی بدون سرنشین به روسیه بتواند مسکو را به امضا نکردن قرارداد موشک اس ـ ۳۰۰ با تهران قانع سازد.

بنابراین گزارش، کشورهای غربی به ویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی همواره اعمال فشارهایی را علیه مسکو به منظور امضا نکردن قرارداد مذکور با تهران دارند.

به گفته‌ منابع امنیتی این رژیم، یکی از دلایل موافقت رژیم صهیونیستی در فروش هواپیماهای جاسوسی بدون سرنشین به روسیه قانع کردن مسکو به نفروختن موشک اس ـ ۳۰۰ به ایران است.

در همین رابطه روزنامه لس‌آنجلس تایمز آمریکایی در گزارشی با اشاره به روی کار آمدن کابینه تندروی بنیامین نتانیاهو در سرزمین‌های اشغالی تصریح کرد که این کابینه جدید دوباره بر طبل جنگ با ایران می‌نوازد.

به گزارش خبرگزاری فارس،‌ این روزنامه با اشاره به اظهارات تازه پرز نوشته است: پس از فروکش کردن چند ماهه شایعات حمله قریب‌الوقوع اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران، دوباره این شایعات همراه با کینه‌جویی آغاز شده است.

لس‌آنجلس تایمز افزوده است: دولت جورج بوش رییس‌جمهور پیشین آمریکا چشم‌انداز جنگ پیش‌دستانه علیه ایران برای جلوگیری این کشور از دستیابی به فن‌آوری تسلیحات هسته‌ای را به حالت تعلیق در آورد و صحبت‌های مربوط به آن در سال آخر دوران ریاست جمهوری وی فروکش کرد.

این نشریه آمریکایی افزود: جدیدترین دور گفت‌وگوهای جنگ با آمدن کابینه محافظه‌کار اسرائیل به رهبری نتانیاهو آغاز شد.

لس‌‌‌آنجلس‌تایمز همچنین نوشته است: نتانیاهو در مصاحبه‌ای به جفری گولدبرگ یکی از نگهبانان سابق زندان‌های ارتش اسرائیل گفت تل‌آویو برای جلوگیری ایران از دستیابی به تسلیحات هسته‌ای در صورتی که آمریکا حمله نکند، حمله خواهد کرد.

از سوی دیگر در گزارشی که در مجله اینترنتی «اسلیت» آمده، تاکید شده است که اسرائیل به این دلیل به ایران حمله خواهد کرد که از قدرت منطقه‌ای شدن آن جلوگیری کند. واقعیت اتحاد آمریکا-اسرائیل که به نظر می‌رسد بیشتر مفسران رسانه‌ها آن را نادیده بگیرند این است که اسرائیل متحد مهم آمریکا

در خاورمیانه است. به نظر نویسنده گزارش اسلیت حمله به ایران ممکن است به دلایل مختلف خطرناک باشد، اما این اقدام به دلیل احیای توانمندی اسرائیل در زمینه اقدام نظامی تعیین‌کننده مطمئنا مفید خواهد بود.

بر اساس نظر تحلیلگران ایران حمله رژیم صهیونیستی یا آمریکا به تاسیسات هسته‌ای خود را لحاظ کرده است و برنامه سری جایگزینی در مناطق دیگر ایجاد کرده است. این در حالی است که رییس رژیم اسرائیل نیز در مصاحبه خود پذیرفت که اسرائیل نمی‌تواند بدون چراغ سبز آمریکا به ایران حمله کند.

وی گفت: ما نمی‌توانیم به تنهایی یعنی بدون آمریکا به ایران حمله کنیم و قطعا نمی‌توانیم مخالف آمریکا باشیم.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و حمایت جدی ایران از مقاومت فلسطین در هر دوره کابینه رژیم صهیونیستی از تهدید ایران به عنوان شعار تبلیغاتی استفاده کرده‌است و این در حالی است که با توجه به بحران مشروعیت این رژیم در سال‌های گذشته سران این رژیم جهت فرافکنی مشکلات داخلی بر شدت استفاده از این حربه تبلیغاتی افزوده شده است.