میرباقری: کمبود امکانات در مختارنامه

فارس- کارگردان مجموعه تاریخی «مختارنامه» گفت: کمبود امکاناتی نظیر اسب و سوارکار باعث شد تا برخی از صحنه‌ها را به دلخواهم نگیرم. وی افزود: این در حالی است که ما در تاریخ داریم که در زمان جنگ بسیاری از نبردها سوار بر اسب روی می‌داده است و جنگاوران سواره به پیکار می‌رفتند. گروه تولید «مختارنامه» برای به تصویر کشیدن فاز نهایی این سریال که به وقایع کربلا اختصاص دارد، از هفتم فروردین ماه در شاهرود به سر می‌برند و در حال حاضر مشغول فیلمبرداری صحنه‌های مربوط به کربلا و نهر علقمه در بیابان‌های طرود هستند که در ۱۰۰کیلومتری شاهرود قرار دارد. در این قسمت از کار که بخش پایانی فیلمبرداری هم محسوب می‌شود،‌ «کاوه فتوحی» در اولین تجربه بازی خود، در نقش حضرت ابوالفضل(ع) مقابل دوربین رفته و «محمد فیلی» در نقش شمر و «انوش معزی» در نقش حرمله بازی می‌کنند. داوود میرباقری و گروهش دیروز بخش‌های مربوط به آخرین نماز «امام حسین(ع)» در ظهر عاشورا را فیلمبرداری کردند تا این بخش‌ها با حضور رییس سازمان صدا و سیما و هیات همراهش فیلمبرداری شود.کسی که به عنوان شمایل امام حسین(ع) در این مجموعه حضور دارد، «رضا میرباقری» است که از اهالی شاهرود است و تا به حال در هیچ کار تصویری حضور نداشته است.

«تام کروز» و «دیاز» در فیلم «منگولد»

«تام کروز» و «کامرون دیاز» یکبار دیگر پس از فیلم «آسمان وانیلی»، در فیلم جدید «جیمز منگولد» همبازی می‌شوند.

فیلم جدید «منگولد» که هنوز عنوانی برای آن در نظر گرفته نشده است، براساس فیلمنامه‌ای از «دانا فوکس» و «اسکات فرانک» مقابل دوربین خواهد رفت. بنابر اعلام مووی وب، فیلم «منگولد» که برای اکران در سال ۲۰۱۰ میلادی آماده می‌شود، در ژانر کمدی ساخته خواهد شد. داستان فیلم به پژوهش‌های فردی در یک آژانس تحقیقاتی می‌پردازد، این آژانس رفتار زنانی را که در روابط عاطفی خود دچار بدشانسی می‌شوند، مورد مطالعه قرار داده است. بنابراین گزارش، کامرون دیاز برای سال ۲۰۱۰ میلادی به‌عنوان صداپیشه در پروژه سینمایی شرک ۴ نیز حضور خواهد داشت. شرک۴ به کارگردانی «مایک میشل» براساس فیلمنامه‌ای از «جاش کلاسنز» آماده نمایش می‌شود.

«... و آسمان آبی» در مورد انتظامی ساخته شد

فارس- فیلم ویدئویی «... و آسمان آبی» در مورد زندگی و آثار عزت‌الله انتظامی ساخته شد.قاسم قلی‌پور گفت: تهیه‌کنندگی فیلم ویدئویی «... و آسمان آبی» را درباره زندگی عزت‌الله انتظامی بر عهده گرفته‌ام. وی تصریح کرد: «... و آسمان آبی» فیلمی است که با حضور خود استاد انتظامی در مورد زندگی ایشان ساخته می‌شود. قلی‌پور افزود: غزاله سلطانی کارگردانی این فیلم را بر عهده دارد و هم اکنون این فیلم در آخرین مراحل فیلمبرداری است و تدوین آن نیز به صورت همزمان انجام می‌شود و پس از آماده شدن به احتمال زیاد توسط موسسه رسانه‌های تصویری پخش خواهد شد.

موسسه رسانه‌های تصویری امسال پکیج آثار برگزیده‌ای را که «عزت‌‌الله انتظامی» در آنها بازی کرده، منتشر می‌کند.

آتش‌بس بازیگران با کمپانی‌های هالیوود موقتی است

فارس- اتحادیه بازیگران آمریکا با کمپانی‌های فیلمسازی به یک توافق موقت دست پیدا کرد، اما امضای قرارداد با کمپانی‌های فیلمسازی به معنای پایان تضاد و درگیری نیست.‌گروه زیادی از تحلیل گران سینمایی می‌گویند این مبارزه هنوز هم ادامه دارد و طی ماه‌های آینده، باید منتظر حوادث و اقدامات تازه‌ای در این رابطه بود.

چهار مضراب‌های «همایون خرم» منتشر می‌شود

فارس- چهارمضراب‌های «همایون خرم» به صورت مکتوب در بازار کتاب منتشر می‌شود. «همایون خرم»، آهنگساز و نوازنده ویلن در گفت‌وگو با خبرنگار موسیقی فارس گفت: تمام چهار مضراب‌هایی را که من تاکنون اجرا کرده‌ام در قالب کتاب منتشر خواهم کرد. وی افزود: در حال حاضر شاگردانم این قطعات را که شامل ۲۴ قطعه است، جمع‌آوری می‌کنند تا بتوانیم به صورت کتاب آنها را مکتوب کنیم. این نوازنده ویلن ادامه داد: ما در موسیقی ۱۲ مقام داریم که هر کدام از مقام‌ها ۲ چهارمضراب دارند که جمعا ۲۴ چهارمضراب می‌شوند. ما قرار است در کتاب‌مان این ۲۴ چهارمضراب را به صورت نت درآوریم. خرم در خاتمه با اشاره به کتاب نوای مهر ۲ بیان داشت: کتاب دومم که راست کوک نام دارد، شامل آوازها، قطعات ضربی و چهار مضراب است که نگارش آن را آغاز کرده‌ام و در آخر هر مقام و دستگاه یکی از آهنگ‌های خودم را قرار داده‌ام. وی ادامه داد: با توجه به وسعت کار، قصد دارم هر ۴ تا مقام را در یک کتاب به چاپ برسانم که در واقع ۳ کتاب ۴ مقامی خواهد شد.

صادقی «باغ شکرپاره» را به سنگلج می‌برد

مهر- قطب‌الدین صادقی از آغاز اجرای نمایش روحوضی «باغ شکرپاره» در تماشاخانه سنگلج از اول مردادماه خبر داد. این نویسنده و کارگردان گفت: با صحبت‌هایی که با مدیر مرکز هنرهای نمایشی داشتیم، قرار شد از اول مردادماه نمایش «باغ شکرپاره» را که نمایشی روحوضی است در تماشاخانه سنگلج اجرا کنم. همچنین قرار است «باغ شکرپاره» در چهاردهمین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی نیز اجرا شود و در اصل به نیت حضور در این جشنواره تولید می‌شود.

برندگان پولیتزر ۲۰۰۹ اعلام شدند

فارس- اسامی برندگان جایزه معتبر پولیتزر ۲۰۰۹ شب گذشته در بخش رمان، مجموعه داستان کوتاه، نمایشنامه و آثار تاریخی معرفی شدند. در بخش مجموعه داستان کوتاه الیزابت استروت با مجموعه داستان «زیتون‌کیتریج» شامل ۱۳ داستان کوتاه موفق به دریافت پولیتزر ادبیات شد. مجموعه داستان‌های این مجموعه درباره زندگی یک زن، خانواده و اطرافیان او نوشته شده است. این مجموعه چهارمین اثر بعد از «امی‌و ایزابل»، «دوستان دورافتاده» و

«با من بمان» است که تا امروز توسط این نویسنده آمریکایی منتشر شده است. در بخش رمان نیز « بلای فاخته» اثر لویس اردیش موفق به دریافت جایزه بخش رمان شد. اردیش در این رمان مسائل مرتبط با نژادپرستی و مشکلات ناشی از آن را به تصویر می‌کشد. لین ناتج از بروکلین نیز برای «ویرانی» به عنوان برنده بخش نمایشنامه موفق به دریافت جایزه پولیتزر در این مراسم شد. از این نمایشنامه نویس تا امروز آثار متعددی چون «جامه محرمانه»، «گل، رودخانه، سنگ» و «افسانه» منتشر شده است. در بخش آثار غیرادبی نیز آثار «آنت گوردن رید»، «جان مکهام» در دو بخش تاریخی و بیوگرافی شایسته دریافت جایزه پولیتزر اعلام شدند.