می‌خواهم آرای خاموش را پای صندوق رای بیاورم

عکس: ایسنا

دنیای اقتصاد: مهدی کروبی در سفر انتخاباتی خود به یزد از بی‌ثباتی مدیریتی انتقاد کرد و گفت که برنامه‌اش به پای صندوق آوردن آرای خاموش جامعه است. به گزارش ایسنا، دبیرکل حزب اعتماد ملی گفت: مصلحت نظام است که انتخابات چندصدایی باشد؛ چراکه انتخابات دوقطبی تحرک لازم را ایجاد نخواهد کرد. کروبی در دانشگاه یزد خطاب به دانشجویان با بیان این‌که «مجازید هرگونه سوالی که خواستید از من بپرسید»، افزود: دانشگاه جای آینده‌سازان ماست،‌ چشم‌های ملت به مراکز علمی دوخته شده است و در همه صحن‌ها دانشگاه‌ها باید پیشگام و پیشتاز باشند که بوده‌اند و دانشجویان و اساتید نخبه و روشنفکر پیشتازند.

وی ادامه داد: در جامعه‌ای که نورانیت نیست و حتی ظلمت است، نیروهای علم و دانش و دانشجویان هدایتگرند و بسیاری از حرکت‌های سازنده از دانشجویان شروع شده است. دانشجویان پیشگام مبارزه با طاغوت نیز بوده‌اند.

وی یادآور شد: امام(ره) با قدرتی که داشت همه اقشار را بسیج و رژیم طاغوت را فلج کرد و نیروهای دانشجویی همیشه به وظیفه خود عمل کرده‌اند. ایشان علاقه خاصی به دانشجویان داشت و در مناسبت‌های مختلف که پیام‌های عمومی صادر می‌کرد پیام‌های خاصی نیز برای دانشجویان حوزه و دانشگاه و ارتباط بسیار خوبی با دانشجویان داشت. دانشجویان نیز در تمامی صحنه‌ها حضور داشتند و مبارزه کردند، به جبهه رفتند و سازندگی کردند، همه‌گونه خدمتی انجام دادند و در دوران سازندگی و توسعه اقتصادی و اصلاحات نیز نقش عمده‌ای بر عهده داشتند. الان نیز باید این‌گونه باشد؛ لذا بر عهده ماست که حرمت آن‌ها را نگه داشته و فضای لازم را به آن‌ها بدهیم، بدیهی است که حرکت دانشجویان نیز بر اساس قانون خواهد بود و آن‌ها همیشه مراقب بوده‌اند که در چارچوب جمهوری اسلامی انجام وظیفه نمایند. متاسفانه این سال‌ها حوادثی پیش آمد که به دانشجویان بی‌مهری شد و امیدواریم با حرکت عظیم و سیل‌آسای نشاط‌آمیز مردم در پای صندوق‌های رای از این شرایط خاص عبور کنیم و دیگر این کاستی‌ها را نداشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: من همیشه مدافع دانشجو بوده و هستم و وظیفه خود می‌دانم هر کجا که توانستم مشفقانه آن‌ها را به تعادل و منطق و تعامل و حکمت دعوت کنم. با تندی و خشونت با دانشجو موافق نیستم و اگر رای آوردم دیگر دانشجوی ستاره‌دار نداریم، بلکه دانشجویان باید ستاره درخشان در آسمان ایران و برای خدمت به مردم و انجام وظیفه باشند و می‌دانم چنان‌چه با آن‌ها گفت‌وگو و تفاهم و منطق کنم یک اخوت و برادری صمیمی بین خودم، وزرا، روسای دانشگاه‌ها و کارمندان اداری با دانشجویان ایجاد خواهم کرد که هم دانشجو حرمت استاد را نگه دارد و هم استاد دانشجو را مانند فرزند خود دانسته و با تامل و سعه‌صدر و دوراندیشی و منطق با او برخورد کند. جلوی حوادثی که رخ داده و تنگ‌نظری‌ها و انحصارطلبی‌ها را خواهم گرفت و به امید خداوند مردم شریف نظام جمهوری اسلامی ایران نیز از هر کسی که در یک انتخابات سالم پیروز شوند، حمایت خواهند کرد. دبیرکل حزب اعتماد ملی ادامه داد: من سختی و کوران‌های مختلف را پشت سر گذاشته و در راهی که استوار بودم، می‌مانم. از خدا می‌خواهم اگر ذره‌ای از این مسیر لغزش کردم اصلا نباشم، اما همیشه مواضعم صریح و شفاف بوده و هزینه این صراحت را نیز پرداخته‌ام و خم به ابرو نیاورده‌ام، شعارهایم همین‌هاست که می‌شنوید و به آن‌ها نیز عمل خواهم کرد و مطمئن باشید هیچ تغییری وجود نخواهد داشت.

