آزادی سعید مرتضوی پس از 24 ساعت

دادستانی تهران: به مرتضوی تفهیم اتهام شد، از فاضل لاریجانی هم تحقیق کردیم

دنیای اقتصاد- دیروز نوبت به روزنامه متعلق به سازمان تامین اجتماعی رسید تا «چاپ دوم»ش را منتشر و خبر آزادی سعید مرتضوی از زندان اوین را تیتر کند. سرپرست سازمان تامین اجتماعی که حول و حوش ۳۰دقیقه بامداد سه‌شنبه بازداشت شده و به زندان اوین رفته بود، در همین ساعات بامداد چهارشنبه از اوین آزاد شد. در روز آزادی البته، وکیل مرتضوی از جزئیات بازداشت و آزادی موکلش اظهار بی‌اطلاعی کرد. در پی این اتفاق دادستانی تهران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که رسیدگی به پرونده سرپرست سازمان تامین اجتماعی و همچنین فاضل لاریجانی در موضوع ادعایی مرتضوی ادامه دارد. مرتضوی اما پس از آزادی در محل کار خود حاضر شد و در سخنانی به ابراز نظر در خصوص استیضاح وزیر کار نیز پرداخت.

در این بین،‌ با آنکه رسانه‌ها دلایل مختلفی را به عنوان علت بازداشت مرتضوی اعلام می‌کردند؛ اما روزنامه «خورشید» به عنوان ارگان مطبوعاتی سازمان تامین اجتماعی ماجرای به وجود آمده را حاصل «سوء تفاهمات و ابهاماتی» خواند که با رفع آنها در پی توضیحات مرتضوی موجبات آزادی وی را فراهم آورد. پیش از این رییس‌جمهور عنوان کرده بود که بازداشت وی را به طور «ویژه» دنبال خواهد کرد. خبرگزاری فارس در خبری که سه‌شنبه منتشر کرد، تصرف مرتضوی در اموال سازمان تامین اجتماعی را یکی از دلایل بازداشت سرپرست این سازمان عنوان کرده بود، اما رسانه‌های دیگر بیشتر بر روی گفته سخنگوی قوه قضائیه مبنی بر برگزاری دادگاه متهمان پرونده کهریزک در هشتم اسفند تاکید کرده بودند. هرچند ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت همه این گمانه‌زنی‌ها را رد کرد و بازداشت مرتضوی را به دلیل «شکایت فاضل لاریجانی» دانست.

خبرگزاری مهر عصر دیروز طی خبری از بازگشت مرتضوی به محل کارش نیز خبر داد. یک روز پیش از این، محمدرضا رحیمی، معاون اول رییس‌جمهور اعلام کرده بود که از نظر دولت، سرپرست سازمان تامین اجتماعی همچنان مرتضوی است. در واکنشی دیگر، محمود احمدی‌نژاد که خود را مهیای سفر به مصر می‌کرد با ابراز تاسف از بازداشت مرتضوی به کنایه گفته بود: «قوه قضائیه باید قوه قضائیه ملت باشد؛ چرا که نمی‌تواند یک سازمان ویژه خانوادگی به حساب بیاید.»

سخنرانی بعد از آزادی

سعید مرتضوی در ظهر روز آزادی‌اش با حضور در سازمان تامین اجتماعی در جمع اعضای هیات‌ مدیره، معاونین و مدیران این سازمان گفت: متاسفانه در روزهای گذشته بخشی از انرژی مدیران سازمان در بحث استیضاح گرفته شده و با توجه به اینکه این سازمان باید در مدت باقیمانده از سال به صورت ویژه به امور بیمه‌شدگان بپردازد تا پرداخت حقوق و مستمری‌ها با مشکل مواجه نشود از همه مسوولان سازمان می‌خواهم که با تلاش مضاعف در این راه خانواده تامین‌اجتماعی را شاد و همانند گذشته مشکلات را حل کنند. به گزارش خبرگزاری مهر وی ادامه داد: اینجانب خود را در همه حال سرباز ولایت می‌دانم و در طول خدمت خود در دستگاه قضا ثابت کرده‌ام که ذره‌ای از راه ولایت کوتاه نخواهم آمد و مطیع ولایت خواهم ماند.

سرپرست وزارت کار: منتظر رییس‌جمهوریم

در این بین اسدالله عباسی، سرپرست وزارت کار با اعلام بازگشت مرتضوی بر سر کار خویش، گفت: منتظریم رییس‌جمهور از سفر مصر بازگردد تا درباره مدیریت سازمان تامین اجتماعی تصمیم‌گیری شود. این تحولات در شرایطی صورت گرفت که مجلس در روز یکشنبه در پی تداوم حضور مرتضوی در مسوولیتش در سازمان تامین اجتماعی با استیضاح عبدالرضا شیخ‌الاسلامی و عدم رای اعتماد به وی عنوان «وزیر کار سابق» را به شیخ‌الاسلامی الصاق کرده بود. عباسی اضافه کرده بود: مرتضوی از صبح دیروز در محل کار خود حاضر شده و مشغول انجام وظیفه است.

وکیل‌ مرتضوی: از جزئیات بی‌اطلاعم

همچنین وکیل‌مدافع مرتضوی با ابراز بی‌اطلاعی از جزئیات دستگیری سعید مرتضوی از جمله عنوان اتهامی وی گفت: من نیز تاکنون تنها از خبر بازداشت و آزادی وی مطلع هستم. محمد اصلانی در گفت‌وگو با «ایسنا» اضافه کرد: موکلم به علت دانش حقوقی که دارد در چنین مواردی که متهم به امری شده باشد خود به کار دفاع از خود می‌پردازد. وی اضافه کرد: تاکنون نه از سوی دادسرا خبری در مورد جزئیات بازداشت آقای مرتضوی ارائه شده و نه بنده با وی دیداری داشته‌ام.

تحقیقات از فاضل لاریجانی و مرتضوی در دادسرا

دادستانی تهران نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که از فاضل لاریجانی در پرونده مورد ادعای سعید مرتضوی تحقیقات انجام شده است. پایگاه اطلاع‌رسانی دادستانی تهران روز چهارشنبه بدون اعلام اتهام مرتضوی خبر داد: «پس از اعلام جرم دادستان تهران علیه سعید مرتضوی به اتهام قید شده در اعلام جرم، نامبرده به دادسرا احضار و پس از تحقیق و تفهیم اتهام توسط بازپرس پرونده، به زندان معرفی گردید. متعاقبا پس از تکمیل تحقیقات بازپرس، نامبرده با صدور قرار تامین مناسب آزاد شد. همچنین از فاضل لاریجانی با توجه به مطالب منعکس در نوار منتشره، تحقیقات لازم توسط بازپرس انجام گرفت. رسیدگی به پرونده هر دو نفر فوق ادامه دارد.»

اگرچه این اطلاعیه علت بازداشت مرتضوی را صراحتا توضیح نداده، اما از فحوای آن به نظر می‌رسد که این بازداشت با فیلمی که رییس‌جمهور از دیدار سعید مرتضوی و فاضل لاریجانی در جلسه روز یکشنبه مجلس منتشر کرد، بی‌ارتباط نیست.