آژانس بین‌المللی انرژی در گزارشی که روزجمعه منتشر شد، ادعا کرد که صادرات نفت ایران در ماه سپتامبر کاهش داشته، اما نماینده ایران در اوپک با رد این خبر میزان صادرات نفت ایران را در حد ماه‌های قبل دانست.

خبرگزاری رویترز دیروز در گزارشی براساس اطلاعات منتشر شده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی مدعی شد که صادرات نفت ایران در ماه سپتامبر مجددا کاهش یافته است و به ۸۶۰ هزار بشکه در روز رسیده است. به گزارش ایسنا، اما نماینده ایران در اوپک با رد آمار منتشر شده از سوی رویترز به نقل از آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) اظهار کرد: آمار رویترز درست نیست و مشخص نیست چرا آمارهای اشتباه را منتشر می‌کنند؛‌ نمی‌دانم منظورشان از این کارها چیست؛ ما آمارهای رسمی را منتشر و به اوپک ارسال می‌کنیم.

محمد علی خطیبی، با اشاره به اینکه آمارهای متفرقه پایه و مبنای درستی ندارند و آنها را قبول نداریم، در واکنش به انتشار خبری از سوی منابع غربی مبنی بر اینکه خریداران عمده نفت ایران فقط چین، هند، کره‌جنوبی، ژاپن و ترکیه هستند، گفت: بازار نفت ایران فراتر از کشورهای مذکور است؛ رویترز و IEA آمار اطلاعات و جهت‌دار منتشر می‌کنند که درست نیست، بنابراین به این اخبار خیلی توجه نکنید.

روز جمعه، خبرگزاری رویترز به نقل از سازمان بین‌المللی انرژی در گزارشی مدعی شد که تولید نفت ایران به پایین‌ترین میزان در ۲ دهه گذشته رسیده است و به طرز چشمگیری در حال کاهش است.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از این خبرگزاری، بر اساس برآورد سازمان بین‌المللی انرژی، تولید نفت ایران در ماه سپتامبر روزانه ۲۲۰ هزار بشکه کاهش یافته و به ۶۳/۲ میلیون بشکه در روز رسیده است. این برآورد کاهش تندتری از دیگر برآوردهای تولید نفت ایران در ماه گذشته را نشان می‌دهد.

بنابراین گزارش، منابع صنعتی می‌گویند مشتریان ایران راه‌هایی برای دور زدن محدودیت‌های بیمه‌ای اروپا یافته‌اند. در گزارش سازمان بین‌المللی انرژی آمده است به علت اینکه صادرکنندگان ایرانی و برخی از مشتریان آنها مرتبا راه‌هایی برای دور زدن محدودیت‌های بیمه‌ای می‌یابند، تصور می‌شد اثرات تحریم‌ها در ماه سپتامبر کاهش یابد.

بر اساس ادعای سازمان بین‌المللی انرژی، صادرات نفت ایران در ماه سپتامبر در حالی به ۸۶۰ هزار بشکه در روز رسیده که صادرات محموله‌های نفتی ایران در پایان سال ۲۰۱۱ روزانه برابر با ۲/۲ میلیون بشکه بوده است.