دستجردی: هزینه‌های درمانی 5/7درصد ایرانی‌ها را زیر خط فقر می‌برد

وزیر بهداشت با اشاره به سهم بالای مردم از پرداخت هزینه‌های درمان گفت: چیزی در حدود ۵/۷ درصد از جمعیت کشور با هزینه‌های درمانی به زیر خط فقر می‌روند. به گزارش خبرگزاری مهر، مرضیه وحیددستجردی روز گذشته در سومین گردهمایی بزرگ دست‌اندرکاران نظام سلامت، تامین منابع در حوزه سلامت را یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی این حوزه دانست و گفت: در حال حاضر ۹/۵۴ درصد از هزینه‌های درمانی از جیب مردم پرداخت می‌شود و بیمه‌های سلامت ۶/۱۸، دولت حدود ۲۰ درصد و بیمه‌های خصوصی ۳/۷ درصد هزینه‌های درمانی را پرداخت می‌کنند که با اصلاح تامین منابع تلاش می‌کنیم جلوی این بی‌‌عدالتی در سلامت را بگیریم. وی با اعلام اینکه ۸۳/۱۶ درصد از مردم تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند، افزود: ۴/۵درصد از مردم از دو دفترچه بیمه درمانی یا بیشتر برخوردارند.

ارز مورد نیاز واردات دارو تامین نشد

وزیر بهداشت همچنین در حاشیه این گردهمایی عنوان کرد: به آن مقدار ارزی که برای تامین مواد اولیه و داروهای ساخته شده باید در ۶ ماه اول امسال به شرکت‌های دارویی اختصاص پیدا می‌کرد تا آنها را به کشور وارد کنند، دست نیافتیم.

به گزارش ایلنا، دستجردی با اعلام اینکه قول‌هایی برای جبران این امر در نیمه دوم سال داده شده است، افزود: مبالغ بسیار کمی ارز برای همه مواد اولیه و دارو‌ها در اختیار گذاشته شده که در مقابل نیاز‌ها ناچیز است. وی ابراز امیدواری کرد برای تامین ارز مرجع برای دارو تعهد و قول بانک مرکزی و همکاری‌ بانک‌های عامل را داشته باشیم. وزیربهداشت تاکیدکرد: روی سخن من با بانک‌های عامل است که همکاری لازم را داشته باشند تا وقتی بانک مرکزی شرکت‌ها را معرفی می‌کند این شرکت‌ها بتوانند ارز لازم را دریافت کنند.