استارت فاز نهایی  خط لوله صلح عکس: AFP

رویداد

با حضور احمدی‌نژاد و زرداری صورت گرفت

آغاز اجرای فاز نهایی خط لوله صلح

دنیای اقتصاد- عملیات اجرایی خط لوله گاز ایران و پاکستان روز گذشته با حضور رییسان‌جمهور دو کشور در نقطه صفر مرزی واقع در چابهار آغاز شد. محمود احمدی‌نژاد و آصف علی زرداری در مراسم آغاز این پروژه که به خط لوله صلح مشهور است با ذکر «الله‌اکبر» فرمان لوله‌گذاری و عملیات انتقال خط لوله به پاکستان را صادر کردند.

خط انتقال گاز در داخل ایران به طول ۱۲۲۰ کیلومتر و با قطر ۵۲ اینچ با اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد دلار ساخته شده و این خط لوله تاکنون به شهر ایرانشهر در استان سیستان و بلوچستان رسیده و آماده بهره‌برداری شده است. قطعه نهایی این خط لوله نیز به طول ۸۰۰ کیلومتر و قطر ۴۲ اینچ در آینده‌ای نزدیک تکمیل خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود که احداث خط لوله گاز در خاک ایران تا نیمه اول سال ۹۲ به نقطه صفر مرزی برسد. عملیات اجرایی این فاز از سال ۱۳۸۵ آغاز و پس از عبور از مناطق صعب‌العبور در سال ۱۳۸۹ تکمیل شده است. ایران با کشور پاکستان ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارد. براساس قرارداد منعقده بین دو کشور قرار است با بهره‌‌برداری از پروژه انتقال گاز ایران به پاکستان، روزانه ۲۱ میلیون مترمکعب گاز کشورمان به این کشور صادر شود. این پروژه با سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری کشورمان و به صورت فاینانس توسط شرکت‌های پیمانکاری داخلی انجام خواهد شد. در این بین هند بارها علاقه‌مندی خود را برای مشارکت در ساخت خط لوله گازی صلح اعلام کرده بود، اما برخی موضوعات همچون تامین امنیت مسیر این خط لوله گازی در خاک پاکستان موجب نپیوستن هند به این پروژ شده است. با این حال، جواد اوجی معاون وزیر نفت از مذاکره با چین برای صدور گاز خبر داده و گفته است: «درب مذاکرات خط لوله صلح هنوز بر روی هند بسته نشده است.» به گزارش خبرآنلاین، اوجی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر صادرات گاز به کشورهای هند و چین، توضیح داد: «قطعا با تکمیل خط لوله هفتم سراسری و شبکه خط لوله داخلی پاکستان، هند هم برای واردات گاز از ایران وارد مذاکرات خواهد شد.» خط لوله صلح در ابتدا نام خط لوله گاز صادراتی ایران به هند و پاکستان بود که براساس تفاهم‌های انجام شده، ایران متعهد می‌شد که تا مدت ۲۵ سال، گاز خود را با قیمت ارزان به هند و پاکستان بفروشد.

در این شرایط، اما تاکنون وضعیت هند مشخص نشده، اما پیش‌بینی شده است که در صورت توافق نهایی، ۱۱۰۰ کیلومتر از این خط لوله در ایران، ۱۰۰۰ کیلومتر در پاکستان و ۶۰۰ کیلومتر در هند احداث شود. با تکمیل این طرح، روزانه ۱۵۰ میلیون متر مکعب گاز ایران به هند و پاکستان صادر می‌شود که ۹۰ میلیون متر مکعب آن برای هند و ۶۰ میلیون متر مکعب آن برای پاکستان در نظر گرفته شده است. به گزارش پایگاه اینترنتی روزنامه نیوز از اسلام آباد، دولت پاکستان در ماه گذشته قرارداد ۵/۱ میلیارد دلاری با ایران برای ساخت بخش پاکستانی خط لوله واردات گاز از ایران به طول ۷۸۵ کیلومتر را تصویب کرده بود.

تاکید احمدی‌نژاد و زرداری بر امنیت تمام منطقه

در این بین، روسای جمهور ایران و پاکستان با اظهار خشنودی از آغاز عملیات اجرایی مرحله پایانی خط لوله صلح، تکمیل این پروژه را به نفع صلح، امنیت و پیشرفت دو ملت و ملت‌های منطقه دانستند. به گزارش ایرنا، محمود احمدی‌نژاد و

آصف‌علی زرداری در پاویون فرودگاه چابهار در دیدار کوتاهی بر ضرورت فعال کردن تمام ظرفیت‌های موجود ایران و پاکستان در راستای پیشرفت و رفاه دو ملت تاکید کردند. روسای جمهوری ایران و پاکستان همچنین پروژه احداث خط لوله انتقال گاز ایران و پاکستان را موجب تقویت هر چه بیشتر روابط اقتصادی، سیاسی و امنیتی تهران و اسلام‌آباد و کل منطقه دانستند.

استارت فاز نهایی خط لوله صلح