بازتاب سخنرانی ژنو

عکس: ایسنا

احمدی‌نژاد: به کوری چشم دشمنان از این پس در تمام اجلاس‌های جهانی شرکت خواهم کرد دنیای اقتصاد - اگرچه سخنرانی محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور کشورمان در کنفرانس دوربان ۲ در ژنو با تحریم کنفرانس از طرف پاره‌ای کشورهای غربی و خروج نمایندگان کشورهای اروپایی در اعتراض به ‏اظهارات وی همراه بود، اما رییس‌جمهور به هنگام بازگشت از سوئیس در فرودگاه مهرآباد اعلام کرد که از این به بعد به کوری چشم دشمنان در تمام اجلاس‌های جهانی شرکت خواهم کرد و اگر آنها کنار بروند ما تمام اجلاس را خودمان برگزار می‌کنیم.

احمدی‌نژاد صبح دیروز در فرودگاه مهرآباد زمانی که مورد استقبال صدها تن از جوانان و دانشجویان کشور که خبرگزاری فارس آن را «ستاد خودجوش مردمی استقبال‌کننده از احمدی‌نژاد» نام نهاد، قرار گرفته بود خطاب به برخی سران کشورهای استعمارگر که گفته بودند با حضور رییس‌جمهور ایران در اجلاس شرکت نمی‌کنیم، گفت: از این به بعد در تمام اجلاس جهانی به کوری چشم دشمنان شرکت خواهم کرد. احمدی‌نژاد گفت: اگر آنها کنار بروند ما تمام اجلاس را خودمان برگزار می‌کنیم، ولی عجیب است اینها که حاضر نیستند حتی گوشه‌ای از جنایاتی که در حق بشر انجام داده‌اند، ‌بشنوند چه طور آمادگی برای محاکمه خواهند داشت. رییس‌جمهور کشورمان تاکید کرد: به فضل‌الهی به‌زودی سران جنایتکار کشورهای غربی به خاطر جنایاتشان در حق بشریت محاکمه خواهند شد. وی ادامه داد: برگزارکنندگان مراسم فکر همه چیز را کرده بودند و برای تضعیف جمهوری اسلامی هزینه کرده بودند، اما طبق معمول به یک چیز نیندیشیدند و آن مکر و تدبیر الهی بود که شامل حال جمهوری اسلامی ایران شد.

احمدی‌نژاد افزود: خودمان نیز هیچ آمادگی نداشتیم و تنها به سخنرانی می‌اندیشیدیم و اینکه اجلاس طبق روال همیشگی خود با یک سری حرف‌های بیهوده برخی آقایان دنبال شده بود، ولی خداوند متعال آنها را رسوا کرد و نشان داد که تنها اقلیتی هستند که تحمل شنیدن صدای مخالف را ندارند و به این ترتیب خدا نقاب از چهره پلید آنها برداشت.

وی اظهار کرد: در حاشیه این اجلاس یکی از این آقایان در مورد حقوق بشر و حقوق زنان از من سوال کرد و من در جواب ایشان گفتم ما در ایران بهترین وضعیت را داریم، هر چند برای رسیدن به اوج کرامت انسانی و ارزش‌های معنوی انسان تلاش می‌کنیم و پس از آن عملکرد جمهوری اسلامی ایران را در این زمینه برایشان توضیح دادم که آنها با چهره‌ای مبهوت به من نگاه می‌کردند.

رییس‌جمهور کشورمان گفت: در ژنو خبرنگاری از من پرسید چرا این حرف‌ها را می‌زنید مردم اروپا از دست شما ناراحتند، به او گفتم بیاید این حرف شما را امتحان کنیم و اجازه دهید در اروپا رفراندوم برگزار شود و خواهید دید که بیش از ۷۰‌درصد مردم طرفدار ملت ایران هستند؛ چراکه حرف‌های ملت ایران برخاسته از فطرت الهی است.

