دنیای اقتصاد- محمود احمدی‌نژاد در گفت‌وگو با سی‌‌ان‌‌ان با اشاره به روند مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ گفت: بعد از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا، گفت‌وگوهای هسته‌ای پیشرفت خواهد کرد.به‌اعتقاد احمدی‌نژاد، مذاکره درباره برنامه هسته‌ای ایران پس از انتخابات آمریکا موثرتر خواهد بود؛ چرا که در طول سال‌ها شاهد بوده‌ایم همزمان با نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا هیچ تصمیم مهمی اتخاذ نمی‌شود.احمدی‌نژاد پیش‌بینی کرد که نشست بر سر برنامه هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ پس از انتخابات نوامبر آمریکا، به تصمیم بسیار مهمی منجر خواهد شد. احمدی‌نژاد در گفت‌وگو با سی.ان.ان مطرح کرد

پیشرفت مذاکرات هسته‌ای بعد از انتخابات آمریکا

«نشست ایران و ۱+۵ پس از انتخابات آمریکا به تصمیم بسیار مهمی منجر می‌شود» این تازه‌ترین اظهارنظر محمود احمدی‌نژاد در ضمن سفر خود به ایالات متحده بود. او گفته است که بعد از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا، گفت‌وگوهای هسته‌ای پیشرفت خواهد کرد.

احمدی‌نژاد همچنین در خلال سفر خود به نیویورک گفته بود که مساله هسته‌ای موضوعی بین ایران و آمریکا است و باید در مسیری جدا از مذاکرات هسته‌ای حل و فصل شود. او همچنین پیش‌بینی کرده بود که مذاکرات ایران و شش قدرت جهانی پس از انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا از نو برگزار شود. اکنون هم او با اشاره به همین موضوع؛ یعنی انتخابات آمریکا پیش‌بینی کرده است که در مذاکرات ایران و شش کشور پس از انتخابات پیشرفت حاصل خواهد شد.

این ابراز امیدواری احمدی‌نژاد در شرایطی است که اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل پیرامون دیدارش با سعید جلیلی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران با کشورهای ۱+۵ گفت‌و‌گو و مذاکره کرد. مذاکراتی که مثبت ارزیابی و بنا شد تا اشتون با جلیلی در تماس باشد و درباره احتمال از سرگیری گفت‌و‌گو‌ها بین ایران و ۱+۵ رایزنی کند. در تازه‌ترین تحول هم خبرگزاری فارس به نقل از شبکه فرانس ۲۴ خبر داده که نشست کارشناسان گروه ۱+۵ درباره از سرگیری احتمالی مذاکرات با ایران در لندن برگزار خواهد شد.

به گزارش فارس، محمود احمدی‌نژاد در گفت‌وگو با شبکه خبری سی.‌ان.‌ان با مجری‌گری فرید زکریا گفت: مذاکره درباره برنامه هسته‌ای ایران پس از انتخابات آمریکا موثرتر خواهد بود. در طول سال‌ها شاهد بوده‌ایم همزمان با نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا هیچ تصمیم مهمی اتخاذ نمی‌شود. قطعا بعد از انتخابات، فضا باثبات‌تر خواهد بود و اتخاذ تصمیمات مهم و اعلام آنها امکان‌پذیر می‌شود.

احمدی‌نژاد افزود: نشست بر سر برنامه هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ پس از انتخابات نوامبر آمریکا، به تصمیم بسیار مهمی منجر خواهد شد.

رییس‌جمهور در بخش دیگری از مصاحبه خود با سی.‌ان.‌ان درباره تهدیدات رژیم صهیونیستی برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران گفت: نگران نیستم که اقدام اسرائیل به تغییر سیاست‌های ایران منجر شود.

احمدی‌نژاد هر نوع اقدام علیه ایران را به حملات تروریست‌هایی که (در ایران) بمب منفجر می‌کنند یا مقامات ایرانی را ترور می‌کنند، تشبیه کرد و گفت: آیا (با این اقدامات) ایران نابود می‌شود؟ خیر. ما رژیم صهیونیستی را در سطح بمب‌گذاران،‌ جانی‌ها و تروریست‌ها می‌دانیم. حتی اگر فرضا آنها کاری انجام دهند، اساسا ما را تحت تاثیر قرار نخواهند داد.

افزایش تحریم‌ها پاسخی به خط قرمز نتانیاهو

در کنار این موضع رییس‌جمهور، ابراز نگرانی‌ها درباره افزایش تهدیدات اسرائیل که غالبا از سوی نخست وزیر و وزیر دفاع آن و با ادعای دستیابی ایران به سلاح اتمی طرح می‌شود، اعضای کشورهای ۱+۵ و البته در راس آنها ایالات متحده نظری متفاوت از اسرائیل داشته و همچنان بر اتخاذ راه‌حل‌های دیپلماتیک برای حل موضوع هسته‌ای ایران تاکید دارند. اگرچه در تداوم همین راه‌ دیپلماتیک از گزینه افزایش تحریم‌ها علیه ایران نیز استفاده می‌کنند. به ویژه ایالات متحده که به همراه اتحادیه اروپا تحریم‌های نفتی و بانک مرکزی را علیه ایران اجرا کرده‌اند و در عین حال در تلاش هستند تا دور جدیدی از تحریم‌ها را هم علیه ایران به تصویب برسانند.

