اعلام برنامه اقتصادی احمدی‌نژاد

توزیع یارانه نقدی- ساماندهی اقتصاد کشور

دنیای‌اقتصاد- تاکید بر ساماندهی اقتصاد کشور و درخواست از مجلس برای تصویب هرچه زودتر لایحه یارانه نقدی و تاکید بر توزیع یارانه نقدی تازه‌ترین سخنانی است که از سوی محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور در سفر به شهرستان‌های ورامین، اسلامشهر و شهریار مطرح شده است. سخنانی که اگرچه در قالب سفرهای استانی احمدی‌نژاد اعلام شده است، اما از آنجا که به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری نزدیک شده‌ایم برخی از آن به عنوان مهم‌ترین محور برنامه انتخاباتی احمدی‌نژاد یاد کرده‌اند که در ورامین و اسلامشهر بیان شده است.

رییس‌جمهوری در قالب پنجاه و هفتمین سفر استانی در روزهای پایانی هفته‌ای که گذشت به شهرستان‌های تهران از جمله ورامین (چهارشنبه) و اسلامشهر و شهریار (پنج‌شنبه) سفر کرد.

به گزارش ایسنا، محمود احمدی‌نژاد صبح پنج‌شنبه در جمع مردم اسلامشهر اظهار کرد: از کارهای مهم کشور ساماندهی وضعیت اقتصادی کشور است، تاکنون کارهای گوناگونی در این موضوع و همچنین ساختن کشور صورت گرفته و ما به موفقیت‌هایی دست پیدا کرده‌ایم، ولی هنوز در بخش اقتصادی با مشکلاتی روبه‌رو هستیم که باید این مشکلات را برطرف کنیم.

احمدی‌نژاد در ادامه یکی از مهمترین مشکلات اقتصادی را توزیع و مصرف نامناسب امکانات و منابع کشور دانست و گفت: امروز در این نوع ارتباط شاهد بی‌عدالتی‌هایی هستیم.

رییس‌جمهور بار دیگر با تاکید بر این‌که باید یارانه‌ها و منابع کشور به صورت عادلانه توزیع شود، اظهارکرد: بخش عمده‌ای از ثروت ملت هدر می‌رود و بخش مهمی هم توسط عده‌ قلیلی مصرف می‌شود، از اینکه عده قلیلی از بخش زیادی از انرژی استفاده کنند ناراحت نیستیم، آنها مردم خود ما هستند اما وقتی یک خانواده در یک منطقه شهری ۱۰، ۲۰، ۳۰ برابر یک خانواده دیگر از بنزین ارزان استفاده می‌کند، معنایش این است که او ۲۰ برابر این خانواده از یارانه دولت بهره می‌برد. وی ادامه داد: ما طی سه سال مطالعه و بررسی و از کارشناسان مختلف در سراسر کشور نظرخواهی و جلساتی برگزار کردیم و سه سال به طور پیوسته خود من تقریبا هر هفته حداقل پنج ساعت مستمر نشستم با کارشناسان و استادان دانشگاه و با صاحب‌نظران گفت‌وگو کردم، رسیدیم به طرحی به نام طرح تحول اقتصادی تا هم بانک‌ها درست شود، هم بیمه‌ها درست شود و هم یارانه‌های انرژی. اگر یارانه‌ها را درست و آزاد کنیم و در اختیار خود مردم قرار دهیم، کسانی که کمتر مصرف کنند بخشی از آن هزینه مصرف و مازاد بر آن ذخیره می‌شود.

رییس‌جمهور افزود: ما پیش‌بینی کرده بودیم بین ۵۰ تا ۷۰ هزار تومان به ازای هر نفر یارانه بدهیم و در اختیار یک خانواده قرار دهیم. فرض کنیم متوسط ۶۰‌هزار تومان برای یک خانواده پنج نفری، ۳۰۰ هزار تومان در ماه یارانه می‌گیرد. اما این یارانه در حال حاضر چگونه توزیع می‌شود؟ بیش از ۷۰درصد در اختیار ۳۰‌درصد قرار می‌گیرد. اگر ما این را آزاد بکنیم در اختیار همین ۷۰‌درصدی که استفاده می‌کنند قرار دهیم. آن ۳۰‌درصد هم بگوییم فعلا شما از یارانه استفاده نکنید. اجازه بدهید این یارانه را بدهیم به این ۷۰‌درصد کشور که ۵۰‌میلیون نفرند، یک خانواده پنج نفره می‌شود ۳۰۰ هزار تومان. یک خانواده پنج نفره چقدر بنزین، برق، گاز مصرف می‌کند؟ سرجمع آزاد آن می‌شود ۱۰۰ تا ۱۳۰‌هزار تومان. خب سیصد‌هزار تومان دریافت خواهد کرد. این برای جبران ۵۰ سال توزیع ناعادلانه یارانه است. رییس‌جمهور ادامه داد: به طور مثال امسال بیش از چهار‌میلیارد تومان یارانه نان پرداختیم و تنها توجیه و دلیل پرداخت آن این بوده که برخی اقشار جامعه توسط دولت مورد حمایت قرار می‌گیرند.

وی افزود: بیش از یک سوم یارانه‌ای که دولت برای نان می‌پردازد در مرحله اول تلف می‌شود. این در حالی است که اگر دولت یارانه را به صورت مستقیم به مردم می‌پرداخت، هم کیفیت نان افزایش پیدا می‌کرد و هم کمک به هزینه مردم می‌شد.

وی با تاکید بر این‌که اصلاح الگوی مصرف باید در زمینه انرژی، آب، نان و بخش‌های دیگر صورت بگیرد به بحث لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها و ارائه آن به مجلس توسط دولت اشاره کرد و گفت: امیدواریم این لایحه هر چه زودتر در دستور کار مجلس قرار بگیرد. رییس قوه مجریه با تاکید بر این‌که این لایحه دارای چند ویژگی است، افزود: اول این‌که مصرف را کنترل و از اسراف منابع جلوگیری می‌کند، دوم این‌که باعث می‌شود یارانه‌ها به صورت عادلانه توزیع شود. رییس‌جمهور هم‌چنین اظهار کرد: اصلاحات اقتصادی نیازمند همکاری‌ها و همراهی عمومی است و ما باید وضع اقتصادی کشور را سامان دهیم، کشور ما کشور فقیری نیست، ولی باید همه تلاش کنیم امکانات و منابع به صورت عادلانه توزیع شود.

وی گفت: در این راستا تلاش‌های زیادی صورت گرفته، ولی فاصله‌ها زیاد است و کارهای انجام نشده فراوان و ما باید کارهای فراوانی را در کشور انجام دهیم.