احمدی‌نژاد خود را کاندیدای مستقل می‌داند

علی مطهری درباره‌ وضعیت فراکسیون اصولگرایان و تاثیر تعدد کاندیداها برای انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: معتقدم غیر از کاندیداهایی که در حال حاضر مطرح هستند، کاندیداهای دیگری نیز باید از سوی اصولگرایان وارد صحنه‌ انتخابات شوند؛ چرا که معتقدم احمدی‌نژاد یک کاندیدای مستقل است. وی با بیان این‌که حضور یک کاندیدای دیگر در صحنه‌ انتخابات سبب افزایش مشارکت مردم شده و ورود کاندیدای سوم لازم است، ادامه داد: البته اصولگرایان محذوراتی برای خود درست کرده‌اند که من این محذورات را قبول ندارم. مطهری تصریح کرد: برخی از اصولگرایان می‌گویند باید موافقت رهبری کسب شده و بعد وارد میدان شوند؛ در حالی که ایشان در این‌گونه موارد اظهارنظری نمی‌کنند. مطهری با اعتقاد به این‌که اصولگرایان باید زودتر اقدام کرده و طرح و ابتکاری ابراز کنند، یادآور شد: وضعیت فعلی برای جریان اصولگرایی مضر است و حتی موجب بروز نوعی نفاق خفیف در برخی از آنها شده است؛ به این معنا که برخی خودشان کاندیدایی را قبول ندارند و انتقادات زیادی به او وارد می‌کنند، اما از وی دفاع می‌کنند و این امر در واقع شعبه‌ای از نفاق است. آنها به جای آن که دنبال معرفی کاندیدای مورد نظر خود باشند، خود را مجبور می‌پندارند. البته جاذبه و دافعه قوی آقای احمدی‌نژاد نیز برخی افراد را سردرگم کرده است که به طور مثال حماسه‌ای که وی در ژنو آفرید انسان را جذب می‌کند و در مقابل، برخی روش‌های مدیریتی ایشان انسان را دفع می‌کند.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس در ادامه گفت‌وگو با «ایسنا» با اشاره به این‌که تشتت در فراکسیون اصولگرایان وجود دارد و بعید می‌دانم که روی یک کاندیدا به اجماع برسند، خاطرنشان کرد: برخی از اصولگرایان از روی اعتقاد احمدی‌نژاد را اصلح می‌دانند، اینها قابل ستایش‌اند، چون براساس عقیده کار می‌کنند، برخی دیگر نیز انتقادات زیادی را به او وارد می‌دانند، اما به جای حق‌گرایی، مصلحت‌گرایی می‌کنند و چون فکر می‌کنند امکان ورود کاندیدای دیگری نیست از آقای احمدی‌نژاد حمایت می‌کنند. اما عده‌ سومی از اصولگرایان هستند که با توجه به انتقادات اساسی‌شان به احمدی‌نژاد و این‌که نظر رهبری نیز مشخص نیست و اساسا انتخابات را نباید به رهبری مرتبط کرد، مایل به ورود کاندیدای جدید هستند؛ به طوری که در شرایط فعلی به سکوت و عدم حمایت از کاندیداهای موجود اعتقاد دارند. این گروه معتقدند فرد جدید باید با ورود به عرصه، مقبولیت خود را بیازماید و اگر آرای کافی نداشت، مثلا در نیمه دوم خرداد انصراف دهد و این امر مذموم نیست، زیرا عمل به تکلیف است.

وی در ادامه با بیان این‌که به احتمال زیاد فراکسیون اصولگرایان برای رسیدن به یک کاندیدا به اجماع نخواهند رسید، گفت: لزومی به اجماع نیست و اشکالی ندارد که از سوی اصولگرایان دو کاندیدا مطرح شود. ضمن آن‌که احمدی‌نژاد نیز خود را کاندیدای مستقلی می‌داند و در دیدارش با گروه‌های اصولگرا نیز از آنان خواسته است به تکلیف خود عمل کنند و اظهار بی‌نیازی کرده است. البته اینها همه تحلیل‌های سیاسیون است، مردم کار خود را می‌کنند و به کسی که در دل آنها راه یافته، رای می‌دهند.