مذاکره با ایران بعد از انتخابات

اوباما بعد از دیدار با نخست وزیر اسرائیل بیان کرد:

مذاکره با ایران بعد از انتخابات

باراک اوباما رییس‌جمهور آمریکا در نخستین دیدارش با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، برای به نتیجه رسیدن مذاکرات با ایران ضرب‌الاجل تعیین کرد و در عین حال گفت که مذاکره با ایران را بعد از انتخابات ریاست جمهوری این کشور پیگیری خواهد کرد و انتظار دارد تا پایان سال میلادی به نتیجه برسد.

به گزارش ایسنا، رییس‌جمهور آمریکا و نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز دوشنبه پس از گفت‌وگوی خصوصی با یکدیگر در برابر خبرنگاران حاضر شدند و به سوالات آنها پاسخ دادند. اوباما در این کنفرانس خبری، در پاسخ به این که مذاکرات احتمالی با ایران چه مدت به طول خواهد انجامید یا اینکه ضرب‌الاجلی تعیین شده است یا خیر گفت: نمی‌خواهم ضرب‌الاجل مصنوعی تعیین کنم. فکر می‌کنم مهم است این مساله را تشخیص دهیم که ایران در بحبوحه انتخاباتش قرار دارد و همه می‌دانید که زمان انتخابات همیشه بهترین زمان برای انجام کارها نبوده است.

رییس‌جمهور آمریکا افزود: انتخابات آنها در ماه ژوئن (خرداد) کامل خواهد شد و ما امیدواریم که در آن زمان روندی جدی برای تعامل، ابتدا با روند ۱+۵ که در حال حاضر نیز در حال اجراست و احتمالا از طریق گفت‌وگوهای مستقیم بیشتر میان آمریکا و ایران صورت بگیرد.

اوباما ادامه داد: می‌خواهم یک بار دیگر آنچه را که پیشتر گفته‌ام مورد تاکید قرار دهم و آن این است که معتقدم فقط به ضرر جامعه بین‌المللی نیست که ایران سلاح هسته‌ای تولید کند؛ بلکه قاطعانه بر این باورم که به نفع ایران نیست که تسلیحات هسته‌ای تولید کند؛ زیرا ماشه‌ رقابت تسلیحات هسته‌ای در خاورمیانه را خواهد کشید و از همه‌ جهات بی‌ثباتی ایجاد خواهد کرد. رییس‌جمهور آمریکا گفت: ایران می‌تواند از طریق ابزاری دیگر به منافعش برای جلب احترام بین‌المللی و رفاه برای ملتش دست یابد و حاضرم آنچه را که استدلالی قانع کننده مبنی بر این که باید مسیری متفاوت طی شود، ارائه کنم. اوباما بدون اشاره به این که طرف‌های مذاکره کننده ایران همواره به تعهداتشان عمل نکرده‌اند، تاکید کرد: چیزی که ما از آن نیز مطلعیم این واقعیت است که دست کم تاریخ مذاکرات با ایران نشان می‌دهد که همیشه گفت‌وگوهای بسیاری انجام شده، اما همواره به آنها عمل نشده است.

به همین دلیل برای ما اهمیت دارد که بدون تعیین ضرب‌الاجلی مصنوعی به این واقعیت فکر کنیم که قصد نداریم برای همیشه گفت‌وگو کنیم؛ ما قصد نداریم موقعیتی را ایجاد کنیم که در آن گفت‌وگوها بهانه‌ای برای عدم فعالیت در حالی باشد که ایران به توسعه سلاح هسته‌ای ادامه می‌دهد؛ این چیزی است که اسرائیل از آن نگران است، اما باعث نگرانی آمریکا و در کل جامعه جهانی نیز هست.

