اعتراض ایران به اظهارات بان‌کی‌مون

نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل با انتقاد از اظهارات اخیر دبیرکل این سازمان نسبت به اظهارات رییس‌جمهور ایران بر ضرورت تلاش بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل برای حفظ اعتبار و بی‌طرفی این سازمان تاکید کرد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بخش نمایندگی ایران در سازمان ملل، نمایندگی دائم ‌جمهوری اسلامی‌ایران طی نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل به شدت از اظهارات اخیر وی در خصوص بیانات احمدی‌نژاد در ژنو انتقاد کرده و ضمن رد این اظهارات غیر قابل قبول بر ضرورت تلاش دبیرکل برای حفظ اعتبار و بی‌طرفی سازمان ملل تاکید کرد.

محمد خزاعی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نامه‌ای که خطاب به دبیرکل سازمان ملل ارسال شد، بیانیه دو روز قبل بان‌کی‌مون در ژنو در خصوص سخنان رییس‌جمهور ایران در کنفرانس ضد نژادپرستی در سوئیس و نیز اظهارات دبیرکل در کنفرانس مطبوعاتی‌اش در این خصوص را مردود، غیر قابل قبول و تاسف‌آور توصیف و تاکید کرده است با توجه به این واقعیت و ضرورت که دبیرکل سازمان ملل باید بی‌طرف بوده و اظهاراتش منصفانه باشد و نیز با نظرداشت ماهیت صرفا بین‌المللی شخصیت و مسوولیت‌های دبیرکل سازمان ملل، این انتظار منطقی وجود دارد که نهایت دقت و تلاش به کار گرفته شود تا از اعمال اقدامات گزینشی، به‌کارگیری استانداردهای دوگانه و نیز اتخاذ مواضع جانبدارانه و غیرمنصفانه توسط سازمان ملل و مسوولان این سازمان خودداری شود.

به گزارش بی‌بی‌سی، احمدی‌نژاد در سخنرانی ژنو، هولوکاست - واقعه کشتار یهودیان به دست حکومت آلمان نازی - را بهانه‌ای غیرقابل قبول برای ایجاد کشور اسرائیل پس از جنگ دوم جهانی دانست و این رژیم را به نژادپرستی متهم کرد.

دبیرکل سازمان ملل، اما این سخنان را که در حضور وی ایراد شد، مورد انتقاد قرار داد و از اینکه احمدی‌نژاد به درخواست وی برای اتخاذ نگرشی «روبه‌پیش» به جای نگریستن به گذشته توجهی نداشته، ابراز تاسف کرده بود.

بان‌کی‌مون گفته بود که پیش از برگزاری جلسه ژنو، از محمود احمدی‌نژاد خواسته بود در جهت تحکیم وحدت ملت‌ها سخن بگوید و افزوده بود از اینکه رییس‌جمهوری ایران از این فرصت برای «ایراد اتهام، تفرقه‌افکنی و برانگیختن» احساسات ضداسرائیلی بهره‌برداری کرد، متاسف شده است.