انفجار انتحاری در دیاله

دنیای‌اقتصاد- عملیات انتحاری میان شش اتوبوس از زائران ایرانی عازم عتبات عالیات دست کم ۶۵ شهید و ۵۵ مجروح بر جای گذاشت. به گزارش خبرگزاری‌های رسمی‌ کشور، انفجار انتحاری زمانی رخ داد که شش اتوبوس حامل زائران ایرانی در یک رستوران بین راهی در استان دیاله عراق توقف کرده بودند. ناگهان فردی که کمربند انفجاری قوی را به خود بسته بود، میان زائران ایرانی آمد و خود را منفجر کرد. این انفجار متقارن ظهر پنج‌شنبه رخ داد. به گفته رییس بخش حج و زیارت و عتبات عالیات هلال‌احمر بر اثر این انفجار دست کم ۶۵ ایرانی شهید و ۵۵ نفر نیز مجروح شدند. البته این آمار دقیق نیست و احتمال تغییر در کشته‌ها و مجروحان وجود دارد. همچنین گفته می‌شود دو عراقی نیز در بین کشته‌شدگان وجود دارد. استان دیاله که در شرق عراق قرار دارد، هم‌مرز استان کرمانشاه است. زائرانی که از مرز خسروی عازم عتبات عالیات می‌شوند، از استان دیاله وارد عراق می‌شوند.

آن گونه که مقامات ایرانی خبر داده‌اند شش اتوبوس یاد شده جزو کاروان‌های اعزامی ‌توسط سازمان حج و زیارت نبوده‌اند و با مجوزهای شخصی عازم زیارت بوده‌اند به همین دلیل کار شناسایی و اعلام اسامی ‌شهیدان و مجروحان با دشواری مواجه شده است.

همچنین بهداد، مدیر روابط‌عمومی‌سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، در گفت‌وگو با ایسنا گفت: از شب پنج‌شنبه تاکنون ۴۰ امدادگر به همراه ۲۰ دستگاه آمبولانس و یک فروند بالگرد امدادی در مرز خسروی مستقر شدند که در این رابطه تاکنون ۵۱ مجروح به ایران منتقل شدند.

وی با اشاره به این که امدادگران با ارائه خدمات اولیه درمانی، مجروحان این حادثه را به بیمارستان‌های کرمانشاه منتقل کردند، گفت: در حال حاضر تیم‌های امدادی سازمان امداد و نجات هلال احمر در مرز مستقر هستند و آمادگی دارند، در صورت وجود مجروحان بیشتر، به این افراد امدادرسانی کنند.

در حالی هلال احمر از انتقال ۵۱ مجروح ایرانی به کشور خبر می‌دهد که فرماندار قصرشیرین تعداد این مجروحان را ۵۳ تن اعلام کرده است.

فرماندار قصرشیرین از انتقال ۵۳ نفر از مجروحان حادثه تروریستی دیاله عراق به کشورمان از طریق مرز خسروی خبر داد. بهرام تیموری در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: از نخستین ساعات جمعه کار انتقال مجروحان این حادثه به کشورمان از طریق مرز خسروی آغاز شد و تاکنون ۵۳ نفر از آن‌ها به بیمارستان‌های سرپل ذهاب، اسلام‌آباد غرب و کرمانشاه منتقل شده‌اند. وی افزود: ۲۷ نفر این مجروحان مرد و ۲۶ نفر زن هستند. تیموری ادامه داد: قرار است شهدای این حادثه نیز از طریق مرز خسروی وارد کشورمان شوند.

وی گفت: این شهدا پس از ورود به کشور از طریق خودروهای سردخانه‌دار به سردخانه بیمارستان ۵۲۰ ارتش کرمانشاه منتقل می‌شوند. فرماندار قصرشیرین، تعداد شهدای این حادثه را تا این لحظه ۵۳ نفر اعلام کرد. تیموری ادامه داد: ۱۲۰ نفر از همراهان این افراد نیز که خوشبختانه سالم هستند از طریق مرز خسروی وارد کشور شده و هم‌اکنون در هتل‌ها و مراکز اقامتی قصرشیرین مستقر شده‌اند. وی گفت: تعداد دیگری از مجروحان این حادثه در بیمارستان‌های بغداد و بعقوبه بستری هستند. تیموری گفت: تمام دستگاه‌های شهرستان در آمادگی کامل هستند تا خدمات مناسبی به این افراد داده شود.

پیام تسلیت رییس‌جمهور

رییس‌جمهور در پیامی‌ شهادت عده‌ای از زائران ایرانی عتبات عالیات در حمله تروریستی استان دیاله عراق را تسلیت گفت.

به گزارش ایرنا، متن کامل پیام احمدی‌نژاد به این شرح است: خبر شهادت و مجروح شدن جمعی از هموطنان عزیز که در راه مقدس زیارت عتبات عالیات انجام شد، موجب تاسف عمیق گردید. این حادثه بار دیگر نشان داد ثمره و ارمغان اشغالگری و تروریسم برای ملت‌های منطقه، ناامنی و ریخته شدن خون انسان‌های بیگناه است. اینجانب ضمن تسلیت به خانواده‌های داغ‌دار این عزیزان و آرزوی شفای عاجل برای مجروحین حادثه، از تمامی ‌مسولین ذی‌ربط می‌خواهم در اسرع وقت اقدام و مساعدت‌های لازم را فراهم آورند.