اوباما گفت: انتظار من این است که بتوانیم در مدت کوتاهی پس از انتخابات ایران، مذاکرات را آغاز کنیم. وی ادامه داد: ما باید تا پایان سال جاری در این‌باره که آیا آنها در مسیر صحیح حرکت می‌کنند و آیا طرف‌های درگیر در مذاکره پیشرفت حاصل می‌کنند و اینکه آیا تلاشی با حسن نیت برای حل اختلافات انجام می‌گیرد یا خیر؟ درک صحیحی داشته باشیم. وی افزود: این به معنای آن نیست که تا آن زمان همه مسائل حل خواهد شد، بلکه به این معنا است که احتمالا ما همه قادر خواهیم بود تا پایان سال این مساله را ارزیابی کنیم. رییس‌جمهور آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا نگران نیست دست دراز شده‌اش به سمت ایران از سوی تهران به عنوان ضعف تلقی شود، گفت: برای من روشن نیست که چرا دست دراز شده‌ من باید به عنوان ضعف تعبیر شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری گفت: ما چند روزی بیش از صد روز است که دولت را به دست گرفته‌ایم؛ یعنی نزدیک به چهار ماه، ما اصلی روشن را پیش رو نهاده‌ایم؛ مبنی بر اینکه در جایی که می‌توانیم مسائل را از طریق مذاکره و دیپلماسی حل کنیم باید این کار انجام دهیم. ما انتظار نداشتیم و من فکر نمی‌کنم که در جامعه بین‌المللی یا در خاورمیانه کسی انتظار داشته باشد که سی سال خصومت و تردید میان ایران و آمریکا ظرف چهارماه حل شود.

اوباما گفت: بنابراین فکر می‌کنم برای ما بسیار مهم است که به این موضوع فرصت داده شود.

وی در ادامه با ذکر اینکه «هیچ دیپلماسی هرگز ناکارآمد نبوده است»، افزود: آنچه قصد داریم انجام دهیم تعامل و دسترسی به ایرانیان است؛ مساله مهم این است که اطمینان یابیم یک جدول زمانی روشن وجود دارد برای اینکه در کجا باید بگوییم «به نظر نمی‌رسد این گفت‌وگوها نتیجه جدی به دست بدهد». وی بار دیگر گفت: فکر می‌کنم باید تا پایان سال ببینیم که آیا این مذاکرات که آغاز می‌شود به سود چشمگیری دست می‌یابد یا خیر و اینکه آیا شاهد اقدامی جدی از جانب ایرانی‌ها هستیم یا خیر.

وی ادامه داد: اگر این اتفاق رخ ندهد فکر می‌کنم که جامعه بین‌المللی خواهد دید این آمریکا یا اسرائیل یا دیگر کشورها نیستند که به دنبال منزوی کردن یا قربانی کردن ایران هستند؛ بلکه این خود ایران است که خودش را منزوی می‌کند.

رییس‌جمهور آمریکا گفت: ما می‌خواهیم به موقعیتی برسیم که در آن همه کشورهای منطقه بتوانند توسعه اقتصادی، روابط بازرگانی و تجاری را دنبال کنند و بدون این تهدید که هدف بمب و نابودی قرار می‌گیرند این کار را انجام دهند.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: تردیدی ندارم برای هر دولتی در اسرائیل مشکل است در موقعیتی مذاکره کند که احساس تهدیدی فوری داشته باشد. وی افزود: همانطور که پیش‌تر گفتم نگرانی‌های مشروع اسرائیل را درباره‌ این امکان که ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد در حالی که رییس‌جمهوری دارد که در گذشته گفته است که اسرائیل نباید وجود داشته باشد، درک می‌کنم.

وی افزود: با توجه به این مساله اگر ارتباطی میان ایران و روند صلح اسرائیل و فلسطین وجود داشته باشد من شخصا معتقدم که باید مسیر دیگری را طی کند. هر قدر که بتوانیم صلح را با فلسطینی‌ها میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها برقرار کنیم، دستمان در جامعه بین‌المللی برای برخورد با تهدید احتمالی از جانب ایران بازتر می‌شود.

به گزارش روزنامه‌ نیویورک تایمز، این اولین ملاقات نتانیاهو و اوباما بود که در زمان حساسی برای روابط دو طرف به ویژه در رابطه با مساله‌ ایران رخ داد. اوباما در این دیدار به دنبال زمان برای گشایش‌های دیپلماتیک پیشنهادی‌اش است و اسرائیل از این گشایش‌ها به خشم آمده و نگران است که رییس‌جمهور آمریکا مانند جورج بوش، رییس‌جمهور قبلی آمریکا حامی راسخ و پروپاقرص اسرائیل نباشد. به نظر می‌رسد اوباما روز دوشنبه تلاش می‌کرد تا به این نگرانی پاسخ دهد.

