ایده‌آل طرف مقابل این است که شرکت‌کننده در انتخابات کم باشد

عکس: دنیای اقتصاد، حمید جانی‌پور

رای طرف مقابل سقف دارد و بالاتر نمی‌رود

تحریف آرمان‌ها و معیارها یک عمل غیرانقلابی است

رییس‌جمهور سابق کشورمان گفت: اگر مسائل جامعه حتی بعضی ارکان و ارگان‌هایی که در جامعه هستند را نقد می‌کنیم، نقد ما از این جهت است که معتقدیم این روش‌ها ورویه‌ها به آن مایه هویت که اصل انقلاب اسلامی است و به چارچوب هویت که جمهوری اسلامی است دارد، لطمه می‌زند وباید اصلاح شود. حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی در دیدار با اعضای انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران گفت: ایده‌آل طرف مقابل این است که شرکت‌کننده در انتخابات کم باشد، چون همه آنها می‌دانند رای آنها سقف دارد و بالاتر نمی‌رود. به گفته رییس دولت اصلاحات از مهمترین اصول انقلاب که باید به آن پایبند باشیم و برای آن تلاش کنیم؛ تبدیل شدن جمهوری اسلامی به یک الگو در اخلاق، ادب، وضعیت اجتماعی، برخورداری معقول جامعه، پیشرفت همه‌جانبه و عدالت و نیز تامین حرمتی که هر انسانی باید در متن این نظام داشته باشد.

وی افزود: انقلاب حکم می‌کند که ما در پی بهره‌گیری از فرصت‌ها و امکاناتی باشیم که در دنیا وجود دارد تا الگو را مستقرکنیم که این وظیفه و نقش برعهده همه ما است. رییس بنیاد باران با اشاره به مباحثی که در مورد انقلابی بودن یا نبودن جامعه می‌شود، اظهار داشت: بله به یک معنا جامعه انقلابی داریم، ولی باید انقلاب را معنا بکنیم.

به گزارش روابط عمومی دفتر سیدمحمد خاتمی؛ وی ادامه داد: انقلاب در وجه اولش یعنی براندازی و حرکت تند برای تغییر دفعی و ناگهانی یک نظام یا سیستم که اگر به این معنا باشد انقلاب با گام اولش تمام شده است و متاسفانه بعضی‌ها انقلاب را همین‌طور معنا می‌کنند یعنی می‌گویند جامعه همچنان در حال براندازی باشد.

خاتمی تصریح کرد: البته نه براندازی نظامی که روی کار آمده، بلکه می‌گویند کسانی که می‌خواهند این نظام را براندازند باید برانداخت، بنابراین دشمن خلق می‌شود یا دشمنی که هست بزرگتر نشان داده می‌شود و در حال تهاجم به او همواره بر حالت سلبی انقلاب تاکید می‌شود در حالی‌که انقلاب بعد از براندازی نظام پیشین باید به تاسیس نظام و تقویت آن بپردازد و جامعه انقلابی در این مرحله آن است که برای ساختن و تقویت نظام بر اساس معیارهایی که انقلاب داشته است حرکت کند؛ اگر آرمان‌ها و معیارها تحریف شود خودش یک عمل غیر انقلابی یا ضدانقلابی است و نظام مورد نظر ما جمهوری اسلامی است که جامعه‌ای عادلانه؛ برخوردار؛ آزاد و مردمی دارای حق و حرمت داشته باشیم. رییس‌جمهور سابق کشورمان تاکید کرد: جامعه انقلابی باید بداند بعد از برافتادن یک رژیم و یک نظام، نظام بعدی باید این ظرفیت را داشته باشد و بداند که فقط و فقط با کسانی که سرباز او هستند حرکت نمی‌کند، بلکه با مجموعه‌ای حرکت می‌کند که حتی ممکن است مخالف با او باشند.

خاتمی بر تدبیر برخورد با مخالفان تاکید کرد و افزود: البته اگر مخالف واقعا به مرحله براندازی برسد باید با او برخورد شود و نه اینکه ما از ابتدا فرض را بر براندازی بگذاریم و براساس آن سیستم امنیتی و نظامی را شکل بدهیم، این همان دیدگاه غلطی است که می‌گوید انقلاب همواره در حال براندازی خواهد بود.

