هیچ گزینه‌ای را در قبال ایران منتفی نمی‌کنیم

رییس رژیم صهیونیستی در اظهاراتی مداخله‌جویانه گفت: در صورتی که تعامل دیپلماتیک آمریکا با ایران نتواند به توقف برنامه هسته‌ای تهران بینجامد، سایر گزینه‌ها در قبال ایران باز باقی خواهد ماند. به گزارش ایسنا، شیمون پرز، رییس رژیم صهیونسیتی، روز چهارشنبه در یک سخنرانی خطاب به دیپلمات‌ها و سران یهودی در نیویورک گفت: تعامل تلاشی برای دستیابی به یک هدف است. اگر این تلاش‌ها موفقیت‌آمیز باشد خوب است، اما ما مجبور نیستیم گزینه‌های دیگر را حذف کنیم.

به گزارش خبرگزاری رویتر، پرز اشاره‌ای به این‌که گزینه‌های دیگر چیست، نکرد؛ اما به طور کلی اقدام نظامی‌یکی از گزینه‌های مورد نظر وی تلقی می‌شود. رییس رژیم صهیونیستی با تکرار اتهامات غرب مبنی بر نظامی‌ بودن برنامه هسته‌ای ایران مدعی شد که به عقیده وی باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا و دولتش می‌دانند که یک ایران مسلح به سلاح هسته‌ای خطری برای کل جهان به حساب می‌آید.

پرز روز سه‌شنبه با اوباما در کاخ سفید دیدار کرد و حمایت خود را از تلاش‌های اوباما برای تعامل با ایران در زمینه برنامه هسته‌ای‌اش اعلام کرد.

وی در جمع خبرنگاران گفت: «اگر اوباما قصد تعامل با ایران را دارد، ما باید حامیان وفادار وی باشیم.» آمریکا و برخی از متحدان اروپایی‌اش مدعی‌اند که ایران تحت پوشش برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز خود در تلاش برای تولید تسلیحات هسته‌ای است و به همین دلیل تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال کرده‌اند تا تهران را متقاعد به توقف فعالیت‌های هسته‌ای‌اش کنند. این در حالی است که ایران بارها بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای‌اش تاکید داشته است و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌که مسوولیت نظارت بر برنامه‌هسته‌ای ایران را بر عهده دارد، در گزارش‌های متعدد خود بر انحراف نداشتن فعالیت‌های هسته‌ای ایران تاکید داشته است. اوباما برخلاف جورج‌بوش، رییس‌جمهور پیشین آمریکا که سیاست تلاش برای منزوی کردن ایران را در پیش گرفته بود، اعلام کرده است که مایل به تعامل با تهران است. پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، انگلیس، فرانسه،‌ روسیه و چین) به‌علاوه آلمان که گروه ۱+۵ را تشکیل می‌دهند نیز اخیرا از ایران برای شرکت در گفت‌وگوهای مستقیم پیرامون یافتن راه‌حلی برای مساله هسته‌ای‌اش دعوت کرده‌اند.