انتقاد مسکو از تعویق مذاکرات ایران و 1+5

وزیر خارجه روسیه: ماهیت مذاکرات مهم‌تر از مکان است؛ امیدواریم که عقل سلیم حاکم شود

دنیای اقتصاد- روسیه باز هم در قالب ریش سفید، طرف‌های مذاکره‌کننده برنامه هسته‌ای ایران را مخاطب خود قرار داده و گفته که بهتر است دست از «بچه بازی» بردارند و درباره زمان و مکان مذاکرات به توافق برسند. این در حالی است که ایران تاکید کرده هیچ‌گاه قطع‌کننده مذاکرات نبوده است. با این حال سخنگوی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و البته آمریکا نه تنها ایران را به تعلل در برگزاری مذاکرات متهم کرده‌اند، بلکه ادعا کرده‌اند که ایران در حال وقت کشی است. این در شرایطی است که روسیه و چین مدام تاکید دارند که مهم فحوای مذاکرات است نه زمان و مکان. وزیر امور خارجه ایران اما در کنفرانسی مطبوعاتی که در حاشیه نشست اتحادیه سران آفریقا در آدیس آبابا برگزار شد ادعاهای طرف‌های غربی مبنی بر وقت کشی ایران در انجام مذاکرات را تکذیب کرد. علی‌اکبر صالحی گفت: ما همیشه اعلام کرده‌ایم آماده مذاکره تا رسیدن به نتیجه هستیم و هیچ‌وقت قطع‌کننده مذاکرات نبوده‌ایم.

به هر روی این اختلاف‌ها باعث شد که ماه ژانویه تمام شود و طرفین به برگزاری مذاکرات در ماه فوریه دل ببندند. هرچند طرف غربی مدعی است که پیشنهاد انجام مذاکرات در ۲۷ و ۲۸ ژانویه در استانبول را به ایران داده و ایران آن را رد کرده است. با این حال مایکل مان سخنگوی اشتون گفته است که ما تاریخ مذاکرات را برای ماه فوریه پیشنهاد داده‌ایم. او همچنین ابراز امیدواری کرده است که مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در این ماه برگزار شود.

۴ پیشنهاد جدید برای مکان مذاکرات

این ابراز امیدواری برای برگزاری مذاکرات در فوریه (۱۳ بهمن تا ۱ اسفند) در شرایطی است که هنوز هم مکان برگزاری مذاکرات مشخص نشده است و در شرایطی که از اظهارات صالحی و سخنان چند روز گذشته سخنگوی اشتون برمی‌آید، نقطه مطلوب برای غرب ترکیه بوده است اما ایران علاوه بر گزینه پیشنهادی خود یعنی قاهره، گفته است که سوئیس، سوئد، قزاقستان و ترکمنستان هم اعلام آمادگی کرده‌اند تا میزبان مذاکرات باشند. به گفته صالحی، ایران برای میزبانی این مذاکرات به مصر پیشنهاد داده و این کشور نیز در این‌باره اظهار علاقه کرده است.

به گزارش ایرنا، صالحی افزود: رایزنی‌ها

در این‌باره در حال انجام است ولی گروه ۱+۵ علاقه‌مند است که مذاکرات در جای دیگری باشد. وزیر امور خارجه در خصوص علاقه مندی گروه ۱+۵ برای مذاکرات در کشور ترکیه، گفت: ترکیه نیز یکی از بهترین انتخاب‌های ما محسوب می‌شود. صالحی خاطرنشان کرد: به رغم این موضوع کشورهای دیگری نیز مانند قزاقستان، سوئد و سوئیس تقاضا دادند و ما دوست داریم به کشورهای دوست نیز پاسخ دهیم.

خبرگزاری فارس هم گزارش داده است که صالحی در همان نشست گفته مصری‌ها در حال رایزنی با ۱+۵ هستند. ترکمنستان را هم خبرگزاری فارس به نقل از صالحی نوشته است. بنا بر گزارش این خبرگزاری، صالحی یادآورشد که «ما آماده مذاکره تا رسیدن به یک» نتیجه مرضی‌الطرفین هستیم.

مذاکرات با آژانس شکست نخورده

وزیر امور خارجه البته به ادعای شکست مذاکرات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سوی برخی از کشورها خصوصا آمریکا هم واکنش نشان داده و گفته است: مذاکرات ایران و آژانس رو به جلو است و اگر کسی در این خصوص قصد اظهارنظر دارد بهتر است از جانب خود سخن بگوید نه به عنوان متولی و سخنگویی آژانس.

علی‌اکبر صالحی تصریح کرد: نمی‌دانم آمریکا چه دخالتی در امور آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دارد؟ ما در حال مذاکره و صحبت با آژانس هستیم. وی تاکید کرد: بحث مذاکرات در مجموع مسائل حقوقی و پیچیده‌ای است که در حال پیشروی و رو به جلو است و باید با صبر و حوصله عمل کرد. به گزارش ایسنا وزیر امور خارجه گفت: این جلسات اگر بنا به اظهار نظر برخی همچون آمریکا که مدعی شکست مذاکرات هستند شکست خورده بود ادامه پیدا نمی‌کرد در حالی که جلسات در حال برگزاری است و این خود نشان از حرکت رو به جلو مذاکرات دارد.

لاوروف: دست از بچه بازی بردارید

به هر روی در شرایطی که ایران از گزینه‌های تازه به غیر از قاهره برای تعیین مذاکرات سخن می‌گوید، وزیر امور خارجه روسیه گفت که ایران و قدرت‌های جهانی باید دست از «بچه‌بازی» بکشند و درباره‌ تاریخ و مکان دور جدید مذاکرات درباره‌ موضوع هسته‌ای ایران به توافق برسند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه پس از گفت‌وگو با دیدیر ریندرز، وزیر امور خارجه بلژیک در یک کنفرانس خبری گفت: برخی از شرکای ما در گروه ۱+۵ و طرف ایرانی نمی‌توانند به توافقی درباره‌ مکان ملاقات دست یابند. ما آماده‌ایم هرچه زودتر در هر مکانی با یکدیگر دیدار کنیم.لاوروف افزود: ما معتقدیم که ماهیت مذاکراتمان مهم‌تر (از مکان) است و امیدواریم که عقل سلیم حاکم شود و دست از بچه‌بازی برداریم.