رییس دولت اصلاحات همچنین با بیان اینکه «براندازی یک بار صورت می‌گیرد و بعد نظم جانشین مهم است»، یادآور شد؛ انقلابی یعنی همواره وفادار به آرمان‌هایی که انقلاب داشته و در مرحله ایجابی هم به دنبال پیاده شدن آن آرمان‌هاست. وی در مورد اصلاحات افزود: همواره تلاش کرده‌ام به صورت پراکنده به تبیین آن بپردازم و اخیرا نیز به صورت منسجم‌تر این تبیین ارائه شد. خاتمی تصریح کرد: اصلاحات یک حرکت جدید نیست، بلکه تداوم یک حرکت است؛ انقلاب ما اوج اصلاحات است و مبدا هویت ما انقلاب اسلامی است و چارچوب وجود اجتماعی ما جمهوری اسلامی است. وی با بیان اینکه همه مساله ما انتخابات نیست، اظهار کرد: البته انتخابات مهم است ولی می‌گذرد، اما ما هستیم، اینکه در شرایط پیش از انتخابات ما وظایفی داریم و بعد از انتخابات هم وظایفی و باید فکر کنیم که چگونه این راه و حرکت را تداوم بخشیم که این خود مساله مهمی است که نیاز به پیگیری دارد.

سیدمحمد خاتمی در مورد تعدد کاندیداها تاکید کرد: معتقدم نباید تنش‌ها و تقابل‌ها ایجاد شود و حتی‌الامکان این موارد کمتر شود و دوستان کارشان را انجام دهند، ولی باید دید چه کار کنیم که موفق شویم. رییس‌جمهور سابق کشورمان با تاکید مجدد بر اینکه اگر مشارکت مردم در انتخابات بالا باشد، تعدد کاندیداها را مضر نمی‌داند، گفت: الان فقط و فقط باید بکوشیم تا جامعه را به پای صندوق‌های رای بکشانیم. رییس‌جمهور سابق کشورمان افزود: عمده کار افزایش مشارکت مردم و جذب آنان توسط کاندیداهای محترم است، اما ما هم هر کاری از دستمان بر بیاید انجام خواهیم داد.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: القائاتی راجع به دیدگاه‌های مهندس موسوی کرده و می‌کنند که خوشبختانه ایشان با مواضعی که گرفته‌اند به آنها پاسخ دادند، اما بدتر از همه القائی است که درباره رفتن من و آمدن ایشان می‌شود.

رییس دولت اصلاحات تاکید کرد دلایل مهندس میرحسین موسوی برای کاندیداتوری برایم کاملا قابل قبول است. سیدمحمد خاتمی افزود: باید مشکلات و ذهنیت‌های غلط را از بین برد و از سوی دیگر برای بالا بردن حس مسوولیت در جامعه هر چه از دستمان بر‌می‌آید انجام دهیم و فقط و فقط به این بیاندیشیم که انتخاباتی پرشور داشته باشیم و نتیجه آن نیز پیروزی کسانی باشد که خواستار تحول مثبت در جامعه و حرکت آن به نفع مردم به سوی اهداف والاست. وی تصریح کرد: پوپولیسم پدیده دنیای مدرن است و اینکه چرا به وجود می‌آید مساله مهمی است و یک جنبه مثبت و نیز جنبه منفی دارد. رییس موسسه بین‌المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها یادآور شد: در گذشته کسی که روی کار می‌آمد می‌گفت من زور دارم و باید از من اطاعت کنید و مردم و افکار عمومی معنا نداشت. خاتمی ادامه داد: جنبه مثبت پدیده پوپولیسم این است که یک تحول در جامعه بشری به وجود آمده که مردم و حقوق آنها برای حاکمان مهم است. رییس دولت اصلاحات سپس تاکید کرد: جنبه منفی پوپولیسم هم این است که مردم وسیله‌ای برای اعمال نظراتی می‌شوند که هیچ‌گونه سازگاری با مصالح آنها ندارد. سیدمحمد خاتمی خاطرنشان کرد: اصلاحات این است که اولا قبول دارد مردم مهم هستند و ثانیا به دنبال سازوکارهایی است که خواست‌های خردمندانه و معقول مردم بتواند در جامعه حاکم باشد و نهادهایی در جامعه مستقر شود که مانع از سوء‌استفاده افراد و قدرت متمرکز از مردم شود.