شاهنامه‌خوانی ناظری از پاریس آغاز شد

در برنامه‌ای که قرار بود برای نخستین بار دو خواننده از شرق آن هم در یک شب به روی صحنه بروند شهرام ناظری قدم اول را برداشته و بعد از ده سال به وعده خود درباره شاهنامه‌خوانی جامه عمل پوشاند.

شهرام ناظری که از فرانسه به وطن بازگشته است، با بیان این مطلب گفت: سال‌ها بود که می‌خواستم به کار شاهنامه‌خوانی بپردازم، اما جرات نمی‌کردم؛ چرا که استفاده از این اثر بزرگ حکیم طوس نیاز به تفکر و بینشی عمیق و برنامه حساب شده‌ای دارد به ویژه آنکه در ۱۲۰ سال گذشته که موسیقی ایران ثبت و ضبط شده و به نوعی شکل گرفته است هیچ طرح و اثر جدی و زمینه‌ای از اجرای شاهنامه وجود نداشته و ندارد.

وی به اجرای برنامه اخیرش به همراه فرزندش، حافظ ( و سه تار اصلاحی حافظ) و گروه در سالن «پلیه» اشاره کرد و افزود: من در این تالار که برای اولین بار به موسیقی شرق اختصاص یافته و سالن بسیار بزرگ و معتبری نیز هست، تصمیم گرفتم این قدم را (شاهنامه خوانی) بردارم و برایم بسیار جالب بود که بلافاصله این اجرا اعتماد به نفس خوبی به من داد و انگیزه ام را برای ادامه راه دو چندان کرد.

ناظری در ادامه با اشاره به اینکه موسیقی سنتی ما بیشتر حالت تغزلی پیدا کرده است، افزود: به طور کلی موزیسین‌های ما روی منظومه‌های بلند حماسی یا عرفانی کارنکرده‌اند.