تجدید اتحاد تهران – دمشق

دنیای اقتصاد - سفر یک‌روزه محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور به سوریه به فرصتی تبدیل شد تا طی آن اتحاد در روابط تهران - دمشق تجدید شود و بشار اسد از بیهوده بودن تلاش برخی کشورها برای به هم زدن روابط ایران و سوریه سخنی به میان بیاورد. در عین حال برخی مقامات فلسطینی هم آخرین تحولات حوزه فلسطین را به اطلاع رییس‌جمهور ایران برسانند. محمود احمدی‌نژاد روز سه‌شنبه عازم دمشق شد. آیین استقبال رسمی از رییس‌جمهوری اسلامی ایران در کاخ ریاست جمهوری سوریه (قصر الشعب) با حضور بشار اسد برگزار شد. در آیین استقبال رسمی از رییس‌جمهور کشورمان، ۲۱ گلوله توپ به افتخار ورود وی به سوریه شلیک شد و پس از نواخته شدن سرود ملی دو کشور، احمدی‌نژاد و بشار اسد هیات‌های عالی‌رتبه دو کشور را به یکدیگر معرفی کردند. رییس‌جمهور را در این سفر وزیران خارجه، مسکن و نیز رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری همراهی کردند. مذاکرات مشترک هیات‌های عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران و سوریه پس از یک ساعت گفت‌وگوی خصوصی احمدی‌نژاد و بشار اسد برگزار شد. احمدی‌نژاد و بشار اسد با تاکید بر این‌که قدرت‌های زورگو و غرب در عرصه‌های گوناگون سیاسی و اقتصادی به بن‌بست رسیده‌اند، تصریح کردند: ایران و سوریه باید نقشی موثر در ایجاد نظام‌های نوین صحیح در جهان ایفا کنند. رییسان جمهوری اسلامی ایران و سوریه گسترش و افزایش مناسبات و همکاری‌های کشورهای منطقه را ضروری برشمردند و اظهار کردند: همکاری‌های چهارجانبه ایران، سوریه، عراق و ترکیه به نفع ملت‌های منطقه است. رییسان‌جمهوری اسلامی ایران و سوریه با بیان اینکه با نصرت الهی، ایستادگی، انسجام و همکاری‌های مشترک شرایط منطقه و جهان به سرعت به نفع ملت‌های ایران و سوریه در حال تغییر است، تاکید کردند: ادامه حمایت از مقاومت فلسطین و دولت مردمی عراق تا خروج اشغالگران از جمله اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران و سوریه است. همچنین دو رییس‌جمهور با اشاره به تناقض‌گویی‌های دولتمردان آمریکا تصریح کردند: نیات و جهت‌گیری‌های اصلی دولتمردان آمریکا هم‌چون گذشته است و تغییر حقیقی و واقعی در آن ایجاد نشده است. احمدی‌نژاد و بشار اسد روابط تهران ـ دمشق در عرصه‌های مختلف را راهبردی دانستند و خاطرنشان کردند: مناسبات و همکاری‌های روبه گسترش ایران و سوریه در عرصه‌های گوناگون به سرعت توسعه و افزایش خواهد یافت. بشار اسد ـ رییس‌جمهور سوریه ـ نیز در این مذاکرات با تاکید بر لزوم ادامه حمایت از مقاومت تصریح کرد: موضع آمریکا درباره فلسطین، سوریه و سایر زمین‌های اشغالی تغییر حقیقی و ریشه‌ای پیدا نکرده است، زیرا آمریکا همچنان تحت هدایت‌های لابی صهیونیست حرکت می‌کند.

کنفرانس مطبوعاتی مشترک

احمدی‌نژاد و بشار اسد در ادامه و پس از دو دور مذاکرات خصوصی و با حضور هیات‌های دو طرف در یک نشست مطبوعاتی مشترک شرکت کردند. احمدی‌نژاد در این مصاحبه مطبوعاتی جلوگیری از مداخله بیگانگان را در امور منطقه خواستار شد و آن را زمینه‌ساز استقلال، آزادی و پیشرفت منطقه دانست. وی همچنین دولت مستقل و کشور یکپارچه عراق را به نفع ملت عراق و مردم منطقه برشمرد و از اشغالگران آمریکایی خواست هر چه زودتر منطقه را ترک کنند. او با بیان ضرب‌المثلی که «ما را به خیرت امیدی نیست، شر مرسان» گفت: ما از آنها دعوت نکردیم که به منطقه بیایند و به نفع آنها و به نفع ملت‌های منطقه است که به کشورهای خودشان برگردند. احمدی‌نژاد با تمسخر منطق صهیونیسم که دفاع فلسطینی‌ها از خویشتن را تروریسم می‌دانند، گفت: وقتی در ژنو چهره زشت‌شان را به آنها نشان دادیم، عصبانی شدند و از کوره در رفتند؛ اما وقتی که به ساحت مقدس پیامبر (ص) توهین کردند و ما اعتراض کردیم، آن‌ها گفتند که آزادی بیان است. رییس‌جمهور سوریه نیز در این مصاحبه مطبوعاتی، از سفر احمدی‌نژاد و هیات عالی‌رتبه سیاسی همراه به سوریه استقبال و تصریح کرد: با توجه به روابط راهبردی و دیدگاه‌های مشترک دو کشور، در قبال تحولات در عرصه منطقه و جهان به ویژه حمایت از مقاومت در لبنان و فلسطین، استمرار رایزنی‌ها و دیدارهای مقامات ارشد دو کشور ضروری است. بشار اسد بار دیگر موضع کشورش را در حمایت از برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران یادآور شد و شک و تردید کشورهای غربی نسبت به تلاش‌های علمی ایران را بی‌دلیل خواند. وی با اشاره به اینکه غربی‌ها مدعی هستند برنامه هسته‌ای ایران دارای اهداف نظامی است، این سوال را مطرح کرد که «چرا آنها در قبال برنامه هسته‌ای اسرائیل که دارای اهداف نظامی آشکار است و از پنجاه سال پیش آغاز شده است هیچ تحرکی از خود نشان نمی‌دهند؟»

دیدار با خالد مشعل و رمضان عبدالله

احمدی‌نژاد همچنین در دمشق با خالد مشعل، رییس دفتر سیاسی جنبش مقاومت فلسطین (حماس) و رمضان عبدالله دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین دیدار کرد. رییس‌جمهوری اسلامی ایران در این دیدار مقاومت و ایستادگی مردم فلسطین تا تحقق پیروزی نهایی را بسیار ارزشمند خواند. به گزارش واحد مرکزی خبر، وی تصریح کرد: دشمنان و صهیونیست‌ها پس از شکست در عرصه نظامی می‌خواهند با توسل به حیله‌های سیاسی اهداف خود را محقق کنند. او اظهار کرد: مقاومت فلسطین و کشورهای اسلامی باید فشار سیاسی به رژیم صهیونیستی را با استفاده از راهکارهای گوناگون از جمله درخواست محاکمه سران این رژیم و افشای ماهیت صهیونیست‌ها تشدید کنند.