دنیای اقتصاد- سخنگوی کاترین اشتون تحریم‌های اتحادیه اروپا را بخشی از سیاست دو سویه کشورهای عضو ۱+۵ دانسته و مدعی شده است که در آن می کوشد تا ایرانی‌ها را تحت فشار گذاشته و تحریم‌ها را بر کسانی متمرکز کند که مسوول برنامه‌ هسته‌ای هستند. این اولین موضع مایکل مان، سخنگوی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به تحریم‌های یک جانبه این اتحادیه علیه ایران است. او در عین حال ابراز امیدواری کرده است که ایران به «مذاکرات برای حل مساله‌ هسته‌ای» ادامه دهد.این در حالی است که سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرده تشدید تحریم‌ها به جای استفاده از دیپلماسی نه تنها کمکی به شرایط نمی‌کند، بلکه آن را پیچیده‌تر هم می‌کند.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری کویت به نقل از مایکل مان نوشت: ما در نشست پیشین مسکو تماس‌های خوبی با ایرانی‌ها داشتیم. مان افزود که اشتون در ماه اوت با سعید جلیلی، مذاکره‌کننده هسته‌ای ارشد ایران گفت‌وگو کرد و این چند هفته بعد با ملاقات دو طرف در استانبول دنبال شد که در آن دیدار «فضا بسیار خوب بود.»

سخنگوی اشتون همچنین گفت:‌ ما بسیار امیدواریم که ایرانی‌ها بتوانند به زودی برای گفت‌و‌گوهایی به ۱+۵ ملحق شوند. خبرگزاری رویترز نیز به نقل از مان نوشت که شش کشور امیدوارند به زودی گفت‌وگوها با ایران از سر گرفته شود، اما هنوز برای نشست‌های بیشتر برنامه‌ریزی نشده است.

این اظهارات دو گانه مان در شرایطی طرح می‌شود که سخنگوی وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به تحریم‌ها پیش‌تر اعلام کرده بود که اتحادیه اروپا باید رویکرد لجوجانه خود را کنار گذاشته و بعد به میز مذاکرات باز گردد.

هشدار به اروپا درباره تبعات تحریم

به گزارش ایسنا، رامین مهمانپرست با تاکید بر اینکه تحریم‌های یک جانبه اتحادیه اروپایی مغایر با موازین و قوانین بین‌المللی از جمله اصل آزادی تجارت و تبادلات مالی بین ملت‌ها بوده و غیرقانونی شمرده می‌شود، گفت: اصرار اتحادیه اروپایی در استفاده از ابزارهای فرسوده و غیر متمدنانه، به جای استفاده از روش دیپلماسی و مذاکره بر اساس احترام به منافع متقابل تنها موجب پیچیده تر شدن مسائل می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: این رویکرد نه تنها کمکی به حل مسائل نمی‌کند، بلکه در شرایط بحران جاری مالی، اقتصاد کشورها و ملت‌های اروپا را نیز تحت تاثیر منفی خود قرار می‌دهد و اروپا باید آماده مواجهه با تبعات آن باشد.

آمانو: امیدوارم خیلی زود با ایران مذاکره کنیم

یوکیا آمانو ابراز امیدواری کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «خیلی زود» نشستی با ایران داشته باشد.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری رویترز گزارش داد: یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه در سفری به لندن ابراز امیدواری کرد که نشست جدید در سطح عالی رتبه با ایران درباره برنامه هسته‌ای بتواند «خیلی زود» برگزار شود. آمانو همچنین به رویترز گفت که آژانس همچنان شاهد فعالیت در تاسیسات نظامی پارچین است. وی در پاسخ به این سوال که آیا ایران به جمع آوری در این تاسیسات که بازرسان سازمان ملل می‌خواهند از آن دیدن کنند و اکنون فقط از طریق تصاویر ماهواره‌ای نظارت می‌شود، ادامه می‌دهد، گفت: بله ... ما همچنان فعالیت‌هایی را شاهدیم. آمانو گفت که آژانس به گفت‌و‌گو با ایران متعهد است و «ما قصد داریم با آنها در آینده بسیار نزدیک ملاقات کنیم... امیدوارم بتوانیم خیلی زود نشستی داشته باشیم.»