آرایش نهایی انتخابات
حامیان چهار داوطلب نهایی ریاست جمهوری چه کسانی هستند؟.

با تایید نهایی چهار کاندیدا از سوی شورای نگهبان شکل گرفت
آغاز ماراتن ریاست جمهوری
دنیای‌اقتصاد- ایرج جمشیدی: با تایید چهار کاندیدا از ۴۷۵ کاندیدای ریاست‌جمهوری، سیمای انتخابات ریاست‌جمهوری نهایی شد و رقابت رسمی بین چهار داوطلب تایید شده - به ترتیب حروف الفبا- محمود احمدی‌نژاد، محسن رضایی، مهدی کروبی و میرحسین موسوی آغاز شد.
در اطلاعیه ستاد انتخابات کشور آمده است: در اجرای ماده 60 قانون انتخابات ریاست جمهوری، اسامی نامزدهای انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران که صلاحیت آنان مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفته است، به ترتیب حروف الفبا به شرح زیر اعلام می‌شود:
۱ - محمود احمدی‌نژاد، فرزند احمد
2 - محسن رضایی میرقائد، فرزند نجف
۳ - مهدی کروبی، فرزند احمد
4 - میرحسین موسوی خامنه، فرزند میراسماعیل
اضافه می‌نماید به استناد ماده ۶۶ قانون یاد شده فعالیت‌های انتخاباتی نامزدها از تاریخ انتشار آگهی رسما آغاز می‌شود و ۲۴ ساعت قبل از شروع اخذ رای، یعنی در ساعت ۸ صبح روز پنج‌شنبه مورخ ۲۱/۳/۸۸ خاتمه می‌پذیرد.
امید است نامزدهای محترم با رعایت فصل ششم قانون انتخابات ریاست جمهوری در مورد تبلیغات انتخاباتی، اهتمام لازم را نسبت به مشارکت ملی، رفتار قانونی و رقابت اخلاقی به عمل آورند تا انشا‌ءا... شاهد برگزاری انتخاباتی در تراز جمهوری اسلامی و در شان ملت شریف ایران باشیم.
البته اطلاعیه ستاد انتخابات کشور در شرایطی منتشر شد که انتظار می‌رفت در نهایت همین چهار کاندیدا تایید نهایی خواهند شد و بقیه داوطلبان از شانس کمتری برای تایید صلاحیت برخوردارند.
به همین دلیل و از همان ابتدا رقابتی که بین چهار کاندیدای یاد شده به وجود آمده بود، توجه بیشتر احزاب و رسانه‌ها را به خود جلب کرده بودند و اخبار سایر داوطلبان کمتر انعکاس رسانه‌ای می‌یافت و نیز به همین دلیل بود که احزاب سیاسی و شخصیت‌های برجسته کشور هرکدام به حمایت از یکی از چهار کاندیدای موجود پرداختند یا اینکه برخی احزاب و شخصیت‌ها اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا ترجیح دادند سکوت انتخاباتی پیشه کنند. در این میان بخش عمده‌ای از جناح اصلاح‌طلب و شخصیت‌های عضو این جریان سیاسی از کاندیداتوری میرحسین موسوی حمایت کردند و البته بخش مهمی از شخصیت‌های سیاسی اصلاح‌طلب هم ترجیح دادند به حمایت از کاندیداتوری مهدی کروبی بپردازند. به این ترتیب جناح اصلاح‌طلب به مانند انتخابات ریاست‌جمهوری دوره گذشته نتوانست به اجماع برسد و با دو کاندیدا وارد انتخابات شدند که شورای نگهبان هم صلاحیت هر دو کاندیدا را تایید کرده است و البته در این میان برخی تشکل‌های اصلاح‌طلب نظیر مجمع نمایندگان ادوار و انجمن‌های اسلامی هم تا حال حاضر سکوت کرده‌اند و به نفع هیچ‌کدام از کاندیداهای اصلاح طلب وارد عمل نشده‌اند و سکوت انتخاباتی پیشه کرده یا این که مانند نهضت آزادی به حمایت از هر دو کاندیدای اصلاح‌طلب برخاسته‌اند. در اردوگاه اصولگرایان هم وضعیتی مشابه اردوگاه اصلاح‌طلبان حاکم است.
