تصویب تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران

اشتون: فضا برای مذاکرات ایران و ۱+۵ وجود دارد

دنیای اقتصاد- نیمه اکتبر، لوکزامبورگ و نشست وزیران خارجه ۲۷ کشور اروپایی. وزیران کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز گذشته در حالی برای بررسی پیش‌نویس تصویب شده دور جدیدی از تحریم‌ها علیه ایران وارد جلسه شدند که ادعا داشتند فضا همچنان برای مذاکره با ایران باز است. کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و ویلیام هیگ و گیدو وستروله وزیران خارجه انگلیس و آلمان از جمله کسانی بودند که در عین تاکید بر افزایش فشار بر ایران مدعی حمایت از گفت‌وگوهای سازنده با ایران شدند. در همین نشست هم پیش‌نویس تحریم‌ها علیه ایران که روز جمعه تصویب شده بود، به تصویب نهایی رسید.

خبرگزاری فارس گزارش داده است که بر اساس این تحریم‌ها، مبادلات با بانک‌های ایرانی محدود می‌شود. علاوه بر این محدودیت بازرگانی و واردات گاز از ایران نیز جزو مواردی است که در این دور از تحریم‌ها مدنظر قرار گرفته است.

ممنوعیت صادرات آلومینیوم و سرب به ایران به بهانه کاربرد دوگانه این فلزات و صنایع کشتیرانی و مخابرات نیز از دیگر مواردی است که به تحریم‌های اروپا افزوده شده است. بنا بر این گزارش، تحریم‌های جدید امکان ادامه مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپا را می‌دهد اما تجار اروپایی برای انجام هرگونه مبادله تجاری با ایران در زمینه کالاهای مجاز باید از دولت‌های خود کسب اجازه کنند. البته تحریم گاز ایران در حالی صورت می‌گیرد که ایران بخش عمده گاز خود را به ترکیه صادر می‌کند و ترکیه هم اعلام کرده است که از این تحریم‌ها تبعیت نمی‌کند.

این تحریم‌ها در شرایطی به تصویب رسید که خبرگزاری رویترز گزارش داد کاترین اشتون در آستانه نشست وزیران امور خارجه با اشاره به از سرگیری گفت‌وگوها اظهار کرد که «امیدوارم قادر باشیم به زودی پیشرفت حاصل کنیم». وی افزود: قطعا فکر می‌کنم فضا برای مذاکرات وجود دارد.

همچنین به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، «ویلیام هیگ» هم مدعی شد که تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران نشان‌دهنده اراده اتحادیه اروپا در تشدید فشارها بر ایران است. وزیر خارجه انگلیس مدعی شد که چنین اعمال فشارهایی بر ایران در ماه‌های آتی نیز ادامه خواهد داشت مگر اینکه مذاکرات هسته‌ای با ایران به موفقیت برسد.هیگ افزود: البته ما از موفقیت مذاکرات استقبال می‌کنیم.

در همین حال به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «گیدو وستروله» وزیر امور خارجه آلمان در این رابطه گفت: ما تصمیم گرفتیم تا تحریم‌های جدیدی را برای افزایش فشار بر ایران تصویب کنیم. اما با این وجود گفت‌وگو با ایران نیز امکان پذیر است. به نوشته رویترز، این شدیدترین تحریم‌هایی است که از سوی اتحادیه اروپا علیه ایران اعمال شده است.

بیانیه اتحادیه اروپا

اما به گزارش خبرآنلاین به نقل از بی‌بی‌سی، اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای در مورد تحریم‌های تازه، ضمن ادعای نگرانی از ادامه برنامه هسته‌ای ایران اعلام کرد: «اتحادیه اروپا با اعمال تحریم‌های بیشتر و شدیدتر در بخش‌های مالی، تجاری، انرژی و حمل و نقل ایران موافق است.» در این بیانیه همچنین گفته شده که «دارایی‌های افراد و شرکت‌های بیشتری که به ویژه در بخش صنعت نفت و گاز فعال هستند، مسدود و ممنوعیت سفر برآنها اعمال خواهد شد.»

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «اتحادیه اروپا موافقت خود را با ممنوعیت تمامی نقل و انتقالات بین بانک‌های ایران و اروپا اعلام می‌کند، مگر آنکه این نقل و انتقالات به دلایل بشردوستانه انجام شود.» در این بیانیه با ادعای این که «هدف از تحریم‌های جدید مردم ایران نیستند» گفته شده است: «هدف این تمهیدات افزایش فشار بر برنامه هسته‌ای و درآمدهایی است که دولت ایران برای سرمایه‌گذاری در بخش اتمی مورد استفاده قرار می‌دهد.»