وی درباره اطرافیانش اظهار کرد: بروید بررسی کنید؛ اکثریت قاطعی که اطراف من هستند دارای چه سوابق مبارزاتی روشنی هستند و چه پست‌هایی داشته‌اند. البته در برخی توفان‌ها مواردی پیش می‌آید که ممکن است برای افراد حوادثی پیش آید، اما تلاش ما در نظام جمهوری اسلامی مطابق خواست امام راحل و مقام معظم رهبری این است که تمام تلاش‌مان را جهت جذب نیروهای سرخورده و حضور پرشور در انتخابات به کاربندیم.

وی خاطرنشان کرد: این‌که من رای خاموش را به صحنه انتخابات بیاورم، به نفع نظامی است که پشتوانه آن انتخابات است. این‌که افرادی که قبلا به سمت تحریم رفتند الان حضورشان را ضروری می‌دانند، به نفع نظام است. من همانطور که مواضع را صریح می‌گویم تا ابهامی وجود نداشته باشد، در خصوص کسانی که با من کار خواهند کرد نیز همین‌گونه رفتار خواهم کرد، کمااین‌که تا به حال نه به آن‌ها قولی داده‌ام و نه آن‌ها از من چیزی خواسته‌اند. کسی تاکنون از من سهم‌خواهی نکرده است. کروبی در پاسخ به سوالی درباره موضع‌گیری دولت احتمالی‌اش در زمینه سیاست خارجی نیز گفت: سیاست انفعالی غلط است و سیاست ماجراجویی هم غلط است. من اگر رییس‌جمهور شدم، باید بدانم که حرف‌هایم برای نظام هزینه دارد؛ لذا نباید بی‌جهت هزینه به دوش نظام بیندازم. حتما تنش‌زدایی داریم، اما هیچ‌وقت آرمان‌ها و اصول را از دست نخواهیم داد. حالت انفعالی نمی‌گیریم. حرف‌مان را می‌زنیم و تعامل خواهیم داشت و آرمانگرایی و اهداف‌مان را نیز در چارچوب نظام رعایت خواهیم کرد. ما باید شان ریاست جمهوری را رعایت کنیم و مواضع خود را قاطع بگیریم، اما معقولانه و منطقی و حساب شده رفتار کنیم. وی با اشاره به این‌که «مبنای فکری ماست که دانشگاه‌ها به سمت استقلال سوق یابند»، افزود: یعنی هیات امنا و روسا و نیز در درجه بعد شورای عالی انقلاب فرهنگی روابط صمیمی بین دانشجویان و آن‌ها ایجاد کنیم تا وضع خوبی ایجاد شود و از طرف دیگر جلوی کارهای تند و غلط را بگیریم تا عکس‌العمل‌های ناراحت‌کننده مانند گذشته تکرار نشود.

نگرانی‌های اقتصادی کروبی

مهدی کروبی طی سخنانی تحت عنوان «از شعار تا عمل» در برابر انتقاد حاضران نسبت به شرایط فعلی اظهار کرد: هم‌اکنون در شرایط سخت اقتصادی به سر می‌بریم، البته آن‌چه امروز شاهد هستیم تازه شروع مشکلات است و تبعات و هزینه کارهایی را که برخی انجام داد‌ه‌اند در سال‌های آینده پرداخت می‌کنیم. وی با بیان این‌که «بعضی از اقدامات آثار خود را دیرتر نشان خواهند داد» به عنوان مثال به بخش ساخت و ساز اشاره کرد و گفت: در بخش صنعت و ساختمان متاسفانه شاهد رکود هستیم به گونه‌ای که سرمایه‌گذاران و فعالان این بخش از صنعت خارج شده‌اند و بازگرداندن آن‌ها به این صنعت بسیار دشوار است. رکود ساخت‌وساز در کشور یعنی رکود ده‌ها، بلکه صدها شغل وابسته به صنعت ساختمان و با توجه به تقاضای زیاد در بین مردم و عرضه کم در آینده باید منتظر افزایش بیش از اندازه قیمت مسکن باشیم. دبیرکل حزب اعتماد ملی در بخشی دیگر از سخنان خود افزود: باید بیندیشیم که چرا زمانی که مجلس ششم و دولت اصلاحات را در اختیار داشتیم در انتخابات شوراها شکست خوردیم. آیا هرگز در این‌باره آسیب‌شناسی شد. وی معتقد است: همان‌هایی که با عملکرد خود زمینه‌های شکست اصلاح‌طلبان را فراهم کردند، امروز می‌خواهند برای دیگران تصمیم بگیرند، در حالی که فعالیت سیاسی پادگان نیست که عده‌ای کوچک به چپ چپ و به راست راست بگویند و مردم نیز از آن‌ها تبعیت کنند. کروبی خاطرنشان کرد: در آستانه انتخابات ریاست جمهوری بسیاری از مسائل را طی مصاحبه‌ای خواهم گفت، البته خودسانسوری خواهم کرد و برخی از موضوعات را نخواهم گفت تا موجب بیشتر شدن اختلافات نباشیم.