رییس سازمان پزشکی قانونی کشور از کشته شدن یک‌هزار و ۳۶۷ تن در تصادفات رانندگی طی تعطیلات نوروز امسال خبر داد و افزود: این تعداد نسبت به ایام مشابه در سال گذشته ۹/۱۰درصد کاهش نشان می‌دهد. محمدحسن عابدی دیروز در جمع خبرنگاران درباره آمار تلفات تصادفات از ۲۵ اسفند سال ۸۷ تا ۱۵ فروردین امسال اظهار کرد: یک‌هزار و ۳۶۷ تن بر اثر تصادفات رانندگی در این ایام کشته شده‌اند که این آمار کاهش ۹/۱۰درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد، اما با توجه به این که سال گذشته،‌ سال کبیسه بوده، با در نظر گرفتن یک روز اضافی، میزان کاهش تلفات جاده‌ای در ایام نوروز به ۱/۱۵درصد خواهد رسید. وی تعداد مصدومان تصادفات در این مدت را ۲۷۲هزار و ۸۷۷ تن عنوان کرد و گفت: این آمار نسبت به سال ۸۶، ۲/۱۱درصد افزایش داشته است. عابدی با بیان این که ۴/۶۵درصد کشته‌ها مربوط به جاده‌های برون‌شهری و ۲/۲۶درصد این آمار نیز مربوط به جاده‌های درون‌شهری است، افزود: ۷/۷درصد تلفات نوروزی در جاده‌های روستایی و ۷/۰درصد تلفات نیز در مکان‌های نامعلوم گزارش شده است. همچنین ۶/۷۱درصد از کشته‌های تصادفات، مرد و ۴/۲۸درصد آنها زن بوده‌اند.

۱۳ فروردین بیشترین آمار تصادفات

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور ادامه داد: ۱۳ فروردین با ۱۰۳ کشته بیشترین آمار تصادفات منجر به مرگ را به خود اختصاص داد و دوم فروردین با ۱۰۱ کشته و همچنین نهم فروردین‌ماه با ۸۷ کشته در رتبه‌های بعدی قرار گرفت. این در حالی بود که روزهای ۱۲ فروردین با ۳۶ کشته و ۱۱ فروردین با ۴۱ کشته کمترین تصادفات منجر به مرگ را در این ایام دارا بود.

وی گفت: ۳/۴۷درصد تلفات نوروز مربوط به سرنشینان خودروهای سواری، ۱/۲۰درصد راکبان موتورسیکلت، پنج‌درصد سرنشینان وانت‌بار، سه‌درصد سرنشینان کامیون و تریلر و ۱/۲درصد نیز سرنشینان اتوبوس بوده است. همچنین ۸/۲۰درصد فوتی‌ها، عابران پیاده بوده‌اند. استان‌های خراسان‌رضوی و فارس بیشترین کشته‌های ناشی از تصادفات را به خود اختصاص دادند.

مسمومیت ۷۸۹ تن با CO

وی در ادامه درباره فوتی‌های مربوط به مسمومیت با گاز CO در سال ۸۷ اظهار کرد: سال گذشته ۷۸۹ تن در کل کشور بر اثر مسمومیت با گاز CO جان باختند که این آمار نسبت به سال ۸۶، کاهش ۲۳درصدی را نشان می‌دهد، به طوری که در سال ۸۶، یک‌هزار و ۲۴ تن با گاز CO مسموم و جان خود را از دست داده بودند.

مرگ ۴۴۰۳ تن به علت سوءمصرف مواد مخدر

مرگ‌های ناشی از سوءمصرف مواد مخدر موضوع دیگری بود که عابدی به آن اشاره کرد و در این‌باره گفت: سال گذشته بالغ بر چهارهزار و ۴۰۳ تن به علت سوءمصرف مواد مخدر جان خود را از دست دادند که این آمار رشد منفی نزدیک به ۶/۶درصدی را نسبت به سال ۸۶ به همراه داشته است. وی افزود: در سال ۸۷، چهارهزار و ۲۵۸ مرد و ۱۴۵ زن بر اثر سوء مصرف مواد مخدر جان خود را از دست دادند.