بنیاد حفظ و گسترش زبان‌های اقوام

عکس: پایگاه خبری قلم

حرف زدن از منافع ملی با نشستن زیر پرچم «خلیج ع رب ی» متناقض است

مهندس میرحسین موسوی صبح روز چهارشنبه در جمع نمایندگانی از قومیت‌های مختلف کشور، از تاسیس بنیادی برای حفظ و گسترش زبان‌های مختلف اقوام ایرانی در دولت آینده‌اش خبر داد. وی که در جریان همایش گفت‌وگوی اقوام ایرانی سخن می‌گفت، هدف خود را از تاسیس این بنیاد برخورد نهادینه با مسائل مربوط به زبان‌ها عنوان کرد. وی در ادامه پیگیری اجرایی کردن اصل ۱۵ قانون اساسی را از وظایف این بنیاد عنوان کرد و افزود: نگاه مناسب به اقوام و مطالبات آنها اگر به سیاستی در سطح ملی تبدیل شود و در کنار آن نهادهایی ایجاد شود که این نگاه را دغدغه اصلی خود قرار دهد، هم می‌تواند نگاه امنیتی نسبت به اقوام را از بین ببرد و هم مطالبات آنها را پی‌گیری کند و من این کار را خواهم کرد.

موسوی با بیان اینکه قومیت‌های ما با افتخار لباس‌های محلی خود را می‌پوشند و به زبان محلی خود صحبت می‌کنند و ما باید این فضا را در سطح ملی گسترش دهیم و سوء ظن‌ها را از بین ببریم، اظهار کرد: دولت چه در مورد اقوام و چه در رابطه با کل کشور باید قویا از آزادی‌های مصرح در قانون اساسی دفاع کند و همه باید در جهت کم کردن اثرات سوء رقابت‌های درون اقوام کمک کنند.

موسوی، توزیع عادلانه ثروت، امکان مشارکت در اداره کشور و حفظ منزلت را از مطالبات اقوام ایرانی برشمرد و تاکید کرد: خود اقوام نیز باید تلاش کنند که ذهنیت جامعه را نسبت به مساله قومیت‌ها عوض کنند. اهمیت دادن به یک قوم یا زبان یا پی‌گیری مطالبات آنها هیچ تضادی با عظمت انقلاب اسلامی‌ندارد و باید این امر را به یک وجدان عمومی‌در سطح جامعه تبدیل کنیم.

مخالف هر نوع تبعیض هستم

میرحسین موسوی روز سه‌شنبه در سفر به زنجان گفت: در زمینه‌ سیاست خارجی شاهد تناقض‌های متعددی هستیم؛ مثلا درباره مسائل ملی صحبت‌هایی می‌کنیم، اما بعد زیر پرچمی‌می‌نشینیم که در آن به جای نام خلیج فارس، نام «خلیج ع ‌ر ب‌ ی» درج شده است.

به گزارش پایگاه خبری «قلم» موسوی که در گردهمایی بزرگ دانشجویان دانشگاه زنجان سخن می‌گفت، با انتقاد از وضع اقتصادی کشور تصریح کرد: متاسفانه ما به قیمت رونق بخشیدن به کشورهای دیگر، بازارهای خود را به بازارهای آنها بخشیده‌ایم. دولت باید از اقتصاد ملی حمایت کند، سیاست‌های پولی روشنی داشته باشد و از افزایش بی‌رویه‌ نقدینگی جلوگیری کند. در طول این سال‌ها حجم نقدینگی بیش از دو برابر افزایش پیدا کرده که نتیجه‌ آن افزایش تورم شده و بخش دیگری نیز صرف هزینه‌های اقتصاد صدقه‌ای شده است.

