وعده پرداخت سهام نفت واقعی نیست

محسن صفایی فراهانی گفت: وعده سهام نفت و پرداخت یارانه نقدی شعارهای واقعی نیست. عضو اتاق بازرگانی و صنایع ومعادن ایران در گفت‌وگو با ایلنا، درباره وعده‌های انتخاباتی برخی از کاندیداهای ریاست‌جمهوری درباره پرداخت سهام نفت اظهار کرد: فضای انتخاباتی این دوره شرایطی را به‌وجود آورده که کاندیداهایی که افکار پوپولیستی دارند، مردم را با وعده درآمدهای موقت و شعارهای احساسی تحت تاثیر قرار می‌دهند. وی افزود: یارانه نقدی، سهام نفت یا پرداخت ۸۰‌هزار تومان سود سهام عدالت همه بحث‌های غیرواقعی است که از سوی کسانی که می‌خواهند قدرت را به‌دست بگیرند، مطرح می‌شود. معاون وزیر اقتصاد در دولت اصلاحات با اشاره به اینکه ۸۰‌درصد از اقتصاد کشور دولتی است و از نفت تغذیه می‌شود، خاطرنشان کرد: هرکس که دولت را به‌دست بگیرد، بخش قابل‌توجهی از ابزارهای قدرت را به صورت خود آگاه یا ناخود آگاه به‌دست می‌گیرد، درحالی که به کسی هم پاسخگو نیست.

وی تصریح کرد: نفت درآمدی نیست که قابل توزیع باشد، زیرا نفت ثروت ملی است، بنابراین کسانی که این وعده‌ها را مطرح می‌کنند، نفت را با یک شرکت سهامی اشتباه گرفته‌اند.

صفایی فراهانی با تاکید بر اینکه باید از نفت برای تولید استفاده شود، عنوان کرد: از سرمایه‌ای که نفت در اختیار کشور قرار می‌دهد باید صرف تولید شده که به افزایش ثروت بیانجامد، بنابراین حق نداریم نفت را تبدیل به سود یا سهام کنیم. عضو جبهه مشارکت با تاکید بر اینکه حق نداریم نفت را بفروشیم و خرج هزینه‌های جاری کنیم، اظهار کرد: این کار درست مثل این است که خانه خود را بفروشیم و خرج روزمره کنیم، بعد هم فکر کنیم که درآمد اضافی داریم.

وی ادامه داد: درآمد نفت درآمد اضافه نیست و اگر روزی تمام شود، تبدیل به افراد محتاج می‌شویم. قائم‌مقام اسبق وزارت اقتصاد، استفاده از ثروت نفت را تنها در جهت برنامه‌های توسعه‌ای کشور مفید دانست و خاطرنشان کرد: پرداخت سود نفت به صورت سهام کار کوتاه‌مدتی نیست، بلکه بر مطالبات نیز دامن می‌زند که در بلندمدت کشور را دچار مشکل می‌کند. بنابراین طرح وعده‌هایی مثل سهام نفت در شرایط فعلی کشور به صلاح نیست.