فرصت دوباره مجلس به خلیلیان برای حل مشکلات چایکاران

نماینده لاهیجان پس از بررسی سوالش در صحن علنی روز گذشته مجلس از صادق خلیلیان وزیرجهاد کشاورزی درباره مشکلات چایکاران، اعلام کرد: فرصت دیگری به وزیر جهاد کشاورزی می دهد تا اقدامات اساسی برای حل مشکل چایکاران انجام دهد و نیازی نیست تا پاسخ‌های وزیر به رای نمایندگان گذاشته شود. به گزارش دنیای اقتصاد، در جلسه علنی روزگذشته مجلس سوال ایرج ندیمی نماینده لاهیجان از وزیر جهاد کشاورزی مورد بررسی قرار گرفت.

ندیمی در طرح سوال خود خواستار توضیح وزیر درباره اقدامات سازمان چای در بخش بازرگانی شد.

فروش برگ سبز خریداری شده (چای خشک)، انبار سنواتی و کیفیت امحای آن از جهت اقتصادی و تبلیغاتی، مدیریت واردات چای از مبادی رسمی و غیررسمی، ارزیابی میزان نظارت به واردات، کیفیت خرید چای داخل از طریق واردکننده چای، روش‌های اختلاط چای داخل و خارج و اقدامات لازم در جهت حراج چای داخلی و راه‌اندازی بورس تخصصی چای و ثبت قرارداد در بازار از جمله مواردی بود که ندیمی در سوال خود به آن اشاره کرد.

خلیلیان در پاسخ به این سوال گفت: ما در مورد قیمت‌ها تلاش کردیم تا قیمت‌ها را بالا ببریم تا مردم درآمد مناسبی عایدشان شود. در بحث کیفیت چای هم کار کردیم و روی فرآوری تاکید داریم که تعدادی از کارخانه‌ها را حمایت کرده و وام دادیم.

وی همچنین گفت: در بحث بازرگانی هم سیاستی در پیش گرفتیم از آنجا که ما یک سوم نیازمندی‌های چای را تامین می‌کنیم کسانی که چای وارد می‌کنند تشویق کردیم که اگر یک کیلو چای داخلی خریدند بتوانند ۲ تا ۵/۲کیلو چای با معافیت از تعرفه واردکنند تا واردکننده‌ها صرفا واردکننده نباشند و چای داخلی هم مورد حمایت قرار گیرد.

خلیلیان گفت: ما در جهت حل مشکلات مردم در حال فعالیت هستیم و عصر امروز طلب ۱۴ هزار چایکار از کارخانجات را به آنان پرداخت می‌کنیم.

در نهایت ندیمی به وزیر فرصت دوباره داد تا مشکلات چایکاران را رفع کند و از به رای گذاشتن پاسخ‌های وزیر در صحن علنی مجلس خودداری کرد.

تعیین تکلیف مجلس برای وزارت کشاورزی در حوزه واردات

در همین حال، بر اساس مصوبه دیروز مجلس وزارت جهاد کشاورزی موظف شد در واردات محصولات کشاورزی برای تامین نیاز داخلی به نحوی عمل کند که سالانه حداقل ۱۰ درصد به میزان تولید داخلی این محصولات افزوده شده تا به مرز خودکفایی در تولید داخل برسد.

بر اساس این گزارش، نمایندگان مجلس در جلسه علنی روزگذشته در ادامه رسیدگی به طرح یک فوریتی انتزاع وظایف و اختیارات بخش کشاورزی از وزارت صنعت، معدن و تجارت و الحاق آن به وزارت جهاد کشاورزی، مصوب کردند: وزارت جهاد کشاورزی موظف است در واردات هر یک از کالاهای بند الف ماده یک این قانون برای تامین نیاز داخلی و تنظیم بازار به نحوی عمل کند که سالانه حداقل ۱۰ درصد به میزان تولید داخلی این محصولات افزوده شود تا کالاهای مزبور به مرز خودکفایی در تولید داخلی برسد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در بند الف ماده یک این طرح از گندم، برنج، جو، ذرت، پنبه وش، روغن و دانه های روغنی، چای، سیب زمینی، پیاز، حبوبات، سیب، پرتقال، خرما، کشمش، قند، شکر و کنجاله و همچنین محصولات دامی، طیور و آبزیان شامل شیر و فرآورده های لبنی، گوشت سفید، گوشت قرمز، تخم مرغ و پیله ابریشم به عنوان محصولات کشاورزی مورد تجارت برای صادرات و واردات و تنظیم بازار داخلی نام برده شده است.