سخنگوی وزارت‌خارجه برخورد صورت گرفته در حین سخنرانی احمدی‌نژاد در ژنو را دور از شئون دیپلماتیک خواند و گفت: خط قرمز برخی از دولت‌های غربی در دفاع از آزادی بیان، حمایت از صهیونیسم است. حسن قشقاوی سخنگوی وزارت خارجه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در خصوص برخورد صورت گرفته توسط عوامل صهیونیستی به هنگام سخنرانی محمود احمدی‌نژاد در اجلاس دوربان ۲ در ژنو و ترک جلسه توسط برخی از کشورهای اروپایی حاضر در این نشست، اظهار کرد: خوشبختانه انعکاس گسترده سخنرانی آقای احمدی‌نژاد توسط اکثر شبکه‌های بین‌المللی، حقیقت ماجرا را در معرض دید و افکار عمومی همه جهانیان در اقصی نقاط عالم قرار داد و به وضوح نشان داد که تا چه حد موضوع آزادی بیان توسط برخی از قدرت‌های غربی و همچنین احترام به حقوق بشر، در مقابل حمایت از رژیم صهیونیستی رنگ می‌بازد.

وی تاکید کرد: خط قرمز دفاع از آزادی بیان و اصول احترام به حقوق بشر در بین برخی از غربی‌ها، فقط تا زمانی است که منافع رژیم صهیونیستی به خطر نیفتد.

سخنگوی وزارت‌خارجه افزود: ترک این اجلاس غیر از ضدیت برخی از غربی‌ها با آزادی بیان هیچ معنای دیگری ندارد. به گفته قشقاوی، آنهایی که اهل منطق بودند به جای تحریم این اجلاس می‌توانستند حضور یابند و صحبت‌های آنها هم پخش شود و بعد در افکار عمومی مورد قضاوت قرار گیرد که کدام منطق قوی‌تر است.

وی افزود: حرکت صورت گرفته در حین سخنرانی آقای احمدی‌نژاد کاملا نشان داد که برخی از دولت‌های غربی هرگاه آزادی بیان به چنبره صهیونیسم آسیب بر‌ساند، نسبت به این آزادی هیچ اعتقادی ندارند و آن را تحمل نمی‌کنند. این در حالی است که همین دولت‌ها در روزهای اخیر تلاش گسترده‌ای را در راستای آزادی توهین به مذاهب و مقدسات و گنجاندن این موضوع در سند نهایی اجلاس دوربان ۲ به بهانه ضرورت احترام به آزادی، انجام دادند. وی ادامه داد: مفهوم این اقدام این است که نعوذبالله توهین به مقدسات الهی آزاد، ولی ایراد سخن در خصوص صهیونیسم غیرقابل تحمل است.

قشقاوی در پایان، این حرکت را حرکتی کاملا غلط و دور از شئون دیپلماتیک خواند.