نخست‌وزیر کشورمان در دوران دفاع مقدس همچنین گفت: ویژگی ما آذربایجانی‌ها این است که هرگاه خطری برای کشور پیش آمده، پیش از همه برای دفاع از کشور آماده شده‌ایم و کشور را حفظ کرده‌ایم و الان هم چنین احساسی را در ملاقات با همشهری‌های خود حس می‌کنم. دلهره‌های آذربایجانی‌ها برای دغدغه‌های کل کشور است و نمی‌شود اینها را از هم جدا حس کنیم. نباید در آینده با نگاه امنیتی به این نوع فعالیت‌ها نگاه کنیم، بلکه به عنوان دلسوزی برای کل کشور باید تلقی کنیم. میرحسین موسوی درباره حمایت ایران از مسلمانان جهان متذکر شد: مشکل ما این است که هیچ سیاست ثابتی که معطوف به منافع حیاتی ما در منطقه باشد، نداریم و سر خود را به هیاهوهایی برای مصرف داخلی گرم کرده‌ایم و منافع خود را در دنیا از یاد برده‌ایم. در زمینه‌ سیاست خارجی شاهد تناقض‌های متعددی هستیم؛ مثلا در مورد مسائل ملی صحبت‌هایی می‌کنیم و بعد زیر پرچمی‌می‌نشینیم که در آن به جای نام خلیج فارس، نام «خلیج ع رب ی» درج شده است. حمایت از مسلمانان جهان، فلسطین و حمایت از فرزندان لبنان که فرزندان طبیعی انقلاب اسلامی‌و امام (ره) هستند و حتی از منافع ما هم حمایت کرده‌اند یک حمایت اصولی است؛ به شرط آن‌که یک منظومه باشد. سیاست خارجی را برای اهداف کوتاه مدت و هیاهو نباید به کار بگیریم. وی درباره قوانین تبعیض‌آمیز حوزه زنان تاکید کرد: هر قانونی اگر از نظر محتوا به شکلی در بیاید که وجدان عمومی‌آن را‌سازگار با خود نبیند، راه درست این است که از طریق قانون آن را تغییر دهیم. این مساله یک فرآیند دارد و دولت نیز در این فرآیند نقش دارد. مسیر تغییر قانون، مطابق با قانون اساسی است و از طریق مجلس، شورای نگهبان و الی آخر صورت می‌گیرد. من مطابق آن‌چه اعتقاد دارم به سهم خود مخالف هر نوع تبعیض هستم و از طریق اختیارات خود، لوایحی را در این زمینه تقدیم مجلس خواهم کرد. موسوی درباره‌ برخورد با فعالان کمپین موسوم به کمپین یک میلیون امضا نیز گفت: من با هر نوع برخورد خشن و زورمدارانه با فعالان مختلف از جمله فعالان عرصه‌ زنان مخالف هستم. نخست‌وزیر کشورمان در دوران دفاع مقدس با تاکید بر این که عرصه‌ اقتصاد، سیاست و فرهنگ از هم جدا نیستند، افزود: معتقدم برای حل مشکلات کشور در زمینه‌ فرهنگ باید یک دولت فرهنگی داشته باشیم؛ نه یک فرهنگ دولتی. فرهنگ نمی‌تواند دستوری و آمرانه باشد. وظیفه‌ دولت، بسترسازی است و دولت نمی‌تواند فیلم بسازد و کتاب بنویسد، بلکه دولت باید فضا را طوری باز کند تا همه در آن بتوانند آزادانه فعالیت کنند. در ادامه این جلسه یکی از دانشجویان مسوولیت مهندس موسوی را در انقلاب فرهنگی جویا شد؟ که او عنوان کرد: این سوال غیرمستند است. قرار بر این بود که سوال یک دانشجو که فرهیخته و تحصیل‌کرده است دقیق باشد. نباید مسائل مختلف را با هم آمیخته کنیم و از آن وسیله‌ای بسازیم برای این ‌که تاریخ را مخدوش کنیم. مهندس موسوی اظهار کرد: زمانی که انقلاب فرهنگی شد من هیچ‌نوع مسوولیتی نداشتم و این مساله زمانی اتفاق افتاد که من هنوز نخست‌وزیر نشده بودم. البته قصد تایید یا رد مساله‌ انقلاب فرهنگی را ندارم، بلکه مساله‌ انقلاب فرهنگی در شرایط خاص اول انقلاب به فرمان حضرت امام (ره) و توسط جمعی از دانشجویان انجام شد؛ آقای باهنر، شمس آل‌احمد، سروش و برخی افراد دیگر بر اساس فرمان امام (ره) این کار را صورت دادند.

شفاف‌سازی به جای پنهان‌کاری

آخرین نخست‌وزیر ایران همچنین در سفرش به استان زنجان در یک نشست مطبوعاتی شرکت کرد و درباره برنامه‌های اقتصادی خود با تاکید بر اینکه حمایت از اقتصاد و تولید ملی در سرلوحه کارهای اقتصادی قرار دارد، گفت که برای حمایت از تولید باید از یک اقتصاد بومی‌ استفاده کنیم.

