سیل در نوار شمالی کشور

عکس: ایرنا ۸ نفر در بهشهر و یک نفر در کلیبر جان باختند

سیل در نوار شمالی کشور

دنیای اقتصاد- اهالی بخش‌هایی از استان مازندران، آذربایجان شرقی و گلستان روز و شب گذشته را در مواجهه با سیلاب و توفان گذراندند. در این بین سیلاب بهشهر تلفات بیشتری به جا گذاشت تا جایی که در پی بارش شدید باران در این شهر بیش از ۸ تن گرفتار سیلاب ناشی از بارش شده و جان خود را از دست دادند.

همچنین سیلاب در مناطق روستایی کلیبر در شمال شرقی آذربایجان شرقی نیز که جمعه شب رخ داد جوانی ۲۰ ساله را تسلیم مرگ کرد و به تعدادی از واحد‌های مسکونی خسارت وارد کرد. سیل به ۳۰ روستای استان گلستان نیز آسیب وارد کرد تا ساکنان نواحی شمالی و شمال غربی کشور ۴۸ ساعت ناگوار را پشت سر بگذارند.

در این میان سیل در بهشهر واقع در شرق استان مازندران به میزانی بود که مدارس این منطقه را به تعطیلی کشاند و به بیش از ۲۰۰ ساختمان آسیب جدی وارد کرد. بارندگی در این روستا از ساعت ۱:۳۰ بامداد شنبه آغاز شد و تا نیمروز شنبه ادامه داشت. علاوه بر بهشهر، شهرهای مرکزی مازندران نظیر نکا، میاندرود، ساری، قائم شهر و شهرهای اطراف به شدت خسارت دیدند. در این باره فرماندار میاندرود در گفت‌وگو با ایلنا اظهار کرد: سیل پریشب و دیروز سبب بروز خسارات جدی در روستاهای دارابکلا، جامخانه و سوربن شهرستان میاندرود شده است. علاوه بر اینها به گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران بیش از ۹ میلیارد تومان به این شهرستان‌ها خسارت وارد شده است و بنابر گفته عطاءاله دادش‌پور، معاون مدیریت بحران مازندران در جریان سیل جاری شده در سه مرغداری، ۱۴ هزار مرغ در سیلاب گرفتار شدند. وی خسارت وارد شده به تاسیسات زیربنایی استان نظیر راه‌ها، پل‌ها و... را بیش از ۱۶ هزار و ۶۵۰ میلیون ریال دانست و گفت: همچنین به ۵۹۷ ملک مسکونی و تجاری نیز در حدود ۲۷ هزار میلیون ریال خسارت وارد شده است.

شدت بارش‌ها در ساری نیز به حدی بود که بخش‌های مختلف جنوب این شهر را درگیر سیلاب کرد و تمامی جوی‌ها و کانال‌های آب‌های سطحی مملو از آب باران شدند. همزمان با وقوع سیلاب نیروهای امدادی و کمک رسانی در تلاش برای رفع آبگرفتگی‌ها برای یافتن مفقودین سیلاب نیز با سگ‌های تربیت شده به جست‌وجوی خانه به خانه پرداختند.

سکوت خبری در شبکه استانی

افزون بر این وقایع یکی از نکاتی که توجه برخی رسانه‌ها را به خود جلب کرد عملکرد شبکه استانی مازندران بود؛ چنانکه خبرگزاری مهر در گزارشی انتقادی نوشت: «بر اثر شدت سیلاب و بارش باران در مناطق مختلف استان، شبکه طبرستان به جای اعلام اخبار وقوع سیل و اخطارهای مدیران ستاد بحران به مردم و اطلاع رسانی در مورد نحوه برخورد مردم در مواقع سیل، اقدام به پخش برنامه‌های ضبطی خود کرده است. با گذشت بیش از سه ساعت از وقوع سیلاب در مناطق شرقی مازندران، شبکه طبرستان حتی یک زیرنویس یا خبر کوتاهی از وقوع سیل در منطقه برای شهروندان استان گزارش نکرده است.»

