گروه بنگاه‌ها- آزاده حسینی: معاون وزیر راه با اشاره به بهره‌برداری از ۳۶ پروژه ریلی، بزرگراهی، آزادراهی و راه اصلی به طول ۱۹۰۵ کیلومتر و اعتبار ۲۲ هزار ۵۰۸ میلیارد ریال در دهه فجر گفت: تنها ۲۰۰ میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکاریم. احمد صادقی طی نشستی خبری، به مناسبت دهه فجر و پروژه‌های عمرانی قابل افتتاح این ایام، اظهار کرد: بیش از ۲۹ هزار کیلومتر خط آهن، آزاد‌راه، بزرگراه و راه اصلی در کشور در دست ساخت است. وی اضافه کرد: در سال‌جاری بسیاری از پروژه‌ها که از سال‌ها قبل به دلیل نبود منابع بلاتکلیف مانده بود در قالب مهر ماندگار به آنها بودجه اختصاص یافت که تا پایان دولت دهم به اتمام می‌رسد.مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل با بیان اینکه اوراق مشارکت بهترین منابع تامین اعتبار پروژه‌های مهر ماندگار است، افزود: همچنین از محل فروش سهام کارخانه‌های دولتی تامین اعتبار برخی از پروژه‌های ناتمام انجام شد. معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در سال‌جاری ۵۴ پروژه بزرگراهی، آزادراهی، ریلی و راه اصلی به طول ۲۶۳۸ کیلومتر و اعتبار ۳۰ هزار میلیارد ریال افتتاح شده یا تا پایان سال تکمیل می‌شود.

افتتاح ۷۲۳ کیلومتر از ابتدای سال تا کنون

وی درباره پروژه‌هایی که از ابتدای سال‌جاری تا دهه فجر مورد بهره‌برداری قرار گرفت، گفت: ۱۸ پروژه به طول ۷۲۳ کیلومتر و اعتبار ۷هزار ۶۰۳ میلیارد ریال از ابتدای سال تاکنون افتتاح شده است که شامل ۱۷ بزرگراه و راه اصلی به طول ۶۶۱ کیلومتر و اعتبار ۵ هزار و ۷۵۳ میلیارد ریال و یک پروژه آزاد‌راهی به طول ۷۲ کیلومتر و اعتبار ۸۵۰ میلیارد ریال است.

پروژه‌های آماده افتتاح شرکت ساخت در دهه فجر

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: پروژه‌هایی که به مناسبت دهه فجر افتتاح می‌شود، شامل ۳۶ پروژه ریلی، بزرگراهی، آزادراهی و راه اصلی به طول ۱۹۰۵ کیلومتر و اعتبار ۲۲ هزار ۵۰۸ میلیارد ریال است. وی تصریح کرد: پروژه‌های قابل افتتاح دهه فجر در بخش ریلی شامل سه خط آهن به طول ۱۹۷ کیلومتر و اعتبار ۳ هزار ۶۴۰ میلیارد ریال است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل تصریح کرد: راه آهن میاندوآب - مهاباد به طول ۴۰ کیلومتر و اعتبار ۱۰۷۵ میلیارد ریال، راه‌آهن

گرگان‌-‌اینچه‌برون به طول ۸۰ کیلومتر و اعتبار ۱۴۰۰ میلیارد ریال و راه‌آهن خواف - اراک به طول ۷۷ کیلومتر و اعتبار ۱۱۶۵ میلیارد ریال از پروژه‌های ریلی آماده افتتاح دهه فجر است. صادقی ادامه داد: در بخش آزاد راهی ۴ پروژه به طول ۱۷۵ کیلومتر و اعتبار ۵ هزار ۷۵۲ میلیارد ریال آماده افتتاح است. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل ادامه داد: همچنین بخش از آزاد راه حرم تا حرم از قم تا گرمسار به طول ۱۵۰ کیلومتر تا پایان دولت دهم تکمیل می‌شود که ۵۰ کیلومتر آن تا پایان سال آماده افتتاح است. صادقی افزود: همچنین در بخش بزرگراهی ۱۵ پروژه به طول ۹۰۴ کیلومتر و اعتبار ۹۲۷ میلیارد ریال آماده افتتاح است.

بهره‌برداری از ۳ هزار و ۱۸۰ کیلومتر تا پایان تیرماه سال آینده

معاون وزیر راه وشهرسازی افزود: تا پایان تیرماه سال آینده جمعا ۳۱۸۰ کیلومتر انواع بزرگراه، آزادراه، راه اصلی و خط ‌آهن افتتاح می‌شود که ارزش آن ۵۷۱۷۹ میلیارد ریال است. وی درباره عملیات اجرایی قطعات مختلف آزاد‌راه تهران شمال اظهار کرد: منطقه یک این آزاد‌راه از تهران تا شهرستانک در دست اجرا است که ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل اضافه کرد: در قطعه یک به علت سهل انگاری‌های قبلی، آپارتمان‌های بسیاری در مسیر آزاد‌راه ساخته شده بود که طی هماهنگی با وزیر راه، خسارت به مردم پرداخت و عملیات تخریب ساختمان‌ها انجام شد. صادقی افزود: در این مسیر ۲۳ کیلومتر تونل حفاری شده و تملک اراضی و واحدهای مسکونی انجام شده است و هم‌اکنون در حال رفع مشکل فاینانس پروژه در این قطعه هستیم.