وی با اشاره به سیاست‌های بودجه‌ای دولت که گاها از شفافیت لازم برخوردار نیستند، بیان کرد: گاها بودجه‌هایی که به مجلس فرستاده می‌شود، حساب‌سازی زیادی دارد؛ به گونه‌ای که طبق گفته کارشناسان ۴۰‌هزار میلیارد تومان کسری پنهان در بودجه امسال وجود دارد.

موسوی با تاکید بر اینکه به جای پنهان‌کاری به شفافیت‌سازی خواهد پرداخت، افزود: توزیع پول را‌سازنده نمی‌دانم، بلکه احتیاج داریم که نظام تامین اجتماعی‌مان را توسعه دهیم و با انجام پروژه‌هایی بزرگ و‌سازنده در کشور، موجب رشد و رونق و آبادانی شویم.

وی با بیان اینکه در دوران اول انقلاب برای آنکه اشتغال ایجاد کنیم، جهاد‌سازندگی را به راه انداختیم و به وسیله این روش و حمایت‌هایی که از روستاییان کردیم، موجب رونق کار و اشتغال و تولید شدیم. میرحسین موسوی در ادامه درباره ارتباط ستادهای وی و ستادهای کروبی و بروز اختلافاتی بین آنها بیان کرد: ارتباط ما با آقای کروبی به سال‌های دور برمی‌گردد و ایشان از افراد زحمتکش قبل و بعد از انقلاب هستند. ایشان در انتخابات فعال هستند و از اول هم با یکدیگر ارتباط داشتیم. طبق توافق‌های صورت گرفته به این نتیجه رسیده‌ایم که بداخلاقی‌ بین ستادها صورت نگیرد و اوضاع بیشتر در جهت گرم کردن صحنه انتخابات باشد. موسوی با بیان اینکه هنوز به این سیاست معتقد است، گفت: اگر اتفاقی در این عرصه می‌افتد، به کلیه همکاران خود توصیه کرده‌ام که به هیچ وجه حالت تعرض نگیرند و همین جا اعلام می‌کنم که اگر تعرضی هم صورت پذیرد، من از این امر تبری می‌جویم.

نامه موسوی در اعتراض به عملکرد رسانه ملی

میرحسین موسوی در اعتراض به عملکرد رسانه ملی خطاب به سران قوه مقننه و قضائیه و همچنین دادستان کل کشور نامه نوشت. به گزارش پایگاه خبری کلمه، در نامه مهندس موسوی در اعتراض به عملکرد رسانه ملی خطاب به هاشمی شاهرودی، رییس قوه‌قضائیه علی لاریجانی، رییس مجلس و دری نجف آبادی دادستان کل کشور آمده است: همان‌گونه که استحضار دارید در آستانه یکی از مقاطع حساس تاریخ سرزمین‌مان قرار داریم که در آن مردم شریف ایران با شرکت در انتخابات ریاست جمهوری وظیفه دینی و ملی خود را در تعیین سرنوشت کشور ایفا می‌کنند. اهمیت نقش رسانه‌های عمومی در این عرصه خطیر بر کسی پوشیده نیست. مع‌الاسف تاکنون نحوه اطلاع‌رسانی رسانه ملی چه به لحاظ کمیت و چه به لحاظ کیفیت، حتی نسبت به دوره‌های قبل تنزلی آشکار داشته است و در نتیجه این شائبه را در اذهان عموم به وجود آورده که گویی قرار نیست انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری صحنه برابر و جدی رقابت نامزدها باشد. نقض مکرر و آشکار بی‌طرفی از سوی بخش‌های خبری خاص و نیز کم‌مایه بودن برنامه‌هایی که باید با هدف دعوت به مشارکت حداکثری در انتخابات مردم تهیه و ارائه شوند، به طور اساسی با ایده انتخاب آزادانه، آگاهانه و مسوولانه یکایک شهروندان در تعارض است. از جنابعالی انتظار می‌رود با توجه به وظیفه قانونی خود در قبال نظارت بر اجرای دقیق قانون انتخابات، نسبت به پیگیری امر، اقدام موثر مبذول فرمایید.