تمایل آمریکا برای گشایش بانک در ایران

معاون اول رییس‌جمهور از تمایل آمریکایی‌ها برای تاسیس یک بانک در ایران خبر داد و گفت: در حال حاضر نه تنها آمریکایی‌ها بلکه بسیاری از بانک‌های بین‌المللی و خارجی برای تاسیس بانک در ایران ابراز تمایل کرده‌اند. اظهارات داوودی در حالی مطرح می‌شود که چندی پیش مهرداد بذرپاش مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا نیز خبر داد که خودروسازان بزرگ آمریکایی پیشنهاد مستقیم کار مشترک را به این مجموعه داده‌اند. مدیرعامل سایپا از پیشنهاد مستقیم کار مشترک از سوی خودروسازان بزرگ آمریکایی با این شرکت خبر داد و گفت که برخی خودروسازان اروپایی که اصلا حاضر به همکاری با ما نبودند، در دو ماه اخیر پیشنهاد مستقیم هم خرید سهام و هم کار مشترک به ما داده اند که پیام خوبی برای کشور ماست.

این در حالی است که تقاضای خودرو در بازارهای جهانی به شدت کاهش یافته و خودروسازان خارجی با بحران‌های مالی دست و پنجه نرم می‌کنند.

البته برخی دیگر از کارشناسان هم تحولات اخیر در روابط ایران و آمریکا را بی‌تاثیر در تمایل بخش خصوصی آمریکا به همکاری اقتصادی با ایران بی‌تاثیر نمی‌دانند و معتقدند در شرایطی که تهران و واشنگتن به یکدیگر چراغ سبز نشان می‌دهند، بخش اقتصادی آمریکا پیشقدم شده و آمادگی خود را برای همکاری صنعتی و بانکی با ایران اعلام کرده است. به گزارش خبرگزاری مهر، پرویز داوودی دیروز در مراسم بازدید از چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ایران در پروژه‌های صنعتی، زیربنایی، پایین دستی و بالادستی صنایع نفت و انرژی و همچنین در فعالیت‌های وارداتی و صادراتی خود علاقه‌مند به حضور کشور چین در ایران است، تصریح کرد: از این رو با توجه به وسعت بازاری که در ایران وجود دارد، چینی‌ها و سایر کشورها می‌توانند در پروژه‌های توسعه‌ای حضور فعالی داشته باشند.

وی در ادامه از عزیمت یک هیات بزرگ چینی در آینده نزدیک به ایران به منظور انجام مذاکره درخصوص موضوع‌های مرتبط با نفت و انرژی خبر داد و افزود: سیاست‌های خارجی ایران درباره همکاری با چین در صنایع نفت و گاز بر مبنای توسعه هر چه بیشتر است و به طور قطع اجرا می‌شود.این مقام مسوول در هیات دولت با اشاره به دیدار اخیر خود با نخست‌وزیر چین و ویتنام تاکید کرد: نگاه به شرق از سیاست‌های ایران است و ایران به کشور چین یک دید استراتژیک دارد. از این رو، ایران علاقه‌مند به گسترش روابط خود با این کشور است.داوودی با تاکید بر اینکه مجموع روابط ایران با غرب هیچ نقطه منفی در برقراری روابط ایران با شرق به ویژه با کشور چین نخواهد داشت، تبیین کرد: ایران همواره آماده و پذیرای هیات‌های چینی اعم از سرمایه‌گذاران، تجار، بانک‌ها و هیات‌های نفت و انرژی است.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از حضور سرمایه‌گذاران چینی و سایر کشورها در ایران با روی باز استقبال می‌کند، گفت: کشور چین شریک مناسبی برای ایران به شمار می‌آید.

وی با اشاره به این موضوع که ایران علاقه‌مند به حضور شرکت‌ها و پیمانکاران چینی به منظور شرکت در مناقصه‌های نفت و گاز ایران است، خاطرنشان کرد: ایران علاقه‌مند به حضور چین در طرح‌های توسعه‌ای نفت و گاز در مسیر اهداف صنعت چشم انداز خود است، زیرا کشور چین یک شریک خوب برای ایران به شمار می‌آید.