کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد که دولت در سال ۸۹ بیش از ۱۲ میلیارد دلار از منابع حساب ذخیره ارزی را به بودجه عمومی تزریق کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، بند نهم گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۸۹ کل کشور که از سوی کمیسیون برنامه و بودجه به هیات‌رییسه مجلس ارسال شده است نشان می‌دهد بیش از ۱۲ میلیارد دلار از درآمدهای نفتی کشور به حساب ذخیره ارزی واریز و معادل ریالی این مبلغ بر خلاف قانون برنامه چهارم به حساب بودجه عمومی دولت واریز شده است. دولت با استفاده از منابع این حساب بدون ارائه لایحه متمم بودجه به مجلس، کسری بودجه ۱۲ میلیارد دلاری خود را در سال ۸۹ جبران کرده است.

برداشت ۴ هزار میلیاردی برای یارانه

این گزارش نشان می‌دهد دولت برای جبران کسری بودجه خود در سال ۸۹ ناشی از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، ۳ هزار میلیارد تومان از منابع بانک مرکزی را به حساب متمرکز هدفمندی یارانه‌ها واریز کرده و مبلغ مزبور را از درآمدهای ناشی از صادرات نفت خام در بهمن و اسفند ۸۹ تسویه کرده است. اگرچه در این گزارش به صراحت مشخص نشده این مبلغ دقیقا از کدام بخش از درآمدهای نفتی تامین شده؛ اما این رقم در حساب‌های مرکزی پس از گذشت قریب به دو سال هنوز تسویه نشده است.

براساس این گزارش، همچنین بانک مرکزی یک هزار میلیارد تومان از مازاد سود سهام شرکت ملی نفت ایران را نیز به حساب متمرکز تنخواه هدفمندی یارانه‌ها واریز کرده است.

بر این اساس قرار است، گزارش تفریغ بودجه ۸۹ در صحن علنی مجلس نیز قرائت شود.