اعتراض رییس دیوان عدالت به ابقای مرتضوی

عکس: خبرگزاری مهر

منتظری: این رفتار، به سخره گرفتن آرای دستگاه قضایی است

چه معنی دارد قاضی معزول در راس سازمانی عریض قرار گیرد؟ دنیای اقتصاد- رییس دیوان عدالت اداری از اصرار دولت بر ابقای سعید مرتضوی در سازمان تامین اجتماعی به شدت انتقاد کرد و گفت: «اگر در جامعه‌ای عالی‌ترین مسوول اجرایی کشور، رای قضایی را که در چارچوب قانون صادر و ابلاغ شده است، به سخره گرفته، مورد بی‌اعتنایی قرار دهد و قانون را دور بزند، دیگر از بدنه آن مجموعه و عموم مردم چگونه می‌توان انتظار داشت که در برابر رای قاضی تمکین کنند؟»

دولت هفته گذشته و هنگامی که دیوان عدالت اداری برای دومین بار حکم مدیرعاملی سعید مرتضوی بر سازمان تامین اجتماعی را ابطال کرد، برای حفظ او در راس سازمان تامین اجتماعی، شیوه مدیریت این سازمان را تغییر داد و بر اساس مصوبه‌ای تازه ، معاون اول رییس‌جمهور را به عنوان رییس هیات امنای سازمان تامین اجتماعی تعیین کرد و بلافاصله هم محمدرضا رحیمی حکمی برای «سرپرستی» سعید مرتضوی بر این سازمان صادر کرد. به این ترتیب دولت با این مصوبه تامین اجتماعی را به طور کامل از زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خارج و به نهاد ریاست جمهوری منتقل کرد.

در عین حال ،انتصاب مجدد مرتضوی در سازمان تامین اجتماعی با واکنش تند مجلس مواجه شد و نمایندگان در هفته گذشته طرح استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را تقدیم هیات‌رییسه کردند که با اعلام وصول استیضاح، عبدالرضا شیخ‌الاسلامی باید در جلسه یکشنبه آینده مجلس برای دفاع از خود حاضر شود؛ به طوری که علیرضامنادی‌سپیدان، عضو هیات‌رییسه مجلس گفته است، جلسه استیضاح شیخ اسلامی روز یکشنبه هفته آینده برگزار خواهد شد و فعلا هیچ گونه بحثی در خصوص منتفی شدن استیضاح وزیر کار مطرح نشده و تعداد امضای نمایندگان کماکان به قوت خود باقی است.

انتقادات تند منتظری

اما آنگونه که روابط عمومی دیوان عدالت اداری گزارش داده است، حجت الاسلام منتظری در جلسه هیات عمومی دیوان با اشاره به انتصاب مجدد سعید مرتضوی اظهار کرد: اگر رای قضایی اشکال دارد و به آن اعتراض دارید، راه اعتراض و رفع اشکال آن در قانون پیش‌بینی شده است. ما در دیوان عدالت اداری نشان داده‌ایم که اعتراض به رای اشتباه را هم در شعبه و هم در هیات عمومی مورد توجه قرار می‌دهیم.

رییس دیوان عدالت اداری در تشریح آنچه در ارتباط با مدیریت سازمان تامین اجتماعی رخ داده است و واکنش دولت به آرای قضایی اظهار کرد: این چه معنا دارد که یک قاضی معزول را در راس سازمانی بسیار گسترده، هم از لحاظ فراگیری و هم از این حیث که بنگاه‌ها و شرکت‌های اقتصادی متعددی در ذیل آن قرار دارد و از اهمیت بسزایی برخوردار است، قرار می‌دهید و به این ترتیب مجلس و قوه‌قضائیه را نسبت به موضوع حساس می‌کنید؟

وی افزود: شکایتی را مطرح می‌کنند و در رسیدگی، تصمیمی که گرفته‌اید، مغایر قانون شناخته می‌شود. با تغییراتی بر همان تصمیم اصرار می‌ورزید و در پیگیری بعدی و رسیدگی مجدد این تصمیم نیز خلاف قانون تشخیص و رایی صادر می‌شود. باز قانون را دور می‌زنید و کار خودتان را انجام می‌دهید. این به سخره گرفتن آرای دستگاه قضایی است.

وی ادامه داد: ما انتظار نداریم به خاطر اینگونه مسائل، کشور دچار هزینه شود، بلکه توقع ما این است رایی که به صورت قانونی از سوی هر یک از مراجع قضایی صادر می‌شود، لازم‌الاتباع و به مرحله اجرا درآید. اگر آن را دارای اشکال می‌دانید، از طریق قانونی با طی مسیرهای مشخص شده نسبت به آن اعتراض کنید و اگر رای اشکالی ندارد یا اعتراض شما پذیرفته نشده است، باید همگان در برابر قانون تسلیم باشند.

منتظری تصریح کرد: در مورد آرای صادره از سوی هیات عمومی نیز ما ماده ۵۳ را داریم که براساس آن رای صادره در صورت داشتن اشکال قانونی، قابل رسیدگی مجدد است. چنانچه تا به امروز نیز مواردی مطرح شده است؛ بنابراین راهکار قانونی نیز برای اینکه به رایی که خلاف است، اعتراض شود، تعریف شده است.

رییس دیوان عدالت اداری گفت: قانون اساسی دیوان عدالت اداری را برای رسیدگی به شکایات و تظلمات مردم از تصمیمات دستگاه‌های اجرایی و اقداماتی که ماموران دولت انجام می‌دهند، پیش‌بینی کرده است. دیوان تاسیس نشده است تا به شکایت زید علیه عمرو رسیدگی کند، اگر از تصمیمات دولت و دولتمردان در هر رده‌ای که هستند، شکایت شود، ما وظیفه رسیدگی داریم

سکوت هم حدی دارد

وی با اشاره به اینکه ما به علت شرایط کشور و تاکیدات مقام معظم رهبری نیاز به آرامش در کشور داریم، تاکید کرد: باید به اتحاد، وحدت و همرنگی دعوت کرد، زیرا در آستانه انتخابات دیگری هستیم و همه وظیفه ‌داریم به جای تنش‌زایی، تنش‌زدایی کنیم. حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری افزود: در چنین شرایطی، ناگزیریم مهر سکوت بر لب بزنیم و از برخی وظایف و اختیارات خود به خاطر مصالح بالاتر چشم‌پوشی کنیم که آن هم البته حدی دارد.