تعداد قربانیان سیل بهشهر

به دنبال وقوع سیل در مازندران مدیرکل بازسازی و حوادث غیرمترقبه استانداری این استان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: آمار تلفات جانی سیل بهشهر به ۸ نفر رسید. بیشترین میزان بارش باران در استان مربوط به شهرستان عباس‌آباد با ۱۲۵ میلیمتر، تیرتاش ۸۳ میلیمتر و امیرآباد ۲۶ میلیمتر بود. هادی خنجری با بیان اینکه مدارس و دانشگاه‌های شهرستان بهشهر تعطیل است، افزود: در این حادثه به دیوارهای منازل مسکونی و ۹۰ دستگاه خودرو خسارت وارد شد. مدیرکل بازسازی و حوادث غیر مترقبه استانداری مازندران تصریح کرد: اماکن مسکونی، تجاری، بخش‌های کشاورزی و تاسیسات زیربنایی اعم از پل، اماکن حفاظتی، راه، تاسیسات شهری، اراضی کشاورزی و دامی شهرهای بهشهر، رستم کلا و خلیل‌شهر خساراتی وارد شد. خنجری با اشاره به آب‌گرفتگی شهر هولار و روستای گلورد ساری اظهار کرد: روستای تیله‌نو شهرستان گلوگاه و محور اصلی ساری - بهشهر آبگرفتگی‌های بسیاری گزارش شده است.

در این بین مدیر کل روابط عمومی جمعیت هلال احمر نیز در تشریح جزئیات وقوع سیل و آب‌گرفتگی در استان مازندران گفت: بر اثر جاری‌شدن سیل و در پی آن آب‌گرفتگی در شهرستان‌های ساری، قائم‌شهر و بهشهر، ۲۲۵ تن حادثه دیدند. پویا حاجیان با بیان اینکه روستای سارو از توابع بهشهر نیز بر اثر جاری‌شدن سیل دچار آسیب شد، گفت: پس از اعلام وقوع سیل ۲۲ تیم امدادی به محل حادثه اعزام شدند. مدیرکل روابط عمومی جمعیت هلال احمر با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰۶ امدادگر در محل حادثه در حال امدادرسانی هستند، گفت: ۲۲ دستگاه موتورپمپ و لجن‌کش برای تخلیه آب به محل حادثه ارسال شد.

توفان و سیل در گرگان

در کنار سیلاب مازندران و آذربایجان شرقی، توفانی با سرعت ۹۰ کیلومتر در ساعت نیز گرگان را در نوردید. در این رابطه فرماندار گرگان گفت: در شهر گرگان در نقاطی همچون کوی طبیعت، گلشهر و شهرک بهزیستی، بیشترین خسارات از جمله آب‌گرفتگی، ایجاد گل و لای و شن و ماسه وارد شده است. جعفر گرزین در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر افزود: همچنین در دو روستای سلطان آباد و علی آباد آب‌گرفتگی صورت گرفته است.

هشدار هواشناسی

در پی این حوادث مدیرکل پیش‌بینی سازمان هوا‌شناسی نیز با بیان اینکه ‌بیشترین میزان بارش در ایستگاه گلوگاه واقع در استان مازندان به ۸۷ میلی متر گزارش شده است و ایستگاه گرگان با ۷۸ میلی مترو و گنبد کاووس با ۶۰ میلی متر در رده بعدی قرار دارد، گفت: نفوذ پدیده بارش‌زایی که از عصر جمعه در سواحل شمالی دریای خزر آغاز شده است، امروز نیز ادامه خواهد یافت و به طور کلی علاوه بر نیمه شمال غربی و سواحل دریای خزر در بخشی از مناطق شمال شرق کشور نیز ادامه خواهد داشت.

عبدالرضا امیدوار شهری در گفت و گو با «ایلنا» تاکید کرد: استان تهران و سایر استان‌های زنجان، قزوین، البرز و سمنان نیز امروز وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود و حتی احتمال خسارت در برخی از تاسیسات در این مناطق دور از انتظار نیست. وی درباره وضعیت بارش‌ها در مناطق زلزله زده نیز اظهار کرد: بارشی در این مناطق نداریم و روز گذشته تنها بارش‌های پراکنده‌ای در هریس و ورزقان داشتیم. همچنین دمای هوا در هریس در سرد‌ترین دما به ۴ درجه سانتیگراد و در ورزقان ۵/۶ درجه بالای صفر گزارش شد.

سازمان هواشناسی همچنین پیش‌بینی کرده که در مناطق شرقی کشور شاهد بارش تگرگ خواهیم بود.

عکس: ایرنا