ده‌نمکی: آقازاده‌ها نمی‌توانند بر موج اختلاف بین نسل‌ها سوار شوند

«مسعود ده‌نمکی» در واکنش به انتقادات «غلامحسین کرباسچی» از فیلم «اخراجی‌ها» گفت: بغض آنها از اخراجی‌ها به خاطر این است که مردم را به جای اینکه روبه‌روی هم قرار دهد در کنار هم قرار داده تا این حضرات نتوانند سوار موج اختلاف بین نسل‌ها شوند. در پی انتقادات روز گذشته «غلامحسین کرباسچی» رییس ستاد انتخاباتی «مهدی کروبی» در دانشگاه تهران از فیلم سینمایی «اخراجی‌ها» کارگردان این فیلم اقدام به انتشار جوابیه‌ای کرده است.

متن کامل جوابیه «مسعود ده‌نمکی» به «غلامحسین کرباسچی» به شرح زیر است:

«حمله کرباسچی به اخراجی‌ها برایم جالب توجه بود؛ چون تا دیروز نوچه‌های دزدان بیت‌المال و پاچه‌خواری‌های آقازاده‌ها با دریافت شندر غاز به بهانه نقد اخراجی‌ها هرچه به دهانشان می‌رسید می‌گفتند، حالا خود چیز مهره‌ها به میدان آمده‌اند.

بغض آنها از اخراجی‌ها به خاطر این است که مردم را به جای اینکه روبه‌روی هم قرار دهد در کنار هم قرار داده تا این حضرات نتوانند سوار موج اختلاف بین نسل‌ها شوند.»

وی در ادامه این جوابیه آورده است: «آری ده‌نمکی با قالپاق دزدها و لمپن‌ها و به قول برخی دوستان ژیگول‌ها و به قول منتقد محترمی مو سیخ‌سیخی‌ها کنار می‌آید، ولی با آقازاده‌های دزد، مال مردم‌خور که با موتور گازی به حکومت رسیدند و با بنز به خانه رفتند نه!

درد مشترک مردم ما عدالت و نفرت از ریاکارانی است که تعطیلات‌شان را در کانادا و آنتالیا سر می‌کنند و در تهران داد ارشاد جوانان دارند....»

ده‌نمکی در این نامه آورده: «آیا این شخصیت‌ها و آقازاده‌های‌شان تداعی‌کننده حاجی‌گرینف اخراجی‌ها نیستند که امروز با دیدن نقش خود و هجو شدن آن و خنده مردم به آنها این قدر عصبانی‌ شده‌اند؟ نگذارید پرونده‌های شهرام جزایری‌ها و فاضل خدادادها بازخوانی شود. بگذارید مردم فکر کنند شما نخبگان سیاسی پاکید و منجی آنها؛ شاید....

آن کسی که باید اخراجی باشد مدیران فاسد و خواص به انحراف رفته و آقازاده‌های آنها هستند نه مردم دچار فقر اقتصادی و فرهنگی، آقای کرباسچی! چه شده که تا دیروز لودر به خانه مردم می‌انداختید تا برج بسازید و امروز لودر به جان سینما و استقبال مردمی از آن انداخته‌اید!»

وی همچنین آورده است: «من از نوشتن علیه دزدان اعم از بیت‌المال از پدران و پسران پشیمان نخواهم شد و چه در نشریات باشم و چه در روزنامه یقه آنها را رها نخواهم کرد، چرا که این‌ها را و جرم‌شان را کمتر از بعثی‌ها نمی‌دانم و این‌ها با غارت بیت‌المال و انباشت ثروت در دست خود و اقربایشان و ایجاد فاصله طبقاتی به اسم توسعه و عوارض غیر قابل اجتناب آن عده کثیری را از درد نان شب و نداری به تن‌فروشی به ملخ‌خورهای حاشیه‌نشین وادار کردند.....

هم مرگ بر زمان شما نیز بگذرد /هم رونق جهان شما نیز بگذرد

آن کس که اسب داشت غبارش فرو نشست /گرد سم خران شما نیز بگذرد»

کرباسچی دیروز با انتقاد از وضعیت فرهنگ در کشور در همایش تحلیلی پیرامون انتخابات ریاست‌جمهوری در دانشگاه شهید بهشتی ابراز عقیده کرده بود: «در حال حاضر شرایط به گونه‌ای شده که کارگردانی با سابقه، باتجربه و استاد دانشگاه ماه‌ها و شاید سال‌ها برای مجوز گرفتن فیلمش یا ماندن فیلم برای سانسور کردن منتظر می‌ماند، ولی کارگردان دیگر که البته نیروی قابل احترام و با گذشته قابل احترام در فعالیت‌های دفاعی کشور است؛ به‌رغم اینکه بنده از لحاظ اعتقادی برخوردهای سیاسی ایشان را نمی‌پسندم، اما احترام خاصی برایشان قائلم، اجازه می‌دهند که فیلمی را بسازد که اگر یک جمله از این فیلم در فیلم‌های دیگر استفاده می‌شد، مطمئنا آن فیلم پشت در سانسور می‌ماند.

سپس آقایان می‌گویند که این فیلم فلان مبلغ به فروش رسیده است، معلوم است چنین اتفاقی می‌افتد، چرا که اجازه انتقاد باز به این فیلم داده شده و مردم از آن خوششان می‌آید. سوال اینجاست که چرا چنین اجازه‌ای به دیگران داده نمی‌شود؟ انتقاد بنده به این فیلم نیست؛ چراکه مردم از آن استقبال کرده و فیلم خوبی است، اما چرا تنها به فرد خاصی با سابقه مشخصش اجازه ساخت فیلمی را می‌دهند که این‌گونه با رزمندگان ما شوخی می‌کند، صحبت من این است که باید به سمتی برویم که به همه مردم آزادی فعالیت داده شود تا اینکه این آزادی در اختیار قشر خاصی باشد.»

فروش اخراجی‎ها از رقم رویایی ۸‌میلیارد تومان گذشته است و حالا دیگر مسعود ده‏نمکی که با اخراجی‎هایش قدم در راه رکوردشکنی گذاشته بود، برای خودش شده است یک چهره «سینمایی». با همه مصاحبه می‌کند، سخنرانی می‌کند و از مراحل ساخت فیلمش و اینکه می‌خواهد سومین اخراجی‌هایش را بسازد، سخن می‌گوید.