در همین باره علاوه بر تلاش کشورهای بریتانیا، انگلیس و فرانسه، اتحادیه اروپا قرار است در ماه اکتبر درباره دور جدیدی از تحریم ها علیه ایران نشستی را برگزار کند. تحریم‌هایی که پیش‌تر گفته شده بود بخش‌های تجاری، مالی و بخش کشتیرانی را هدف قرار داده است. در همین حال هم برخی دیپلمات‌های غربی اعلام کرده‌اند که با افزایش تهدیدات اسرائیل علیه برنامه هسته‌ای ایران، آمریکا و اروپا در نظر دارند، تحریم‌های بیشتری علیه برنامه هسته‌ای ایران و با هدف منزوی کردن تهران تصویب کنند. طبق ادعای این دیپلمات‌های غربی، این اقدام پاسخی است به درخواست‌های نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل درباره تعیین خط قرمز برای برنامه اتمی ایران. موضوعی که اسرائیل و نخست وزیر آن بر آن پافشاری دارند. علاوه بر این که نتانیاهو در سخنرانی خود در سازمان ملل مدعی شد که ایران تاکنون ۷۰ درصد مسیر دستیابی به سلاح هسته‌ای را طی کرده است، با این حال تاکنون تلاش‌های این رژیم برای راضی کردن ایالات متحده در پذیرش این موضوع ناکام مانده است. اکنون این دیپلمات‌ها مدعی شده‌اند افزایش تحریم‌ها پاسخی است به درخواست‌های نتانیاهو.

بر همین اساس، به گزارش فارس و به نقل از شبکه «فرانس‌۲۴»، مقامات ارشد دولت اروپا و آمریکا اعلام کردند که اتحادیه اروپا و آمریکا به دنبال تشدید تحریم‌‌ها علیه برنامه هسته‌ای ایران هستند.

به گفته‌ دیپلمات‌های غربی، اقدامات غرب برای فشار به ایران در پاسخ به درخواست‌های محکم و صریح «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای تعیین یک خط قرمز روشن برای برنامه هسته‌ای ایران صورت گرفته است.

بر اساس این گزارش،‌ اتحادیه اروپا برای اولین بار به عنوان بخشی از کمپین بین‌المللی برای فشار به ایران تلاش می‌کند تا تحریم‌ها علیه برنامه هسته‌ای ایران را افزایش دهد.

یکی از مقامات عالیرتبه غرب که به گفت‌وگوها درباره مساله هسته‌ای ایران نزدیک است، در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل گفت: آنچه که ما در وهله بعد انجام می‌دهیم، تشدید تحریم‌ها است.وزرای اتحادیه اروپا در نظر دارند در ۱۵ اکتبر درباره اقدامات علیه ایران در «لوکزامبورگ» با یکدیگر دیدار کنند. این مقام ارشد غرب در خصوص این تحریم‌ها گفت: این تحریم‌ها به طور قطع بخش مالی را در بر می‌گیرد.

یکی دیگر از مقامات ارشد غرب می‌گوید که آمریکا نیز به دنبال تحمیل تحریم‌های بیشتری علیه ایران و تشدید تحریم‌های کنونی علیه ایران است.کنگره آمریکا در ماه آگوست، شرکت‌هایی را که با بخش نفت و گاز طبیعی ایران همکاری می‌کردند و به شرکت نفت ملی ایران خدمات بیمه‌ای ارائه می‌دادند، هدف گرفت و تحریم کرد.

برگزاری جلسه کارشناسان گروه۱+۵ در لندن

تلاش سه کشور اروپایی عضو ۱+۵ یعنی انگلیس، فرانسه و آلمان و البته آمریکا برای افزایش و تشدید تحریم‌ها علیه ایران در شرایطی است که شش قدرت جهانی به تازگی با کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل مذاکره کردند. مذاکراتی که نتایج مثبتی در بر داشت. در این نشست قرار شد که اشتون با جلیلی در تماس باشد تا درباره احتمال تداوم مذاکرات بین ایران و گروه ۱+۵ رایزنی کنند. گویا ارزیابی شش قدرت جهانی هم از مذاکرات جلیلی و اشتون در استانبول مثبت ارزیابی شد و همین موضوع هم احتمال از سرگیری مذاکرات بین ایران و شش کشور را افزایش داد. از سوی دیگر بر اساس این گزارش فرانس ۲۴، کارشناسان گروه ۱+۵ در نظر دارند به زودی در لندن دیدار کنند تا در خصوص موضع مورد مذاکره خود برای برگزاری دیدارهای بیشتر با ایران، تصمیم‌گیری کنند. این تازه‌ترین خبری است که پس از مذاکرات اشتون و شش کشور در نیویورک منتشر شده و احتمال برگزاری مذاکرات اعضای این گروه با ایران را قوت می‌بخشد. به‌رغم نتایجی که از این نشست‌ها بیرون آمده اما اتحادیه اروپا و ایالات متحده همچنان موضوع افزایش تحریم‌ها را در دست بررسی دارند هرچند که بعید نیست مذاکرات احتمالی بین ایران و شش قدرت جهانی این موضوع را متاثر سازد.