دنیای اقتصاد - به دنبال پیش‌بینی مجله نیوساینتیست به نقل از یک پژوهشگر چینی مبنی‌بر وقوع زلزله‌ای ۵ تا ۶ریشتری در ایران، معاون پژوهشگاه زلزله اعلام کرد که پیش‌بینی براساس ابرهای غیرعادی مورد تایید علم نیست. به گفته وی، آنچه ازنظر علمی می‌تواند قابل پیش‌بینی باشد، پیش نشانگرهای آب‌های زیرزمینی و گاز رادون است که صحت آن در ایتالیا اثبات شد. رویداد

واکنش به پیش‌بینی نیوساینتیست از زلزله در ایران

معاون پژوهشگاه زلزله در پی انتشار خبر پیش‌بینی زلزله در جنوب ایران توسط مجله نیوساینتیست با بیان اینکه پیش‌بینی زلزله براساس ابرها مورد استناد جوامع علمی نیست، گفت: در جنوب ایران هر ساله شاهد چندین زلزله در حد متوسط هستیم و این امری طبیعی است.

پیش از این مجله نیوساینتیست به نقل از یک پژوهشگر چینی اعلام کرد که به تازگی ابرهای غیرعادی در بالای ایران دیده شده است. وی با توجه به این ابرها پیش‌بینی کرده که زلزله ای ۵ تا ۶ ریشتر در اواسط ماه اردیبهشت در جنوب ایران اتفاق می‌افتد.طبق گفته‌های این محقق محل و شدت زلزله مشخص شده ولی تشخیص زمان وقوع آن بسیار سخت است.مهدی زارع در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با بیان اینکه این پیش‌بینی با استفاده از وضعیت ابرها ارائه شده است، گفت: پیش‌بینی‌هایی که بر این اساس ارائه می‌شود مورد توجه جوامع علمی زلزله شناسی دنیا نیست و به عنوان پیش نشانگرهای علمی و استاندارد از آن یاد نمی‌شود.وی با تاکید بر اینکه پیش نشانگرهای آب‌های زیر زمینی و گاز «رادون» می‌تواند گواهی بر وقوع زلزله باشد، افزود: این دو پیش نشانگر مورد تایید جوامع علمی دنیا هستند همان طور که زلزله ۱۷ فروردین ایتالیا در پی تغییرات گاز رادون در مرکز ایتالیا به وقوع پیوست ولی پیش‌بینی زلزله بر اساس ابرها مورد تایید نیست.زارع با تاکید بر اینکه در جنوب ایران در منطقه زاگرس هر ساله شاهد چندین زلزله در حد متوسط هستیم، اظهار کرد: پیش‌بینی زلزله در حد متوسط در این منطقه اهمیتی ندارد؛ چرا که همیشه احتمال وقوع زلزله در این منطقه وجود دارد. وی با اشاره به خبر منتشر شده از سوی مجله نیوساینتیست و انتشار این خبر در سایت‌های خبری کشور گفت: با توجه به ویژگی‌های زمین شناسی این منطقه همواره احتمال وقوع زلزله در این منطقه می‌رود در نتیجه تایید یا تکذیب این پیش‌بینی کار مهمی تلقی نمی‌شود.