به دنبال توافق وزیران خارجه ایران و آرژانتین برای حل و فصل پرونده انفجار در مرکز یهودیان بوئنوس آیرس معروف به آمیا، که در حاشیه نشست سران کشورهای آفریقا در آدیس آبابا به دست آمد، وزیر خارجه اسرائیل از این اقدام ابراز تعجب کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «ایگال پالمور»، سخنگوی وزارت امور خارجه اسرائیل گفت: ما از این خبر متعجب شدیم و منتظریم تا آرژانتین جزئیات کامل را به اطلاع ما برساند؛ زیرا این موضوع به طور مستقیم با اسرائیل مربوط است. وی افزود: ما از ابتدا به آرژانتین هشدار دادیم مراقب باشند ایرانی‌ها برای آنها تله درست نکنند. در همین حال کریستینا کرشنر، رییس‌جمهور آرژانتین گفت که دو طرف درباره ایجاد یک کمیته حقیقت‌یاب با پنج قاضی مستقل که هیچ یک از آنها اهل ایران و آرژانتین نیستند، موافقت کردند. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه کرشنر مدعی شد که این توافقنامه به مقامات آرژانتین اجازه می‌دهد سرانجام از کسانی که پلیس بین‌الملل برای آنها «اخطار قرمز» صادر کرده است بازجویی کنند. رییس‌جمهور آرژانتین این توافقنامه را «تاریخی» خواند و گفت که این توافقنامه حق اجرای قانون را تضمین می‌کند.

این توافقنامه که در حاشیه نشست اتحادیه آفریقا توسط وزیر امور خارجه آرژانتین و مقامات ایران امضا شد باید توسط قانون‌گذاران هر دو کشور تصویب شود.هکتور تیمرمن، وزیر خارجه آرژانتین هم در این باره گفت که این توافقنامه شامل هیچ‌گونه پاراگراف پنهانی نیست و طبق مفاد آن ایران همه اسناد مربوط به بمبگذاری سال ۱۹۹۴ را به مقامات قضایی ارائه خواهد کرد.