بازتاب اظهارات احمدی‌نژاد

اگر چه اظهارات احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور کشورمان در اجلاس دوربان ۲ در ژنو با اعتراض گسترده نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه اروپا در این اجلاس مواجه شد و ‏برخی از نمایندگان کشورهای اروپایی در اعتراض به اظهارات رییس‌جمهور ایران محل اجلاس ‏را ترک کردند، اما سخنان وی که با زیر سوال بردن حق وتو، رژیم صهیونیستی را نژاد پرست خواند و تاکید کرد که شورای امنیت این رژیم غاصب را در فلسطین حاکم و تثبیت کرده است، با استقبال از سوی بسیاری از نمایندگان مجلس مواجه شد به گونه‌ای که ۲۱۰ نماینده‌ مجلس در حمایت از سخنان رییس‌جمهور در اجلاس دوربان ۲ بیانیه‌ای صادر کردند. در این بیانیه یادآوری شده است: ما نمایندگان ملت ایران در مجلس شورای اسلامی حمایت همه‌جانبه خود را از مواضع قاطع و متعهدانه رییس‌جمهور محترم اعلام داشته و اقدامات سازماندهی شده و حقیرانه‌ رژیم صهیونیستی و حامیان او را محکوم می‌کنیم.

در همین حال محمدرضا باهنر، نایب‌رییس دوم مجلس شورای اسلامی، سخنان رییس‌جمهور را در کنفرانس سوئیس یکی از موفقیت‌های خوب برای تبیین مواضع نظام جمهوری اسلامی در مواجهه با نژادپرستی و مصداق روشن آن رژیم صهیونیستی عنوان کرد. وی اقدام برخی از نمایندگان کشورهای اروپایی در ترک جلسه‌ کنفرانس دوربان ۲ را نوعی اقدام غیردموکراتیک عنوان کرد و گفت: با این حال این اقدام اهمیت چندانی نداشت و مهم چند هزار نفر دیگری بودند که نشستند و تشویق کردند. وی گفت: مهم این بود که صحبت‌های رییس‌جمهور و مواضع کشور ما به طور زنده و از یک تریبون پرشنونده برای عموم مردم جهان پخش شد.

برخی دیگر از نمایندگان اظهارات رییس‌جمهور در اجلاس ضدنژادپرستی دوربان ۲ در ژنو را شجاعانه و صریح و در عین حال پیام انقلاب اسلامی ایران به جهانیان دانستند. از سوی دیگر سایت خبری تحلیلی «رجا» از حامیان دولت در گزارشی بازگشت احمدی‌نژاد از ژنو را بازگشت «فاتح ژنو» خواند.

اما آن سوی مرزها خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها، واکنش‌های بعضا متفاوتی را در این خصوص مخابره کردند. خبرگزاری آسوشیتدپرس در حالی که به خشم حامیان غربی صهیونیسم از سخنان رییس‌جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد، وی را اولین مقام دولتی اعلام کرد که در آستانه سالروز هولوکاست، صهیونیسم را در یک کنفرانس بین‌المللی زیر سوال برد.

این رسانه غربی، با اشاره به این موضوع که سخنرانی احمدی‌نژاد به عنوان یک رییس دولت در کنفرانس دوربان ۲، یک کنفرانس قانونی بوده و نباید مورد اعتراض قرار می‌گرفته نوشت: احمدی‌نژاد از محبوبترین شخصیت‌های خاورمیانه است و این محبوبیت را به خاطر مخالفت با صهیونیسم به دست آورده است.

اما این خبرگزاری در عین حال در گزارشی متفاوت فهرست کشورهایی را که نمایندگان‌شان به نشانه‌ اعتراض در میانه‌ سخنرانی محمود احمدی‌نژاد در نشست ضدنژادپرستی موسوم به «دوربان ۲»، سالن را ترک کردند، منتشر کرد. بر این اساس کشورهایی از جمله اتریش، بلژیک، بریتانیا، بلغارستان، قبرس، جمهوری چک (کلا از کنفرانس کناره گرفت)، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، یونان، مجارستان، ایرلند، لتونی، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، پرتغال، رومانی، اسلواکی، اسلونی، اسپانیا و سوئد، جلسه را ترک کردند و همچنین کشورهایی چون آلمان، استرالیا، کانادا، اسرائیل، ایتالیا، هلند، زلاندنو، لهستان و آمریکا نیز که کل نشست را از ابتدا تحریم کرده بودند .

