دنیای اقتصاد- ملیحه ابراهیمی: بازار کشمکش میان نمایندگان مخالف و موافق سوال از رییس‌جمهور در مجلس داغ است. از یک طرف، فراکسیون اصولگرایان مجلس به ریاست غلامعلی حدادعادل «مخالفت رسمی» خود با طرح سوال از احمدی‌نژاد را اعلام کرد؛ به علاوه اینکه احمد توکلی عضو این فراکسیون هم از شکایت مخالفان طرح سوال از رییس‌جمهور از احمدی‌نژاد خبر داد. او گفت که شکایت براساس ماده ۲۳۳ آیین‌نامه داخلی مجلس تنظیم شده و شکایت‌کنندگان نیز از هر دو فراکسیون «اصولگرایان» و «اصولگرایان رهروان ولایت» مجلس هستند. توکلی همچنین گفت که فراکسیون اصولگرایان مجلس شکایت از احمدی‌نژاد را به طرح سوال از رییس‌جمهور ترجیح می‌دهد. آن سوی ماجرا اما، طراحان سوال از رییس‌جمهور هستند، که می‌گویند: نظر فراکسیون اصولگرایان محترم، اما سوال از احمدی‌نژاد منتفی نشده است. سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه هم گفته که سوال رسما به رییس‌جمهور ابلاغ شده و او باید تا روز یکشنبه آینده نماینده خود را برای پاسخگویی به این کمیسیون بفرستد. حالا باید دید در میان این بلاتکلیفی مجلس برای سوال از رییس‌جمهور، چه تصمیمی نهایی می‌شود، پرسیدن یا نپرسیدن.

طرح سوال از احمدی‌نژاد برای دومین بار، چهارشنبه گذشته با ۱۰۲ امضا از سوی هیات رییسه مجلس اعلام وصول و به کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ارجاع شد. براساس اعلام طراحان سوال، «نابسامانی بازار ارز»، «علت استفاده از ارز خارجی برای واردات خودرو» و «افزایش واردات گندم» موضوع سوال نمایندگان مجلس از رییس‌جمهور است.

مخالفان طرح سوال: از احمدی‌نژاد شکایت کردیم

احمد توکلی نماینده تهران در مجلس گفت: تعدادی از نمایندگان از هر دو طیف سیاسی فراکسیون رهروان و اصولگرایان که مخالف طرح سوال از رییس‌جمهور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی هستند بر اساس ماده ۲۳۳ آیین‌نامه داخلی از تخلفات رییس‌جمهور در نوسانات اخیر بازار ارز شکایت کردند.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر در خصوص موضوع شکایت نمایندگان از رییس‌جمهور، اظهارکرد: موضوع اصلی شکایت نمایندگان از احمدی‌نژاد مربوط به عدم رسیدگی دولت به بازار ارز و تعلل‌ها و تخلفاتی است که موجب فشار بر اقتصاد ملی شد.

وی تصریح کرد: بر اساس ماده ۲۳۳ پس از بررسی موضوعات با حضور رییس‌جمهور یا نماینده‌اش در کمیسیون‌ها گزارشی با رعایت مصالح بازار ارز در این خصوص در صحن علنی مجلس قرائت می‌شود و نمایندگان می‌توانند با رای خود پرونده تخلفات رییس‌جمهور را به قوه قضائیه بفرستند.

توکلی ادامه داد: با استفاده از این ماده آیین‌نامه مجلس، تخلفات رییس‌جمهور در فضای کارشناسی به دور از التهابات و هیجانات سیاسی در کمیسیون‌ها بررسی می‌شود و در صورت موافقت نمایندگان به قوه قضائیه ارسال می‌شود.

توکلی با بیان اینکه این راه از طرح سوال از رییس‌جمهور در صحن علنی مجلس مناسب‌تر است، تصریح کرد: رییس‌جمهور نشان داد رفتار متناسب در شرایط سوال ندارد و چون بخشی از سوال نمایندگان مربوط به نوسانات بازار ارز است، امکان دارد اظهارت رییس‌جمهور به بی‌اعتمادی موجود دامن بزند و کار را سخت‌تر کند.

فراکسیون اصولگرایان شکایت را ترجیح می‌دهد

وی با اشاره به جلسه روز یکشنبه فراکسیون اصولگرایان مجلس و مخالفت اعضای این فراکسیون با بررسی سوال از رییس‌جمهور و استیضاح وزرا تاکید کرد: فراکسیون اصولگرایان نیز استفاده از ماده ۲۳۳ آیین‌نامه را برای رسیدگی به تخلفات دولت اولی دانسته و ترجیح می‌دهد.

این عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان تصریح کرد: فراکسیون اصولگرایان معتقد است: در شرایط خاص اقتصادی که به دلیل سوءتدبیر و سوءعملکرد دولت به وجود آمده است باید از اقداماتی که تنش میان قوا را افزایش می‌دهد بپرهیزیم و تخلفات رییس‌جمهور را از راهکارهایی پیگیری کرده و متوقف کنیم که التهابات بازار اقتصادی را تشدید نکند.

حداد عادل: به مصلحت نیست

غلامعلی حدادعادل، رییس‌ فراکسیون اصولگرایان مجلس نیز با بیان اینکه سوال از رییس‌جمهور اولویت کشور نیست، گفت: این طرح را به مصلحت نمی‌دانم.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به مطرح شدن طرح سوال از رییس‌جمهور، افزود: اولویت کشور طرح سوال از رییس‌جمهور نیست بلکه اتحاد و همدلی برای حل مشکلات اقتصادی باید اولویت کار مجلس و دولت باشد.

حدادعادل گفت: انتظار مردم از مسوولان تلاش برای حل مشکلات اقتصادی است؛ بنابراین همه باید برای حل مشکلات اقتصادی متحد باشیم.

طراحان: سوال منتفی نیست

از سوی دیگر محمد دامادی سخنگوی طراحان سوال از رییس‌جمهور گفت: نظر فراکسیون اصولگرایان در مخالفت با طرح سوال، موجب منتفی شدن آن نمی‌شود. وی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، افزود: سوال از رییس‌جمهور منتفی نشده و نخواهد شد؛ نظر فراکسیون اصولگرایان مجلس محترم است، اما سوال از رییس‌جمهور در راستای وظایف نمایندگان مجلس است.