احتمال تغییر اساسنامه فراکسیون اصولگرایان

مرجان توحیدی

گلایه‌ها و انتقادها از ریاست همزمان علی لاریجانی بر مجلس و فراکسیون اصولگرایان، نمایندگان حامی دولت را بر آن داشته است تا در آستانه انتخابات فراکسیون اکثریت به فکر تغییر اساسنامه این فراکسیون بیفتند. بر این اساس هم، این نمایندگان در تلاش هستند تا اساسنامه فراکسیون اکثریت را به نحوی تغییر دهند که فردی که از جانب اصولگرایان برای ریاست مجلس انتخاب می‌شود، دیگر حق کاندیداتوری برای ریاست‌فراکسیون را نداشته باشد. تلاش برای ایجاد چنین تغییری در حالی صورت می‌گیرد که اصولگرایان در جلسه یکشنبه هفته آینده خود در مجمع عمومی درباره انتخابات هیات رییسه مجلس و نیز فراکسیون اصولگرایان تبادل‌نظر خواهند کرد. به همین دلیل هم حامیان دولت در مجلس در تلاش هستند تا چنانچه نتوانند تغییرات مطلوب خود در هیات رییسه را پیاده کنند، با در نظر گرفتن چنین ساز و کاری، امکان ابقای لاریجانی بر ریاست فراکسیون را از بین ببرند. علت این موضوع هم مخالفت لاریجانی به عنوان رییس فراکسیون اکثریت با صدور بیانیه حمایتی از کاندیداتوری احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست‌جمهوری است. این موضوع به ویژه به مذاق حامیان دولت که در صدد اجماع بین نمایندگان در جهت حمایت از احمدی‌نژاد هستند، خوش نیامده است و همین مساله البته انتقادات زیادی را از سوی حامیان دولت در مجلس به لاریجانی وارد کرده است. رییس مجلس معتقد است که قوه مقننه نباید به طور مصداقی وارد بحث انتخابات شود و باید بی‌طرفی خود را در این میان حفظ کند. حامیان دولت اما بر این باورند که کارکرد فراکسیون اکثریت از قوه مقننه جدا است و به همین دلیل بر لزوم صدور بیانیه انتخاباتی تاکید دارند. آنها حتی همین مساله را یکی از نقاط ضعف هیات رییسه برشمرده و سعی دارند تغییرات خود را در ترکیب هیات رییسه اعمال کنند اما از آنجا که حداد عادل (تنها گزینه مورد وثوق حامیان دولت) کاندیداتوری برای ریاست مجلس را نپذیرفته است، نمایندگان حامیان دولت تغییر ترکیب هیات رییسه در سطح نواب و منشی‌ها را در دستور کار قرار داده‌اند. به طوری که یکی از نمایندگانی که خواست نامش ذکر نشود، از رایزنی حامیان دولت برای نایب رییسی سید شهاب‌الدین صدر به جای محمدرضا باهنر خبر داد. باهنر مرد شماره یک مجلس هفتم که به سبب حمایت‌های خود از دولت در مجلس هفتم به نایب رییسی دوم مجلس بسنده کرد و جای خود را به ابوترابی فرد، نایب رییس اول داد، در مجلس هشتم به مرور و در سطحی که مشهود نبود، حمایت‌های خود را از دولت کاهش داده و رفته رفته انتقادات خود از عملکرد اقتصادی دولت را مطرح ساخت و همین مساله سبب بروز منتقدین برای وی شده است تا این منتقدین نه خواهان ریاست وی بر فراکسیون اکثریت مجلس باشند و نه خواهان حضورش در جایگاه هیات رییسه. بنابراین نوع تعامل مجلس و هیات رییسه آن با دولت و نیز نوع ریاست لاریجانی بر فراکسیون اصولگرایان دو محور مهمی به شمار می‌روند که نمایندگان حامی دولت تغییرات مدنظر خود را با در نظر گرفتن این دو محور به پیش می‌برند؛

به طوری که اسماعیل کوثری از جمله نمایندگان حامی دولت در گفت‌وگوی خود با «دنیای اقتصاد» تصریح کرد که ریاست همزمان به مجلس و فراکسیون نتیجه‌اش این می‌شود که رییس نمی‌تواند در انتخابات موضع‌گیری کند و این محل اشکال است.