فاکس نیوز، شبکه خبری پنتاگون نیز از سخنان احمدی‌نژاد به این مضمون یاد کرد که رییس‌جمهوری اسلامی ایران «تاول اسرائیل را ترکاند». این رسانه آمریکایی در عین حال، بیانیه ضدصهیونیستی کنفرانس دوربان ۲ را مورد حمایت کشورهای اسلامی دانست و آورد: نمایندگان کشورهای اسلامی حاضر در کنفرانس ضدنژادپرستی معتقدند غرب درباره مسلمانان، اعراب و آفریقایی تبارها تبعیض روا می‌دارد و تحریم کنفرانس دوربان ۲ را مصداق تبعیض دانستند. ای‌بی‌سی، یک رسانه آمریکایی نیز با اعلام ناخرسندی صهیونیست‌ها و حامیان آنها از سخنان رییس‌جمهوری اسلامی ایران علیه صهیونیسم، امروز را برای صهیونیست‌ها سخت و تلخ دانست. آن سوتر، سایت رجا در گزارشی تحت عنوان «بازتاب سخنان احمدی‌نژاد در رسانه‌های جهان» نوشت: سخنان احمدی‌نژاد توسط شبکه‌های خبری جهان به صورت زنده و مستقیم پخش شد،‌ به‌گونه‌ای که شبکه‌های خبری بی‌بی‌سی فارسی و انگلیسی، الجزیره انگلیسی و عربی، العربیه، العالم، فرانس ۲۴ فرانسه و انگلیسی و سی ان ان با قطع برنامه‌های عادی خود، اقدام به پخش زنده آن کردند.

برخی از این شبکه‌های تلویزیونی همانند شبکه سی‌ان‌ان، تقریبا به فاصله هر ۵ دقیقه، گروهی محدود از نژادپرستان هوادار اقدامات نژادپرستانه اسرائیل را نشان می‌دادند که در اعتراض به اظهارات ضدنژادپرستانه محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهوری ایران، جلسه سخنرانی را ترک می‌کردند.

آمریکا هنوز به رابطه با ایران فکر می‌کند

اگر چه سخنان ضدصهیونیستی محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور ایران با انتقاد آمریکا روبه‌رو شد، اما مقام‌های واشنگتن تاکید کردند که همچنان خواهان گفت‌و‌گو با ایران برای بهبود رابطه هستند. به گزارش ایلنا، رابرت گیبس، سخنگوی کاخ سفید، شامگاه دوشنبه گفت: رییس‌جمهور آمریکا به شدت مخالف سخنان احمدی‌نژاد است که اسرائیل را به‌عنوان دولتی نژادپرست توصیف کرده است. وی در عین‌حال تاکید کرد: «ارزیابی سیاست خود را (در قبال ایران) ادامه می‌دهیم و متوجه هستیم که از منظر سیاست‌خارجه، انجام کارها با همان روش قدیمی احتمالا منجر به تغییر نمی‌شود. این سیاستی است که ما در سیاست‌خارجی خود به آن نیاز داریم.» کنفرانس ضدنژادپرستی سازمان ملل متحد در حالی روز دوشنبه در ژنو آغاز به‌کار کرد که ایالات متحده آمریکا همراه با شماری از متحدان مهم خود این کنفرانس را تحریم کرده بودند.

تهدید اسرائیل به اقدام انفرادی

از سوی دیگر، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل با تکرار اتهامات غرب مبنی بر نظامی بودن برنامه‌ هسته‌ا‌ی ایران گفت که این رژیم باید آماده باشد تا در صورت لزوم به تنهایی علیه ایران اقدام کند. به گزارش خبرگزاری ایسنا، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل، شامگاه روز دوشنبه با اشاره به برنامه‌ هسته ای ایران مدعی شد: منکران هولوکاست نمی‌توانند به هولوکاستی دیگر علیه مردم یهودی دست بزنند. این وظیفه‌ اسراییل و وظیفه‌ من به عنوان نخست‌وزیر است. به گزارش روزنامه ‌‌هاآرتص، اگرچه نتانیاهو تنها یک بار به نام ایران اشاره کرد، اما کل سخنرانی خود را به آنچه وی تهدید ایران خواند اختصاص داد و گفت: تنها چند دهه پس از هولوکاست نیروهای جدیدی برخاسته‌اند که آشکارا قصد خود را حذف اسرائیل از صفحه‌ روزگار اعلام می‌کنند.