هیاتی از کارشناسان روسی و آمریکایی گزارشی را در مورد توانایی نظامی ایران منتشر کرده و طی آن همکاری روسیه و آمریکا در این زمینه را توصیه کرده‌اند. به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، موسسه تحقیقاتی شرق‌ـ‌غرب گزارشی شامل نتیجه تحقیقات شش کارشناس روسی و شش کارشناس آمریکایی را منتشر کرده که در آن آمده است که ایران طی یک تا سه سال آینده قادر به ساخت «یک وسیله انفجاری ساده هسته‌ای» خواهد بود و پنج سال پس از آن، توانایی تولید کلاهک هسته‌ای قابل‌حمل با موشک‌های بالستیک را خواهد داشت.

در این گزارش که با عنوان «ارزیابی مشترک ایالات‌متحده و روسیه از تهدید بین‌المللی در زمینه توانایی بالقوه هسته‌ای و موشکی ایران» منتشر شده، آمده است: در عین‌حال، ایران طی حداقل ۱۰ تا ۱۵ سال آینده به توانمندی فنی لازم برای تولید موشک‌های پیشرفته با برد متوسط و موشک‌های دور برد میان قاره‌ای دست نخواهد یافت.

با وجود این، این گروه از کارشناسان معتقدند که هر گاه ایران بتواند از کمک‌های قابل‌توجه خارجی برخوردار شود، احتمال سرعت گرفتن برنامه‌های هسته‌ای و موشکی این کشور و کوتاه شدن زمان دستیابی به تسلیحات هسته‌ای و موشکی موردنظر وجود دارد.

در گزارش موسسه شرق‌ـ‌غرب آمده است: ایران تا ماه فوریه سال جاری میلادی (بهمن ۸۷) توانسته بود یک‌هزار و ۱۰‌کیلوگرم اورانیوم با درجه خلوص پائین تولید کند که به گفته تهیه‌کنندگان این گزارش، در صورت تبدیل به اورانیوم با غنای بالا برای ساختن یک بمب هسته‌ای کافی است.

در عین حال، براساس این گزارش، برای به جریان انداختن فرآیند تبدیل اورانیوم با خلوص کم به اورانیوم قابل‌استفاده در بمب هسته‌ای، لازم است ایران به نحوی مانع از نظارت بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شود که در حال‌حاضر فرآیند غنی‌سازی برای تولید اورانیوم با خلوص کم را زیر نظر دارند.

تهیه‌کنندگان این گزارش معتقدند: در صورتی‌که چنین شرایطی فراهم شود، ایران برای ساخت وسیله انفجاری هسته‌ای ساده به یک تا سه سال زمان نیاز دارد و ساخت کلاهک اتمی قابل‌حمل توسط موشک‌هایی که این کشور تولید کرده یا می‌تواند تولید کند، تا پنج سال پس از آن امکان‌پذیر خواهد بود.