به گزارش روزنامه‌ اورشلیم پست، اوباما در این کنفرانس خبری گفت: یکی از موضوعاتی که درباره‌اش مذاکره کردیم تعمیق نگرانی‌ها درباره‌ احتمال دنبال کردن سلاح هسته‌ای در ایران است؛ چیزی که نخست وزیر(نتانیاهو) در ابراز نگرانی درباره‌اش بسیار صریح بود.

اوباما ادامه داد: من دیدگاه دولت‌مان را مبنی بر اینکه ایران کشوری با تاریخی فوق‌العاده و پتانسیلی فوق‌العاده است به وی توضیح دادم و گفتم که ما می‌خواهیم ایران عضوی کامل در جامعه‌ بین‌المللی و در موقعیتی باشد که فرصت و رفاه را برای ملتش فراهم کند، اما راه رسیدن به این اهداف از طریق دنبال کردن تسلیحات هسته‌ای نیست.

رییس‌جمهور آمریکا با نادیده گرفتن این که ایران بارها تاکید کرده به دنبال سلاح هسته‌ای نیست و کلیه فعالیت‌های هسته‌ای‌اش تحت نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است، ادامه داد: همچنین به نتانیاهو همان چیزی را گفتم که به صورت علنی نیز می‌گویم و آن این است که ایرانی که به سلاح هسته‌ای دست یابد فقط برای اسرائیل تهدید محسوب نمی‌شود، بلکه تهدیدی برای آمریکا خواهد بود و عامل بی‌ثباتی جامعه بین‌المللی در کل می‌شود و می‌تواند در خاورمیانه باعث به راه افتادن رقابت تسلیحاتی شود که برای همه از جمله ایران فوق‌العاده خطرناک خواهد بود.

اوباما ادامه داد: ما درگیر روندی برای دسترسی به ایران و متقاعد کردن آنها به این مساله هستیم که به نفع‌شان نیست که سلاح هسته‌ای را دنبال کنند و باید مسیرشان را تغییر دهند. وی افزود: اما به نخست وزیر نتانیاهو اطمینان دادم که ما طیفی از گام‌ها از جمله تحریم‌های بین‌المللی جدی‌تر علیه ایران را برای اطمینان یافتن از اینکه ایران درک می‌کند ما جدی هستیم کنار نخواهیم گذاشت.

اوباما گفت: نتانیاهو نیز بر جدیتش در خصوص این مساله تاکید کرد. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز در این کنفرانس خبری با تکرار اظهارات قبلی‌اش در خصوص ایران ادعا کرد: بدترین خطری که ما با آن روبه‌رو هستیم این است که ایران قابلیت‌های نظامی هسته‌ای را تولید کند؛ ایران آشکارا نابودی ما را خواستار شده که غیرقابل پذیرش است.

وی در تداوم سیاست تفرقه‌افکنی میان کشورهای منطقه مدعی شد: ایران رژیم‌های عرب میانه رو در خاورمیانه و منافع آمریکا در سراسر دنیا را تهدید می‌کند. اگر ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد می‌تواند چتری هسته‌ای برای تروریست‌ها فراهم کند یا بدتر این که می‌تواند سلاح هسته‌ای را در اختیارشان قرار دهد و این ما را در خطری جدی قرار خواهد داد. وی افزود: از تعهد رییس‌جمهور اوباما به اینکه اطمینان می‌دهد ایران قابلیت نظامی هسته‌ای را تولید نخواهد کرد و نیز اظهاراتش مبنی بر اینکه همه گزینه‌ها را روی میز می‌گذارد، تشکر می‌کنم. وی افزود: در تمایل شما برای پیشبرد روند صلح سهیم هستم و می‌خواهم مذاکرات صلح با فلسطینی‌ها را به زودی آغاز کنم؛ تمایل دارم دایره صلح دیگران در جهان عرب را نیز شامل شود.