استقبال فدایی از اساسنامه فراکسیون

حسین فدایی، دبیر کل جمعیت ایثارگران و نماینده تهران که تشکل متبوعش حمایت خود را از احمدی‌نژاد در انتخابات پیش‌رو اعلام کرده است، در این باره به «دنیای اقتصاد» گفت: سوالات جدی درباره کارآمدی مجلس، رعایت ضوابط و آیین نامه‌های مجلس در ذهن نمایندگان وجود دارد که اگر این سوالات بخواهد به صورت جدی مطرح شود، حتما منتهی به تغییراتی می‌شود. فدایی همچنین از تغییر اساسنامه فراکسیون اکثریت مجلس نیز استقبال کرده و اضافه کرد که این کار منطقی است. حداد عادل، باهنر، توکلی و روح‌ا... حسینیان از جمله گزینه‌هایی است که به عقیده نمایندگانی که نامشان برده نمی‌شوند از جمله کاندیداهای بالقوه برای ریاست فراکسیون به شمار می‌روند، اما توان رای‌آوری آنها هنوز محل تردید است. صراحت احمد توکلی، انتقادهای باهنر، عدم‌تمایل حداد عادل و حامی دولت بودن حسینیان از جمله مواردی است که این نمایندگان معتقدند رای‌آوری این عده در فراکسیون اکثریت به عنوان رییس محل‌تردید است.

باهنر: موافقان و مخالفان خودم را دارم

در تلاش همزمان حامیان دولت برای تغییر در ترکیب هیات‌رییسه مجلس و فراکسیون اکثریت، محمدرضا باهنر گزینه‌ای است که مورد توجه نمایندگان حامی دولت قرار گرفته است. به گفته امیدوار رضایی، هدف از ایجاد چنین تغییری این است که حامیان دولت می‌خواهند از منظر سیاسی لاریجانی را در محدودیت قرار بدهند و افرادی را جایگزین ترکیب فعلی کنند که با لاریجانی هماهنگی نداشته باشد. به باور رضایی حامیان دولت می‌کوشند که اکثریت هیات‌رییسه در دست آنها باشد و موضع‌گیری‌های هیات‌رییسه نسبت به دولت هماهنگ‌تر باشد. به گفته رضایی، ظاهرا باهنر وظیفه‌ای را که دولت انتظار داشته برآورد نکرده است. این در حالی است که محمدرضا باهنر در گفت‌و‌گوی خود با «دنیای اقتصاد» در پاسخ به این خبر یعنی احتمال جایگزینی وی با صدر، به دلیل انتقاداتش به دولت گفت: بالاخره هر کس موافق و مخالفانی دارد. آدم که صحبت می‌کند یک عده موافق هستند، یک عده مخالف و نمی‌شود اینها را تقسیم‌بندی کرد؛ به این معنی که موافقان دولت با من مخالف هستند؛ این‌گونه نیست. یک عده به برخی مواضع من نقد دارند و یک سری هم ندارند، نتیجه در جلسه یکشنبه معلوم خواهد شد و نتیجه هرچه باشد ما قبول داریم. به هر روی پرواضح است که موضع‌گیری مجلس و رییس آن در آستانه انتخابات اکنون مهم‌ترین دلیلی است که حامیان دولت را بر آن داشته تا برای ایجاد تغییر در ترکیب هیات‌رییسه مجلس و فراکسیون اکثریت تلاش کنند. نمایندگانی که به امید حمایت لاریجانی از دولت در مجلس با رای خود او را به ریاست مجلس منصوب کردند، پس از یک سال اکنون در تلاش برای بازگرداندن حداد عادل یا گزینه‌ای مشابه وی هستند.