از یک سو برخی تشکل‌های مهم اصولگرا نظیر جامعه روحانیت مبارز سکوت انتخاباتی پیشه کرده‌اند، و از سوی دیگر این جریان هم با دو کاندیدا یعنی محمود احمدی‌نژاد و محسن رضایی وارد رقابت‌های انتخاباتی شده‌اند، هر چند اکثریت عمده احزاب اصولگرا از کاندیداتوری احمدی‌نژاد حمایت کرده‌اند و محسن رضایی از حمایت حزبی کمتری برخوردار بوده است.
اقتصاد مرکز رقابت‌ها
اما آنچه این انتخابات را با بقیه انتخابات‌ها متفاوت کرده است، توجه ویژه‌ای است که کاندیداهای ریاست‌جمهوری روی مساله اقتصاد به کار گرفته‌اند.
هر کدام از کاندیداهای یاد شده سعی کرده‌اند تا در کنار برنامه‌هایی که برای سایر حوزه‌ها از قبیل اجتماع، فرهنگ و سیاست بیان کرده‌اند، یک برنامه جامع و کامل اقتصادی را هم ارائه دهند. در این میان محمود احمدی‌نژاد و مهدی کروبی به طرح‌های اقتصادی مبتنی بر پول نفت توجه بیشتری کرده‌ و قول داده‌اند در صورت پیروزی نسبت به تقسیم عواید نفت بین تمام ایرانیان اقدام کنند. البته در این راه حامیان کروبی و حامیان احمدی‌نژاد با یکدیگر برخی تنش‌های انتخاباتی را نیز داشته‌اند، چرا که هر یک دیگری را به کپی‌برداری از برنامه‌های اقتصادی خود متهم کرده‌اند ولی با این وجود به نظر می‌رسد که دو کاندیدای یاده شد روی برنامه اقتصادی خود یعنی توزیع درآمدهای نفتی بین مردم تاکید دارند و حاضر به کوتاه آمدن از برنامه خود نیستند. البته در این میان میرحسین موسوی و محسن رضایی هم سعی کرده‌اند با جمع‌آوری تعدادی از کارشناسان اقتصادی کشور عزم جدی خود را برای حل مشکلات کشور نشان دهند. در یک سو محسن رضایی با انتقاد مستقیم از عملکرد اقتصادی محمود احمدی‌نژاد سکان هدایت ستاد انتخاباتی‌اش را به داوود دانش‌جعفری سپرده است تا به همگان اثبات کند اقتصاد را در صدر برنامه‌های اقتصادی‌اش قرار داده است. داوود دانش‌جعفری که تا اوایل سال 87 وزیر اقتصاد احمدی‌نژاد بود، اما در پی اختلاف دیدگاه‌هایی که با رییس‌جمهور پیدا کرد، از وزارت اقتصاد کنار گذاشته شد تا او هم به جمع مردان منتقد احمدی‌نژاد بپیوندد و در کمتر از یک سال هم ریاست ستاد انتخاباتی رقیب اصولگرای احمدی‌نژاد را بر عهده گیرد. میرحسین موسوی هم که به یکی از منتقدان اصلی عملکرد احمدی‌نژاد تبدیل شده است، سعی کرده یک تیم اقتصادی را متشکل از طهماسب مظاهری، بیژن زنگنه، عبده تبریزی و فرشاد مومنی گردهم آورد تا به فکر تدوین برنامه‌ای قوی برای حوزه اقتصاد باشند. میرحسین موسوی با تاکید بر بازگرداندن برنامه‌ریزی به اقتصاد کشور و نیز جلوگیری از هزینه‌های اضافی به صحنه انتخابات آمده است و تیم اقتصادی‌اش را مامور تدوین برنامه‌ای جامع برای رسیدن به این هدف کرده است. به هر حال ماراتن انتخابات ریاست‌جمهوری با رنگ و بوی اقتصادی آغاز شده است و کمتر از سه هفته دیگر رای مردم نشان خواهد داد که برنامه‌های کدام کاندیدا بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت.