درخواست تعقیب و دستگیری جنایتکاران اسرائیلی

هاشمی شاهرودی خطاب به دولت‌های عضو پلیس بین‌الملل و سایر دولت‌های جهان گفت: از شما انتظار می‌رود که از اقدامات صورت گرفته حمایت کرده و با مقامات قضایی ایران در جهت تبادل اطلاعات و ارائه مستندات و همچنین تعقیب و دستگیری جنایتکاران رژیم صهیونیستی کمال همکاری را به عمل بیاورید. به گزارش خبرگزاری فارس، رییس قوه قضائیه که صبح دیروز در اجلاس دادستان‌های کشورهای اسلامی سخن می گفت با اظهار امیدواری نسبت به این که این نشست منجر به ثمرات و نتایج عملی برای مردم مظلوم فلسطین و همچنین صلح و امنیت جهانی شود تصریح کرد: امروزه اندیشه بی کیفر نماندن جنایات فجیعی که وجدان عمومی بشریت را جریحه دار کرده و نوع بشر را متعلق می‌سازد، در سطح جهانی، مقبولیت عام یافته و ملت‌ها و دولت‌های عدالت طلب پذیرفته اند که جهانی شدن صلح بدون هم‌پیمانی کلیه ملت‌ها سرابی بیش نخواهد بود. رییس قوه قضائیه با اشاره به هدف از تشکیل رژیم صهیونیست در منطقه تاکید کرد: هدف از ایجاد این رژیم به تعبیر امام خمینی (ره) مبارزه با اسلام است و اندیشه تاسیس آن از شورای امنیت سازمان ملل نیز در سال ۱۹۵۷ نژاد پرستانه خوانده شد چرا که بنیاد این رژیم در قصد اراضی فلسطین و اخراج فلسطینیان از سرزمین خود، کشتار مداوم مردم بی پناه و سلب حقوق و آزادی‌های اولیه و برقرار کردن حکومت ترور و سیطره بر همسایگان قرار داده شده است. وی در خصوص اقدامات صهیونیست‌ها در سرزمین‌های اشغالی گفت: اخراج فلسطینی‌ها از سرزمین مادری و ممانعت از بازگشت آنان، اعدام‌های فرا قانونی در قالب تروریست دولتی، نابود کردن زیر ساخت‌های لازم برای حیات مردم، ربودن و شکنجه فعالان سیاسی عضو جنبش مقاومت، سلب حق تشکیل دولت‌ منتخب خط مشی اصلی این رژیم را در طول تاریخ ننگین آن تشکیل می‌دهد.

شاهرودی افزود: مطابق قواعد حقوق بشر دوستانه، اشغال نظامی دارای خصیصه موقت بوده و نیروی اشغالگر ملزم به تدارک تمهیدات لازم جهت تامین رفاه ساکنان نواحی اشغالی است، لذا نیروی اشغالگر فقط به صورت محدود و موفق می تواند اقدامات ضروری مناسب را جهت اداره امور سرزمین‌های اشغالی آن هم در راستای رفاه اهالی سرزمین مذکور انجام داده و حق سلب یا محدود کردن خود سرانه حقوق و آزادی‌های اساسی مردم را ندارند. شاهرودی همچنین با اشاره به فجایع صورت گرفته در جنگ رژیم صهیونیستی با مردم غزه اظهار کرد: به قحطی کشاندن غیر نظامی و محاصره طولانی مدت آنان علاوه بر اینکه در ماده ۵۴ پروتکل اول الحاقی به کنوانسیون های ژنو ممنوع شده بلکه یکی از مصادیق جنایات نسل کشی قلمداد می‌شود بنابراین قواعد بین‌المللی توسط رژیم صهیونیستی پایمال شده است. رییس قوه قضاییه درباره رسالت دولت‌های جهان در زمینه نقض قواعد بین‌المللی از سوی نظامیان صهیونیست تاکید کرد: دولت‌های جهان در این راستا دارای رسالت خطیری هستند؛ چرا که نقض آشکار قواعد حقوق بشر و حقوق بشر دوستانه موضوعی است که مربوط به کلیه دولت‌های جهان نیز می‌شود. بنابراین وقوع این جنایات به عنوان جنایاتی که موجب جریحه دار کردن وجدان بشریت می‌شود مسوولیت دولت‌ها را دو چندان می‌کند.

جهان نوع پاسخ ایران به اسرائیل را حدس نخواهد زد

گفتنی است در این نشست هم چنین رییس مجلس شورای اسلامی گفت: نشنیده‌‌ام که احدی از کارشناسان منطقه و جهان بتوانند تشخیص دهند در صورت تجاوز اسرائیل به ایران پاسخ ما چگونه است‌، اما آنها باید بدانند که پاسخ ایران به نحوی است که چشمان آنها رنگ خواب را نخواهد دید. بنا براین گزارش علی لاریجانی رییس مجلس در اولین روز از اجلاس دادستان‌های کشورهای اسلامی اظهارکرد: رژیم صهیونیستی در طول ۶۰ سال که قصد تحمیل بر ملت فلسطین را داشت، معمولا محور درگیری و منازعات مهم از صحنه بین‌المللی و منطقه‌ای بود و اگر به کارنامه این رژیم در شرایط جهانی و منطقه‌ای در این ۶۰ سال نگاه کنیم می‌بینیم که محور درگیری‌های حاد منطقه مساله اسرائیلی و رفتار اوست. وی به جنایات انجام گرفته از سوی این رژیم اشاره کرد و افزود: این رژیم یک گستره وسیع از آدم‌ربایی در منطقه و حتی کشورهای اروپایی، نسل‌کشی قتل عام، محاصره و زندانی کردن بیش از صدها نفر انسان چه در فلسطین و کرانه باختری و سایر جاهایی که سلطه داشته انجام داد. لاریجانی به حمایت همه جانبه آمریکا از رژیم جعلی اسرائیل اشاره کرد و افزود: آمریکا در جنگ ۳۳ روزه و ۲۲ روزه دو کار مهم انجام داد؛ یکی نهادهای بین‌المللی که می‌توانستند در این قضیه اندک حمایتی از مردم لبنان و غزه را داشته باشند از کار انداخت و هم زمان همه گونه حمایت نظامی را از اسرائیل کرد. لاریجانی با اشاره به سکوت نهادهای بین‌المللی در خصوص جنایت اسرائیل در غزه ادامه داد: از این کنفرانس انتظار می‌رود که با حضور صاحب‌نظران حقوقی تحریک در نهادهای بین‌المللی به وجود آورد که پاسخگو باشد ضمن اینکه مجالس کشورهای اسلامی و کشورهای آزاده قوانینی تصویب کنند که قوه قضائیه آنها بتواند به این جریان رسیدگی کند. وی به تهدیدهای اخیر حکام اسرائیل علیه ایران اشاره کرد و یادآور شد: در این روزها شاهد هستیم برخی از حکام رژیم صهیونیستی بیان می‌کنند که اگر در مذاکرات هسته‌ای با ایران به جایی نرسیم‌، ‌چنین و چنان می‌کنیم و زبان تهدید و زور به کار می‌گیرند و البته این بیانات آنقدر مفتضح بود که در روزهای اخیر یکی از حکام این رژیم آن را اصلاح کرد. رییس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: وقتی رژیمی با حرفی روشن کشوری را تهدید می‌کند نهادهای بین‌المللی و شورای امنیت چرا سکوت کرده‌اند. وی به اظهارات کارشناسان در خصوص تغییر در استراتژی رییس‌جمهور جدید آمریکا اشاره کرد و گفت: امروز شاهد تاکتیک‌های متفاوتی هستیم و همه جا سخن از تغییر گفته می‌شود. تاکتیک‌ها تغییر کرده اما آمریکا باید توجه کند که دنیای امروز ساده‌لوح نیست ملت جهان با دقت و تامل، تحرکات را زیر نظر دارد و اگر تغییری رخ دهد باید روشن شود که آیا آمریکا استراتژی خود را در مورد فلسطین عوض می‌کند و در کنار ملت فلسطین،‌ اسرائیل را مجازات می‌کند یا نه. اگر این عمل انجام شد آن وقت استراتژی آمریکا تغییر کرده است. وی افزود: اگر آمریکا از عراق خارج شد و از ملت عراق عذرخواهی کرد و اجازه داد که دولت ملی عراق خود تصمیم بگیرد آن وقت است که رفتار آمریکا تغییر کرده است.

امیدواری پاسخ به جنایات جنگی از سوی کشورهای اسلامی

در همین حال سعید مرتضوی دادستان تهران گفت: امیدواریم با توجه به تشکیل این اجلاس و حضور مقامات قضایی ایرانی و جهانی، جنایات جنگی، نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت از سوی کشورهای اسلامی بی پاسخ نماند. به گزارش خبرگزاری فارس، سعید مرتضوی دادستان تهران و دبیر اجلاس دادستان‌های کشورهای اسلامی در این اجلاس گفت: امید داریم دیوان کیفری بین‌المللی با اتخاذ تصمیمات قاطع در برابر این جنایات به وظایف خود عمل کنند.

وی افزود: امیدواریم با توجه به تشکیل این اجلاس و حضور مقامات قضایی ایرانی و جهانی، جنایات جنگی، نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت از سوی کشورهای اسلامی بی پاسخ نماند. مرتضوی ادامه داد: با توجه به تشکیل کمیسیون ویژه قضائی در این اجلاس مقامات قضایی نمایندگان خود را به منظور هم‌اندیشی به دبیرخانه این اجلاس برای تنظیم پیش‌نویس کیفرخواست، معرفی نمایند. دادستان تهران خاطرنشان کرد: امیدواریم طی این دو روز متن پیش‌نویس کیفرخواست نهایی شده تا آن را به مراجع قضایی ذیصلاح ارسال نماییم.