مترجم: یاسر ظهوریان

ادعاهای پیشگویی معمولا با شک و تردید بررسی می‌شوند، بخصوص اگر از طرف اقتصاددان‌ها مطرح شوند. البته‌هال واریان، یک استاد اقتصاد در دانشگاه کالیفرنیا، که اتفاقا اقتصاددان ارشد گوگل نیز هست چنین ادعایی ندارد ولی معتقد است اطلاعات حاصل از جست‌وجوی اینترنتی به پیش‌بینی انواع خاصی از داده‌های اقتصادی کمک کند.

او و همکارش در مقاله جدید خود ادعا می‌کنند که نمودار و نوسانات تعداد جست‌وجوهای مردم به دنبال یک عبارت یا کلمه خاص می‌تواند دقت الگوهای اقتصادسنجی را که مثلا برای پیش‌بینی میزان خرده فروشی مورد استفاده قرار می‌گیرند بهبود ببخشد. اطلاعات واقعی مربوط به این داده‌ها با تاخیر از سوی مقامات دولتی منتشر می‌شود. ولی اطلاعات مربوط به این داده‌ها در گوگل هر روز به روز می‌شود و لذا از نظر تئوری می‌تواند تغییرات را در رفتار مصرفی مردم بسیار زودتر از مقامات دولتی آشکار کند. این اطلاعات از طریق سایتی به نام گوگل ترندز (www.google.com/trends) قابل دسترسی است که به هر کس بخواهد اجازه می‌دهد فهرستی را از میزان جست‌وجو درباره عبارت و یا موضوعی خاص دانلود کند.

این دو محقق نشان دادند که اضافه کردن این روندهای جست‌وجو به مدل‌های اقتصادسنجی دقت این مدل‌ها را افزایش می‌دهد. برای مثال مدلی که در آن از نتایج جست‌وجوی آنلاین نیز استفاده شده بود میزان فروش وسایط نقلیه را در یک ماه مشخص با ۱۸درصد خطای کمتر نسبت به مدل ساده پیش‌بینی کرد. همچنین مشخص شد که میزان جست‌وجوی انجام شده درباره هنگ‌کنگ در کشورهای آمریکا، انگلیس، هند و استرالیا بیانگر میزان توریست‌هایی خواهد بود که بعد از یک بازه زمانی به از این کشورها به هنگ‌کنگ سفر خواهند کرد.

این ایده بر چه زمینه‌هایی می‌تواند اعمال شود؟ برای مسائلی در مواردی مانند میزان خرده فروشی که گوگل روال‌های جست‌وجوی خود را برای آنها کاملا طبقه بندی کرده است و طبقه‌بندی گوگل بسیار به خرید واقعی مردم نزدیک است به خوبی می‌توان بر روی این داده‌ها حساب کرد. اما برای بعضی دیگر از زمینه‌ها مثل میزان فروش خانه مسائل کمی مبهم ترند. مثلا می‌آید در این مورد روال جست‌وجو درباره بنگاه معاملات ملکی مطابقت بیشتری با آمار واقعی دارد تا روال جست‌وجو برای وام خرید خانه. اما به هر حال هر چیزی که فضای مبهم کسب و کار را حتی اندکی روشنتر کند مورد استقبال قرار می‌گیرد.

منبع: اکونومیست